XEN Equipment vyrábí zavazadla, která neomezují nositele v jakémkoliv pohybu
Za nově vznikající českou značkou originálního sportovního vybavení stojí tým okolo Martina Skalníka, nadšeného designéra, běžce a parkouristy, který se chtěl volně hýbat. Na trh přinesli zcela nový produkt Orbiter, který přepisuje historii zavazadel.
Martine, prosím představte se…
Jak bych se definoval? Asi jako přeučený snílek a umělec, kterého to omrzelo, a tak veškeré neurony přeskupil na realizátora a designéra. Identifikuju se jako snaživec, i když nějaké mouchy by se našly. Fandím zdravé prokrastinaci, z dálky. Nuda je výživa pro kreativitu. V praxi poker face, absolvent Technické univerzity v Liberci a již několik let konzultant agentury TA ČR.
Jak byste definoval svou značku a jaké produkty od ní můžeme očekávat?
Na prvním místě je dobré zmínit, že značku XEN Equipment jsme založili minulý rok ve třech. Od začátku je to týmová práce. Je ale pravda, že značka má delší historii, která se váže pouze na mou osobu. Abych ale odpověděl na otázku, jak se definujeme…
XEN jsou a budou výrobky jako z úplně jiné planety nebo svým provedením jako z dalšího tisíciletí. Myslím textilní výrobky, zejména batohy. Futuristické, originální, ale vždy vysoce funkční, i proto nás baví tenhle kosmický vizuální styl. Hlavní téma je jednoznačně volnost pohybu. Tahle filozofie se odráží ve všem, v každém našem produktu.
Hlavní kreativita spočívá v tom vidění batohu/zavazadla jako objektu, který si prostě minimálně v tomto století žádá revizi a úpravu aktuálním trendům, kterým vévodí pohyb a rychlost všeho, praktičnost, bezpečnost a unikátní styl. Naše produkty prostě budou mimo běžné konvenční chápání a budou vyžadovat určitou odvahu, což ale toho, kdo je zakusí, odmění úplně novým pohledem na vnímání reality - tedy pohybu. Vždycky budeme silní ve vývoji a designu a pokud aplikujeme i vhodné technologie, budeme nezastavitelní...
Kde jste vzal inspiraci pro název?
Abych se přiznal, jsem fanda do videoher. Hlavní inspirací pro mě byla moje oblíbená sci-fi videohra Half Life z roku 1998. Je to jedno z vůbec nejvýznamnějších děl videoherního průmyslu. Část příběhu se odehrává na mimozemské planetě jménem XEN. A právě to byla hlavní inspirace a zároveň impulz.
Na začátku jsme totiž věděli, že chceme dělat produkty, které vypadají jako že jsou „odjinud“, jako odněkud z budoucnosti, z jiné dimenze. Odkaz na samotný Half Life je na místě, protože ta videohra jako taková symbolizuje moderní, pokrokový, technologicky pokročilý produkt své doby, který změnil podobu herního průmyslu a v lecčem definoval budoucí vývoj. Tak jako to chceme udělat i my v textilním průmyslu.
Současně je tam ale i fonetické hledisko. XEN se totiž v angličtině vyslovuje jako ZEN. Význam má kořeny v buddhismu a celá ta kultura okolo meditace, intuice a hluboké kontemplace nám nabízí hlubší rozměr vnímání celé značky na téma pohybu. Pohyb se totiž odehrává nejen na fyzické rovině, ale i v té mentální, na úrovních vědomí a podvědomí.
XEN tím pádem může symbolizovat vnitřní hnutí, pohyb na jiných úrovních, ale také abych tak řekl éteričnost, lehkost, jednoduchost, které se zase odráží zpět v našich produktech.
Co vás přimělo vstoupit na trh sportovního vybavení?
Byla to osobní nespokojenost, která mi vydržela řadu let. Svého času jako traceur (někdo kdo dělá parkour) jsem byl zvyklý na neomezený pohyb. Problém nastal, když jsem si potřeboval vzít s sebou nějaké věci. Každá maličkost najednou narušila flow a už jsem si nemohl dovolit hýbat se bez omezení. Každé omezení vyvolává pnutí a neklid a já jsem v těchto momentech zvyklý na to reagovat kreativně.
