Vít Michalek nejen o GDPR
Vít Michalek je provozovatelem čtyř internetových projektů, na které se vám možná již někdy podařilo natrefit, je-li i vaším revírem internet. Jak Vít připravuje své projekty na plánované GDPR, o kterém se teď všude mluví? Stačili jste si všimnout všech těch různých kurzů a seminářů ve vaší emailové schránce? Koho a jak se GDPR dotkne? Jak se na něj dá připravit? Dá se to vůbec? Je konkrétně tato regulace zapotřebí a co se jí vyřeší? Zatím, co se GDPR týče, existuje více otazníků než odpovědí. Pokud i vy stále tápete a nevíte, nebo se k vám problematika GDPR zatím ani nedostala, zbystřete, možná se i vás, potažmo vašich projektů, bude již počínaje květnem 2018 týkat.
4 fotografie ve fotogaleriiStojíte hned za několika projekty, co bylo dříve vejce nebo slepice – Semor, Copywriteri.cz, Sudokuliga či Datatu? Jaký projekt vám dělá největší radost? Jak na sebe navazují?
Úplně prvním projektem bylo Sudoku, které běží od roku 2007 a z počátku to byl jen koníček. V roce 2012 jsem spustil SEMOR.cz, kterému se hodně věnuji, je to taková moje srdcovka. DATATU a Copywriteri jsou oba projekty z roku 2016 a v podstatě se teprve rozjíždějí. Copywriteri mi krásně doplňují SEMOR, kdy mohu klientům doporučovat ověřené copywritery, kteří jim mohou pomoci s obsahem a propagací. Radost mám ze všech projektů, hlavně z ohlasů od klientů, kteří systémy využívají. Největší radost mi dělá SEMOR, který za měsíc oslaví 5. narozeniny.
V jednom rozhovoru z roku 2013 jste říkal, že jste zaměstnancem ve firmě (ne vlastní), nyní se píše rok 2017, kam se vaše podnikání posunulo? Jste stále jen vy a vaše projekty, nebo už máte tým? Co plánujete do budoucna? Ať už jde o rozšíření projektů nebo něco zcela nového?
Stále (už 11 let) jsem zaměstnaný ve firmě EBM system s.r.o. (TipCars.com). Za tu dobu jsem začal několik dalších projektů. Ve většině je to stále one-man show, kromě projektu DATATU, který řídím spolu s kolegou Romanem Pravdou. Stálé členy týmu jsem zatím nepotřeboval, mám štěstí na klienty, kteří jsou aktivní a pomáhají. Perfektní je také komunita kolem marketingu, SEO či analytiky, kdy lidé rádi (pokud mohou) poradí a probereme některé problémy. Je to taková vzájemná výpomoc, někdy něco potřebuji konzultovat já, někdy oni. Do budoucna hlavně u DATATU hledím na GDPR, které začne platit v příštím roce. Dalším bodem bude ještě trochu více propojit mé stávající systémy SEMOR a Copywriteři, jak jsem již zmiňoval u předchozí otázky. Své projekty rozšiřuji neustále, každý z nich se dočká několika vylepšení (změn/novinek) každý měsíc. Do budoucna bych rád přišel ještě s nějakým projektem, tentokrát s mezinárodním cílením, nebo s něčím pro “obyčejné” lidi (těch je přece jenom více než mé aktuální cílové skupiny). Mám rád výzvy.
Jak se na GDPR v DATATU připravujete? Domníváte se, že bylo této regulace zapotřebí? Jaká je situace, co se týče osobních dat v současné době?
Hodně čteme. Naštěstí jsem jediný, kdo má přístupy k citlivým datům, tak to máme jednodušší, co se týká interní procesů. Ohledně fungování projektu konzultujeme s partnery a klienty, kteří nás již využívají. Regulace je určitě zapotřebí, jen si nejsem jistý, jestli zrovna takovým nařízením, k únikům (prodejům) bude docházet i nadále.
Představuje pro vás GDPR komplikaci, nebo ji spíše vítáte? Jak se dotkne vašich projektů?
Každopádně je to komplikace, nejvíce pro DATATU. Jelikož je to personalizační nástroj, který zaznamenává chování návštěvníků na webu a pak jim třeba doporučuje zboží v daném e-shopu. Měl bych mít od každého návštěvníka souhlas, abych jej mohl sledovat a provádět marketingové akce (doporučovat zboží atd.), což si momentálně neumím moc dobře představit - já sám bych takový souhlas nedal a nedal by ho ani nikdo z mého okolí.
Za porušení pravidel GDPR hrozí vysoké pokuty, připravují se všechny subjekty na GDPR takto svědomitě jako vy? Chápou tento předpis všichni správně?
