#Marketing

Sedm hříchů

Kamil Komenda4.4.2019

Třetí díl ze seriálu JEŠTĚ PREZENTUJETE NEBO UŽ FASCINUJETE?

Sedm hříchů 1 fotografie ve fotogalerii

Každý z nás, kteří čteme tento časopis, jsme zažili prezentace. Prezentace naše vlastní, na které jsme se připravovali někdy minuty, někdy hodiny, někdy týdny, někdy dlouho před nimi. Prezentace jiných manažerů, majitelů firem nebo odborníků. Pokud se vydáme zpět do těch minut, kdy jsme prezentovali sami, nebo prezentoval někdo jiný, a budeme k sobě upřímní, zjistíme, že výzkum, který provedl švýcarský institut pro rétoriku v roce 2002, může být pravdivý. Jeho závěr je šokující: 7 z 10 posluchačů při prezentacích nevnímá. Jste si vy jistí, že k takovým uspávačům nepatříte?  

Když vynecháme nejzákladnější lidské potřeby, které musí být pravidelně a opakovaně naplňovány k naší spokojenosti, abychom byli schopní posouvat se v žebříčku potřeb i společenské hierarchii nahoru, je sebeuspokojení velmi nebezpečným fenoménem, který vede k tomu, že zamrzneme na určité úrovni a jiní, pracovitější, skromnější nebo dravější nás předběhnou. Často si toho ani nevšimneme. Firmy a jejich vedení nejsou hloupé a nevymění manažery ve vyšším středním věku, protože jsou ve vyšším středním věku, ale protože už nepodávají výkon, jaký firma požaduje. Dynamiku a dravost by takoví “zítra na odchodu” manažeři mohli nahradit právě zkušeností, moudrostí a dalším vzděláváním se, bohužel je zaslepí sebeuspokojení a často i špetka arogance, protože oni to tak dělají přece už jako od furt. S kyselým obličejem a hořkým pocitem stojíc před vraty svého bývalého zaměstnavatele pak přemýšlejí, proč zrovna oni mají smůlu? Nemají. Jen byli na sebeuspokojovacím vrcholu tak moc, že přepadli dolů a spadlo na dno.

Když jsem studoval strategický management, musel jsem přečíst velké množství knih o financích, ekonomii, strategii, informačních systémech, personalistice a o osobním rozvoji. Ani jeden výukový modul se nevěnoval zprostředkování naučených znalostí nadřízeným, podřízeným nebo zákazníkům a klientům. Ani jeden předmět nebyl věnován principům rétoriky a prezentování. A to byla prestižní britská univerzita s mezinárodně ceněným studijním programem. Pak jsem viděl své spolužáky, jak se při prezentaci projektů a výsledků společných pracovních skupin potili, klesal a třásl se jim hlas.

V rétorice se mi podařilo popsat 7 smrtelných hříchů, které vedou k tomu, že se brzy objeví někdo, kdo vás může nahradit, protože prostě zahraje do ucha vašeho šéfa nebo klienta jasnou a srozumitelnou písničku. Ten naskočí na rytmus této písničky a začne vás nepostrádat. Když už jste takhle daleko, bude to mít jeden výsledek: stojíte před branami, ale ne jako Hannibal Dobyvatel, ale jako někdo nevěřícně zírající na “dohodu” o rozvázání pracovního poměru. 

Hřích první:  

“Já se mluvit stejně nikdy nenaučím.”

Poselství vůči posluchačům: “Jsem chudák, nejde mi to a nemá to cenu.”

Překlad: “Nechce se mi. Raději mrknu na fotbal, půjdu do baru nebo budu hledat inspiraci při sledování pohyblivých obrázků na monitoru.”

Hřích druhý:

“Mometálně na to nemám kapacitu.”

Poselství vůči posluchačům: “Jsem vytížený a mám moc práce.”

Překlad: “Přece nebudu za něco takového platit. Za školu se taky neplatí a pokud bych měl už jít na nějaké to školení, tak ať to zacvaká zaměstnavatel. Já potřebuju stejně nový ajfoun, ajvcoč a aji lyže.”

Hřích třetí:

“To není pro mě.”

Poselství vůči posluchačům: “Rétorika není můj obor a stejně umím už mluvit celkem dobře.”

Překlad: “Jako proč bych měl někam chodit, vždyť to do teď všechno fungovalo.”

[Dieter Schwarz, majitel skupiny Schwarz, druhého největšího obchodního řetězce světa s obratem 120 miliard Euro, říká: Kdo se přestane zlepšovat, přestane být dobrým.]

Hřích čtvrtý:

 “Já stejně moc neprezentuju.”

Poselství vůči posluchačům: “U nás ve firmě prezentují jiní, takoví ti kariéristi nebo oblíbenci.”

Překlad: “V prezentacích se necítím jistě, tak se tomu radši vyhýbám.”

Hřích pátý:

“Na školení jsem už byl.”

Poselství vůči posluchačům: “Školení jsou vlastně ztráta času, nic jsem se nenaučil.”

Překlad: “Vzdělávání mě moc nezajímá, ale jsem ochotný tam jít, když to bude v pracovní době. A zdržuje mě to od práce.”

Hřích šestý:

“Prezentace u nás stejně nikdo neposlouchá.”

Poselství vůči posluchačům: “U nás ve firmě to je nutné zlo. To chtějí stejně ti z vedení.”