Dnes je to o tom, že sice existuje mnoho variant batohů a kapsiček, ale stále dokola se opakují konvenční přístupy a formy. Při návrhu je ošetřen úložný prostor, ale nedostatečně pohybové potřeby nositele. Pokud se to přece podaří, tak nejčastěji vznikne nějaké specializované řešení např. vesta pro ultra běhy, což je zase příliš úzký profil.
Měl jsem s tím tak velký problém, že nezbývalo než to vzít do vlastních rukou.
Jaké byly první krůčky Vašeho podnikání a jak vznikl prototyp?
Všechno to začalo účastí ve startupové soutěži na TULce. To byla moje první zkušenost vůbec, pokud jde o podnikání. Přišel jsem z uměleckého prostředí, nepoznamenaný čímkoli z oblasti ekonomiky nebo firem. Do té doby jsem byl zvyklý přemýšlet o výrobku spíš jako o uměleckém díle, ale v soutěži nás za půl roku naučili přemýšlet o svém výtvoru jako produktu a potenciálním zdroji příjmu. V průběhu roku
a půl vzniklo s přispěním katedry designu na textilní fakultě celkem 7 prototypů a celkem do dvou let se podařilo vyrobit produkt, který odpovídal nároku na funkčnost, design a výrobu ve větším množství. První model ale vypadal jako podpažní pouzdro na Bibli a byl vyrobený z kdečeho, velmi pomohly domácí potřeby i výrobní zmetky z automotive. Poslední prototyp pak už skutečně odpovídal tomu, co si představíme pod označením designová sportovní kapsička.
Dosud hlavním produktem je takzvaný binder, můžete přiblížit, o co se jedná a kde se vzalo pojmenování?
Na začátku všeho jsem definoval hlavní funkci produktu, totiž stav, kdy si tento pás kapes pohodlně připnete na tělo a nic vás neomezuje, nic se nehýbe, neskáče, neotáčí se... „Binder“ byl tedy myšlený jako pruh kapes, který vás „sváže a připoutá se k vám – tedy z anglického „to bind“. Měl k vám být připoutaný tak, aby z vás nikdy nespadl a umožnil vám dokonale volný pohyb. To je princip, který funguje a ověřil se v praxi.
Při zkoumání na internetu jsem totiž zjistila, že slovo binder se používá pro pomůcky určené trans a nebinárním osobám k potlačení jejich partií…
Právě proto jsme ten název změnili :D (smích). Ne, nebyl to ten hlavní důvod. Jde přesně o to, že název Binder už z principu není příliš originální a významově se rozbíhá do různých jiných směrů a odvětví, někdy i takových, které jsou opravdu mimo. Proto jsme nyní zvolili název Orbiter. Orbiter lépe vystihuje jádro věci. Jednak je v tomto segmentu mnohem víc originální, a hlavně přesně popisuje jednu z hlavních předností, což je možnost celý pás kapes volně rotovat kolem těla, kvůli přístupu do všech kapes, i těch na zádech. Jde o způsob otáčení objektu, který se otáčí po své dráze, tedy po své orbitě, kolem něčeho – v tomto případě kolem těla nositele. I když není potřeba, aby to bylo zřejmé na první dobrou, je to trefa do černého.
Produkty si sám navrhujete?
Ano, ve firmě zastávám pozici designéra a mám na starosti vývoj i výrobu. Veškeré práce spojené s designem, funkcemi, ale i výrobními postupy nebo technickou dokumentací jsou v mé gesci.
Nicméně nutno dodat, že každý produkt je výsledkem nějaké skupinové synergie. Např. pokud řešíme produktové řady, varianty, barvy... Mým úkolem je produkt ukorigovat do finále tak, aby po všech stránkách fungoval a měl duši, tedy aby dokázal vyvolat tu správnou emoci. To se podle mě u Orbiteru skvěle povedlo. Podařilo se dosáhnout výsledku, který opravdu funguje, a navíc vypadá unikátně. Můj největší vklad do něj byl ale řízený určitou emocí, která mi pomohla napojit se na vizi o tom, jak si představuji budoucnost.
Jaké jsou jejich přednosti?
