#Lidé a projekty

Sdílená ekonomika není pro starý

Marek Navrátil12.3.2018

Začátek roku 2018. Nasupeně jsem běžel první letošní mrazivou nocí na konec Kolínské ulice spojující Vinohradskou a Korunní. Stál tam už deset minut můj Uber. Měl být sice na Vinohradské, pravda, bylo po půlnoci a mě se nechtělo znovu čekat na další (čtvrtou) objednávku, která bude stejně zrušena, protože v místě nebyl dostatek řidičů.

Sdílená ekonomika není pro starý 1 fotografie ve fotogalerii

Mému řidiči" bylo 73 let. Měl nové auto a s Uberem prý jezdí proto, že v noci stejně nespí a aspoň si přivydělá něco málo k důchodu. Říkal, že už měl tak vysokou cukrovku, že mu doktorka hrozila, neprodloužením řidičáku. Tak aby mohl jezdit s Uberem přestal jíst sladký.

Od začátku roku jakoby se s tématikou sdílené ekonomiky roztrhl pytel. Stávky, politici, vyšší daně. Vděčné téma. Přebytek nabídky stlačil cenu osobní přepravy, ceny pronájmů v centru Prahy naopak vzrostly.

Někde lidi jsou a někde lidi nejsou. Čím to je, že ve službách, kde je nabídka služeb "uberizována" je lidí dostatek? Takový, že vláda musí tento byznys regulovat. Jaká je nyní cena služeb v oblasti náboru (recruitmentu)? Pro snazší popis problému rozdělme cenu za nábor kandidáta na dvě části:

1) Tradiční cena za vyhledání kandidáta je v tuto chvíli na rekordně nízké hodnotě. Outsourcing hledání, levná pracovní síla, roboti. Každý si už teď umí najít vhodného kandidáta na LinkedInu či Facebooku. Je to dokonce tak snadné, že to vypadá, že ani netřeba za takovou službu platit. Kandidáti z IT oborů by vám o tom mohli vyprávět. Pořád jim někdo píše. Někteří si už zrušili účty na LinkedIn.

2) Recruitment však končí až nástupem kandidáta "do práce". A za ten se nyní platí zlatem. Ceny inzerce pracovních míst na digitálních vývěskách klesají, protože reaguje jen zlomek kandidátů ve srovnání s dřívější dobou a inzerentům se nechce platit.

V oboru recruitmentu se začaly rozevírat nůžky. Juniorní konzultanti HR (v agenturách i ve firmách) téměř neustále někoho hledají ale nedaří se jim své "nálezy" přesvědčovat k tomu, aby změnily práci. Trh není nehybný, ale jeho dynamika je jiná, než byla dříve. Klasické postupy a pumpování zdrojů do reklamy už nefungují, i když se cílení reklamy změnilo. Její příjemce je sice daleko lépe targetován, ale snížila se jeho motivace ke změně (koupi). Kupující si už loni uvědomili svou hodnotu, mají na nabídky vyšší nároky a masovka už prostě nefunguje.

V letošním roce dojde k několika změnám:

1) Pracovní nabídky, které budou schopny nabídnout co "nejmenší a nejpřesnější nabídku jednotky práce" budou úspěšnější, jako bylo na konci minulého století účtování telefonních hovorů po vteřinách, namísto minut.

2) Špičkoví kandidáti budou dražší než byli, podobně jako jsou v drahých hotelích stále drahé hotelové pokoje. U "uberizovaného"ubytování (AirBnB) je situace jiná. Neslyšíme stesky hotelů. Ba naopak. Diverzifikuje se portfolio zákazníků a jde ruku v ruce s ochotou lidí cestovat za nízké ceny. Zaměstnavatelé se tak budou muset smířit s nižší "kvalitou" zaměstnanců na špatně placených pozicích a nepomůže jim k tomu ani špičkový firemní brand.

3) Stále častěji bude jasně a otevřeně komunikován model odměňování zaměstnanců. "Chceš u nás pracovat? Dostaneš balík co je na plakátu, ale budeš dělat úplně všechno, a nevylučujeme, že se budeš muset naučit řadu nových věcí.

Úroveň služeb, firemních kultur a péče o zaměstnance poroste. Sloužit budou nejen ti, co je to baví, ale taky ti o jejichž služby je velký zájem. A zájem bude pochopitelně i o vyšší kvalitu. A tu už je velice jednoduché posoudit. Jedna hvězdička nebo dvě? Fandím objektivním systémům hodnocení a moc se těším, až takový systém vznikne na nás všechny. Možná to bude Orwell, ale možná se taky dočkáme lepších lidí ve všech možných ohledech...

Jo a tomu pánovi jsem dal pět hvězdiček, už za to, že ze své zóny osobního komfortu vystoupil.

 

 

PhDr. Marek Navrátil, Ph.D., MBA - psycholog. Narodil se v Brně, žije v Praze. V současné době zastává pozici HR Advisory Head & Executive Search Consultant pro britskou společnost Human Capital Advisory Group se sídlem v Londýně. Doktorát z psychologie získal na Masarykově Univerzitě, MBA absolvoval na Nottingham Trent University.

Text: Marek Navrátil

Foto: Archív

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

Partneři magazínu
další partneři
© 2024 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.