Překlad: “Je mi jedno, jestli to někoho baví. Chci to mít vždycky za sebou co nejdřív.”

[Pokud vás nebaví vaše vlastní prezentace, proč si myslíte, že by měla bavit posluchače?]

Hřích sedmý:

“Máme strašně složitá témata, to se snad ani nedá vysvětlit.

Poselství vůči posluchačům: “Takže nachystám 172 hustě popsaných slajdů, aby nikdo nemohl říct, že jsem to nevysvětlil.”

Překlad: “Jsou to pitomci a ignoranti, nerozumí tomu.”

Položme si otázku na srdce. Není to vše proto, že nejsme ochotni do sebe investovat? Že je nám vlastně firma, ve které pracujeme, celkem jedno? Asi ano. Jak ale chcete příště dosáhnout svých bonusů, když je zákazník ignorant? Jak ale chcete přesvědčit šéfa, že jste v pohodě, když mu to neumíte vysvětlit? Jak ale chcete potom uspět na příštím pracovním pohovoru, když neumíte prodat váš produkt? A prodat sebe sama, je mnohem těžší. Jak ale potom chcete, aby vaši zaměstnanci podávali skvělý výkon, když neví, co po nich vlastně chcete? A jak ale chcete lidi kolem sebe nadchnout, když je neumíte ani pochválit tak, aby byli dojatí?

Nenechte se zatlačit do středního šedivého proudu a staňte se skutečným pánem vlastních slov. Naučte se, jak vyzařovat jistou při proslovu nebo prodejním rozhovoru, jak správně argumentovat v obrazech a ovlivnit tak rozhodnutí vašeho posluchače ve váš prospěch, jak zaujmout všechny od první vteřiny a jak prodat výsledky své práce tak, že ostatní řeknou jen WoW. Naučte se vyprávět příběhy tak, že uslyšíte spadnout jehlu na zem.

Jedna má klientka se vrátila z mezinárodní konference, kde byly stovky účastníků a kde prezentovala. 07.03.2019 mi řekla: “Než jsem tam jela, bála jsem se, bylo to pro mě velmi důležité a nerada mluvím před hodně lidmi. Po tréninku ale byla má prezentace asi příliš dobrá.” Já: “Proč myslíte?” Klientka: “Pozvali mě v květnu do USA, abych mluvila pro 3000 lidí. Už se tam těším.”

„Naučte se i vy na našem tréninku rétoriky, jak zmobilizujete vaše publikum. Naučte se i vy na našem tréninku rétoriky, jak vyprávět příběhy s co největším účinkem na vaše publikum tak, že uslyšíte v sále spadnout jehlu na zem. Naučte se i vy na našem tréninku rétoriky, jak zjednodušit komplikovaná sdělení tak, aby je každý pochopil. Naučte se i vy na našem tréninku rétoriky, jak opustit "doprovázené čtení" z PowerPointu a jak docílíte mnohonásobně většího vlivu a účinku. Naučte se i vy na našem tréninku rétoriky, jak publikum zasáhnete na emocionální a ne na racionální úrovni. Naučte se i vy na našem tréninku rétoriky, jak dosáhnete toho, aby vám publikum viselo na rtech. Na našem rétorickém tréninku se naučíte věci, které nebyly mnohosetkrát předžvýkány jinými trenéry na běžných seminářích. Nechte se také vy transformovat v charismatického řečníka. Posuňte se do nejvyšší rétorické ligy, kde nehraje příliš mnoho dalších lidí. Dostanete osobní péči a s každým absolvovaným modulem se razantně zlepšíte. Po našem semináři ohromíte své okolí. Budete skvěle prezentovat, skvěle vyprávět příběhy a lépe prodávat než doposud. Zvýšíte si své sbevědomí a a jistotu. Mluvení před lidmi pro vás pak bude hračka a zábava.”

 

Radim Pařík působil 14 let v mezinárodních řetězcích. Má hlubokou znalost maloobchodního prodeje (FMCG), trhu nemovitostí v CEE regionu a investic. Jeho hlavní doménou jsou strategie, řízení procesu změny a leadership. Působil v top managementu společnosti Plus-Discount [Tengelmann Group], kterou připravil na úspěšný prodej skupině Rewe za několik mld. EUR. V Lidl ČR řídil operativní provoz. Působil na centrále společnosti Kaufland v Německu, kdy jeho regionem byla střední Evropa, odkud řídil expanzi s rozpočtem ve výši >700 mil. EUR. Následně se stal místopředsedou představenstva spol. Kaufland Polska s obratem 3,5 mld. EUR, která po letech stagnace začala pod jeho vedením generovat zisk. Poté působil jako CEO investiční skupiny, nastavil její strategii, ziskovost, investiční plán a zároveň odvrátil několik pokusů o nepřátelské převzetí dceřiných společností šikanózními insolvencemi. Nyní působí v Advisory Boardu PR PA RT NE RS Advisory Group. Aktivně se pohybuje v oblasti reorganizací a restrukturalizací firem, věnuje se nadační činnosti. Trénuje manažery a vlastníky firem v oblasti rétoriky a vyjednávání v ČR i zahraničí [např. Německo, Švýcarsko, Polsko, Thajsko, Singapore]. Vystudoval mj. strategický management na Nottingham Trent University a právo. Hovoří česky, německy, anglicky, polsky a ovládá znakový jazyk. Rád vaří, cestuje, trénuje karate a squash.

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

Partneři magazínu
další partneři
© 2024 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.