Pokud jde o Orbitery, je to úplně jednoduché. Na trhu v oblasti batohů neexistuje univerzálnější řešení pro volný pohyb, než je náš Orbiter. Teď máte na trhu stovky produktů, které jsou různě specializované
a úzce zaměřené, nebo jsou univerzální, ale nepoužitelné pro pohyb. My ale zkombinovali dvě celkem praktické věci do jedné. Navíc s výhodou, že vás Orbiter neomezí v pohybu, ať děláte cokoli, kdekoli. Takže pokud svůj den nakalibrujete třeba tak, že půlku dne jste v práci, odpoledne na cestách, večer si jdete zaběhat se psem, a nakonec skončíte v kině, můžete mít defacto své osobní věci uložené v Orbiteru a na sobě celý den. Orbiter je tak elementární věc, že ho ocení lidé na všech kontinentech, bez ohledu na regionem daný způsob života. To hlavní ale je, že naše řešení připnete a drží – čím víc se hýbete, tím lépe Orbiter funguje. Za to může tvar a konstrukce. Tímhle konstrukčním řešením nikdo jiný nedisponuje.
Dají se vaše produkty někde prohlédnout naživo?
V tuto chvíli jsme dostupní hlavně online a přes e-shop. Máme ale několik partnerů, kteří nás prezentují. V Praze zmíním například Agoge Gym na Žižkově, kde je možné ihned Orbiter vyzkoušet v praxi, třeba při kruháči.
V oblasti záruky hovoříte o tom, že nastavujete životy výrobků na nekonečno, co to pro zákazníky znamená?
Tohle je sice trochu historická proklamace, ale vlastně vždy platila a odráží naši ideu – poskytnout dlouhodobý servis zákazníkům. Ti by měli mít možnost kdykoli zaslat výrobek na opravu, i po záruční době. Chtěli bychom prodlužovat životnost produktů a vždy hledat cesty, jak zákazníkům vyhovět. Přesnou podobu služby pod značkou XEN ale určitě musíme ještě doladit.
XEN Equipment se vyvinul z původní značky MASK Gear, co vás vedlo k rebrandingu?
Je to jednoznačně snaha komunikovat značku i do zahraničí, tedy srozumitelně a sebevědomě. Původní značka spíš odráží skromnější aktivity otce zakladatele, nicméně nová značka by již měla obstát v moři konkurence i v mezinárodním měřítku. XEN je úplně nová energie.
Jaká je poptávka po vašich produktech? Splnila vaše očekávání?
Poptávka je samozřejmě úměrná její komunikaci a propagaci. Máme ověřeno, že pokud je např. fyzické publikum dostatečně velké, dokážeme vyvolat senzaci. To je přesně něco, co je teď naším cílem
i v online prostoru.
Jak vypadá trh se sportovním vybavením? Roste, stagnuje, …?
Situace je taková, že trh je široce penetrovaný a může se zdát, že i přehlcený. Roste množství zboží, přibývají kolekce a produktové řady, vrství se trendy. Nicméně přicházejí spíše jen mírné inovace a obměny téhož, stále dokola. My tento kolotoč narušujeme tím, že přicházíme s něčím novým, s novou kategorií zboží, která tu nebyla. Jde nám o to nabídnout jinou filosofii. Tento trh se nebude dál donekonečna zvětšovat, ale dá se tvarovat a měnit.
Děláte na všem sám nebo máte tým?
Jsme tři. Společně jakožto vlastníci v podstatě tvoříme jádro firmy. Každý z nás má na starost jednu z kruciálních oblastí businessu. Já mám na starost produkt a vývoj, Jenda Statečný se stará o sales
a Honza Žák je náš finanční ředitel. Vytváříme ekosystém synergií. Bude nás ale čekat rozšíření týmu, už nyní samozřejmě spolupracujeme s mnoha externisty.
Plánujete do budoucna rozšířit sortiment nebo zůstanete pouze u Orbiterů?
Rozšíření sortimentu je věc, na kterou se velmi těšíme. Už teď pracujeme na rozšíření produktové řady Orbiterů. Současně přicházíme s první kolekcí špičkového outdoorového a volnočasového oblečení a také nás velmi láká jít v budoucnu cestou zdravé výživy a unikátních doplňků stravy, protože se nám líbí synergie se značkou Barlee’s, kterou spravuje právě náš CFO Honza.
Chystáte expanzi do zahraničí?
Ano.
Nebojíte se, že váš produkt napodobí nějaký řetězec? Máte Orbiter patentovaný?