Vysoké pokuty sice hrozí, ale ty by neměly být likvidační. Myslím, že mnoho podnikatelů o GDPR ani neví (hlavně ti menší) anebo jej ještě moc neřeší, protože začne platit “až” v květnu 2018. On vlastně nikdo moc neví, jak to bude po květnu 2018 fungovat. Co se týče interních předpisů a nastavení procesů, tam je celkem jasné, jak to má vypadat, jen je někdy složitější ty zavedené procesy upravit.
Ono se to sice nezdá, ale květen 2018 je tady za chvíli. Čas opravdu kvapí, zvlášť když se člověk musí otáčet. Co když někdo zaregistruje GDPR až v nejzazší chvíli? Jak náročné to pro něj může být, když vy se připravujete už nyní? Je možné, že nějaká firma vyvine nějaký software, který tuto proceduru těm, kteří zaspali, usnadní?
Myslím si, že na poslední chvíli (po termínu) to budou řešit spíše menší firmy, případně živnostníci, a ti by podle mě neměli mít přechod na nový systém zase tak složitý - neříkám ale, že to tak budou mít všichni. Pokud se třeba bavíme o e-shopech, tak ti, co mají pronajaté řešení (např. shoptet), to budou mít podle mě jednodušší, protože o úpravy v rámci systému by se měl postarat poskytovatel služby. Obecné řešení podle mě neexistuje, je možné přijít s řešením na jednotlivé kroky. Nemyslím si však, že to bude použitelné jako obecné řešení pro celý trh.
Jak zavedení GDPR budou vnímat spotřebitelé či zaměstnanci?
Spotřebitelé (hlavně na internetu) to bude spíše otravovat. Většinu lidí žádné GDPR, ePrivacy atd. nezajímá. Třeba na Facebook, Instagram apod. lidé píší všechno, píší to veřejně, nějaké soukromí (či dokonce možné důsledky pro ně) nikdo neřeší. Teď budou všude “otravovat” s různými souhlasy, což je na sociálních sítích dle mého dobře, už kvůli lidem samotným, třeba jim dojdou možné následky. Znám například pár lidí, kteří nebyli přijati do zaměstnání, protože si je zaměstnavatel “prolustroval” na internetu (Facebook) a kvůli jejich aktivitám se rozhodl pro jiné uchazeče.
Jaký typ firem to bude mít s GDPR nejsložitější?
Složité to budou mít všechny firmy, nastavit vnitřní procesy není nikdy nic jednoduchého. Nejsložitější to budou mít firmy, které mají svůj byznys založen na informacích či chování uživatelů - bez jejich vědomého a prokazatelného souhlasu nic neudělají. Na druhou stranu si nemyslím, že získávání souhlasu bude tak hrozné. Určitý pokles tam ze začátku každopádně bude, ale vzhledem k tomu, že lidé stejně nic nečtou...
Dlouhou dobu byl projekt Copywriteri.cz pro copywritery zdarma, nyní je již zpoplatněn. Ne, že by to byl špatný krok, alespoň se jejich nabídka pročistila. Stejný scénář jste aplikoval již dříve i na Sudokuliga. Bylo už od počátku v obou případech vaším záměrem po nějaké době služby zpoplatnit, nebo je to určitý přirozený vývoj?
Sudokuligu jsem tvořil zpočátku jako koníček a zpoplatnění byl důsledek. Provoz začal být docela náročný hlavně na čas, a tak muselo padnout rozhodnutí - zrušit projekt nebo jej zpoplatnit. Nakonec jsem jej zpoplatnil, zmenšila se i aktivní základna hráčů. U Copywriteri.cz to bylo něco jiného, ty jsem odkoupil v dubnu 2016 od Jirky Rosteckého a o zpoplatnění jsem uvažoval od začátku. Projekt jsem něco přes rok provozoval zdarma, snažil jsem se jej dostat mezi lidi/firmy, aby využívali jeho možností, až letos v srpnu padlo rozhodnutí zpoplatnit jej celý. Důsledkem byl pokles zveřejněných copywriterů z 600 na aktuálních 31, zůstali jen ti, kteří to myslí s copywritingem vážně. Poptávky do systému stále chodí, ale většinou jsou copywriteři nyní oslovování napřímo.
Kde sebe, své současné i budoucí projekty vidíte za pár let? Jaké jsou vaše cíle?
Doufám, že i za pár let budou mé stávající projekty minimálně tak soběstačné jako nyní. Nevím, jestli to nazvat cílem/snem, ale jednou bych rád v tom našem malém Frýdku-Místku uspořádal konferenci o marketingu/SEO/PPC.
Budeme držet palce!
Děkujeme za rozhovor
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.