Ano, ochranu máme a konstrukci Orbiteru máme chráněnou užitným vzorem. Neděláme si ale iluze. Jakmile nás začnou kopírovat, což budou, bude to znamení, že začínáme být opravdu úspěšní a že existuje dobrý důvod se nás obávat (smích :D). Je to myslím, bohužel, nevyhnutelné, ale my sázíme
na kvalitu zpracování, a hlavně na inovace. Díky tomu s námi bude obtížné držet krok.
Jak dlouho vám zabralo najít správné dodavatele? Hledal jste cíleně jen v České republice?
Pokud se člověk rozhodne hledat převážně v českých luzích, je to opravdu velice obtížné. Je to ale naše rozhodnutí a vidíme v tom smysl. Samozřejmě se v tom musíme najít i ekonomicky, což někdy přináší bolesti. Chceme držet jednak lokální výrobu, pak i domácí dodavatele, pokud existují. Není to ale výlučné, protože zásadní je pro nás hlavně kvalita. Pokud u nás nenarazíme na dostatečně kvalitní dodavatele, co naděláme, musíme se poohlédnout jinde.
Jaká je vaše nejvyšší meta?
Dostat XEN na Mars :D
Určitě chceme být vidět, a hlavně chceme ukázat, že textilní průmysl vstupuje do úplně nové éry.
V oblasti technologií se textil vyvíjí poměrně dynamicky, nicméně ne tak často se podaří vše skloubit s opravdu výjimečným designem, a to chceme napravit. Zdá se, že někdy průlomové technologie jsou v textilu a oblasti zavazadel roubovány na principy nebo typy zboží, které tady jsou např. od 60. let, což je pro mě velmi překvapivé. No a pak z této kombinace padají výrobky, které jsou tím pádem poměrně bizarní. My chceme produkty, které patří do 21. století nejen technologicky, ale i esteticky.
Co bylo na vaší cestě nejtěžší?
Historicky můžu zmínit první roky podnikání mě samotného. Pokud jeden člověk začne podnikat a svou práci v režimu „one man show“ buduje už od začátku paradoxně ne jako živnost, ale jako malou firmu, tak je těžké, aby všechno drželo pohromadě. Byl to věčný boj, protože to sice byla správná cesta, jak se prezentovat, ale na druhou stranu to bylo v tomto jednočlenném osazení neudržitelné. I proto nyní vznikla firma XEN. Tak to má vypadat. Poučení zní, že v jednom člověku se podobné projekty nedají škálovat.
Uvažujte o vstupu do nějakého podnikatelského akcelerátoru/inkubátoru?
Ano. Ale zatím nic prozrazovat nebudeme.
Hledáte investory nebo si chcete udržet plnou kontrolu nad firmou?
To je také věc, o které se určitě bude hodně diskutovat, ale záleží to na mnoha faktorech. Muselo by se to sejít v místě a čase a museli bychom to konfrontovat s nějakou naší situací v tu chvíli a samozřejmě s vizí všech zúčastněných stran. Nebylo by ale dobré předem říkat, že to není cesta.
Dostali jste se mezi finalisty Creative Business Cup 2024, co to pro vás znamená?
Tenhle moment nám ukázal, že je o nás zájem a že jsme nějakým způsobem výjimeční a pro publikum atraktivní. Což je vlastně všech 10 projektů, které se dostaly do finále.
Vyhrál jste i soutěž startupů v roce 2016, byl to ten moment, kdy jste si řekl, že do toho musíte jít naplno?
Přesně tak. Byl to signál, že něco může skutečně fungovat. Motivační efekt byl obrovský. Je ale dobré, když do toho člověk vstoupí s nějakou zdravou mírou naivity. Neví, že něco nejde (jak zjistí až později), tak to prostě udělá :D Tohle jsem bral jako opravdový start celého projektu.
Máte za sebou ještě nějaký úspěch, který jsem nezmínila?
Nene, nic přelomově zásadního, takže tu otázku asi můžeme vynechat :D Nicméně v oblasti sportu jsem s Orbiterem (dříve Binderem) získal 89 % ve velké recenzi magazínu Běhej.com pro běžecké batohy do 50 km, a to v mezinárodní konkurenci velkých značek. To bylo velice příjemné.
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.