Rostoucí počet Čechů najde práci „na doporučení“
I když si pracovní portály drží dominantní pozici, Češi je pomalu opouští a práci si stále častěji hledají přes personální agentury, sociální sítě anebo na doporučení přátel. Vyplynulo z průzkumu kandidátských preferencí, který realizovala personální agentura Grafton Recruitment.
1 fotografie ve fotogaleriiPracovní trh zažívá těžké období. Firmy se snaží hledat lidi všemi kanály a prostředky. Díky tomu se také mění způsoby, které využívají při hledání zaměstnání samotní uchazeči o práci. Tradiční inzerce v médiích anebo na úřadech práce již ztrácí efekt. Lidé hledají zejména na internetu (95 %), přes personální agentury (68 %) a na doporučení svých známých (56 %). Poslední jmenovaný způsob přitom meziročně zaznamenal vůbec nejvyšší nárůst. „Referenční program v uplynulém roce zavedla většina velkých českých zaměstnavatelů. Za doporučení nového kolegy díky němu mohou stávající zaměstnanci inkasovat nemalé odměny,“ vysvětluje Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment, a dodává: „Kromě těchto odměn, které se u běžných profesí obvykle pohybují v rozmezí od 1 000 do 5 000 Kč, ale výjimkou nejsou ani programy na doporučení za desítky tisíc, firmy hojně zavádějí i příspěvky náborové, tedy jednorázové odměny pro nově nastupující zaměstnance.“ Velký meziroční nárůst, téměř o 10 procentních bodů, zaznamenaly i personální agentury. „Obliba personálních agentur roste zejména díky přesunu většiny schopných kandidátů do skupiny pasivních uchazečů, které je nutné hledat jinak než prostým vystavením inzerce na pracovním portále. A na to nemají interní HR týmy často kapacitu ani potřebné know-how,“ říká Jitka Součková. Na internetu hledají uchazeči o práci nabídky zejména na pracovních portálech, ale ve stále větší míře i na webových stránkách samotných zaměstnavatelů, personálních agentur anebo přes sociální sítě.
Sociální sítě přitom nevyužívají jen samotní kandidáti, ale do propagace svých volných pracovních pozic, je zařazují stále častěji i zaměstnavatelé. Významnou úlohu přitom sehrává skutečnost, že kandidáti jsou zde na dosah. Potvrzuje to i aplikace Facebook Audience Insights. Z pohledu profesí jsou na této síti nejvíce zastoupení řídící pracovníci (30 %), obchodníci (21 %) a administrativní pracovníci (20 %). Do top 7 patří i IT specialisti (15 %) anebo pracovníci z oboru transport a logistika (13 %). Profil na Facebooku má aktuálně již 4,8 milionu Čechů, přičemž denně na něm čas tráví 77 % z nich.
Stejně „na dosah“ jsou pracovníci i na další, personalisty oblíbené a hojně využívané, profesní sociální síti, kterou je LinkedIn. Tu v současné době využívá již 1,3 milionu Čechů, což je téměř dvojnásobek než v loňském roce. Zatímco dříve se na této síti nejčastěji hledali IT experti, dnes je tomu jinak. Do trojice nejzastoupenějších oborů na LinkedIn patří služby, kam spadá mimo jiné personalistika, právo či cestovní ruch, dále výroba a IT. „Na síti LinkedIn se hodně hledají i lidé z oboru finančních služeb, reklamy a marketingu anebo telekomunikací,“ doplňuje Jitka Součková s tím, že obrovský potenciál má i YouTube a Instagram, druhá a třetí nejoblíbenější sociální síť v České republice. „Využívání YouTube brzdí jen ne příliš velká zkušenost firem s multimediálním obsahem, ovšem to se bezpochyby již v nejbližší době změní. 4,7 milionu uživatelů, na které se dá skvěle s nabídkou práce cílit, jim totiž bude stát za investici do výroby spotů.“
Graf: Jaké zdroje využívají Češi při hledání práce?
Průzkum realizovala společnost Behaviolabs.com na vzorku 1 695 respondentů, kteří poskytli data v průběhu srpna 2017.
O Grafton Recruitment Czech Republic
Grafton Recruitment, s.r.o. byla založena v roce 1994 a v současné době je zastoupena 14 pobočkami po celé ČR: v Praze, Brně, Jihlavě, Ostravě, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Plzni, Zlíně, Liberci, Olomouci, Hradci Králové a Kolíně. Grafton Recruitment nabízí efektivní řešení v otázkách náboru, ať už se jedná o jednorázové vyhledání zaměstnance nebo velkoobjemové nábory pro soukromý i veřejný sektor. Specializuje se dále na agenturní zaměstnávání formou dočasného přidělování. Připravuje také na míru řešení outsourcingu nebo kompletní zajištění servisu náboru řízením celého procesu jako hlavní dodavatel.
Patří rovněž mezi přední poskytovatele outplacementových služeb a poradenství nebo výběru zaměstnanců pomocí assessment center, speciálních testů a dodatečně nabízí poradenský servis v oblasti lidských zdrojů.
Více informací na www.grafton.cz.
O Behavio
Behavio je technologický startup zaměřený na inovace ve výzkumu trhu. V týmu developerů, sociologů
a ekonomů kombinuje behaviorální techniky analýzy lidského chování s pokročilou automatizací. Od
roku 2016 tak pomáhá v rozhodování velkým společnostem, městům i vládním institucím. Více informací na www.behaviolabs.com
Kamil Pittner, PR Consultant, PRCOM, +420 604 241 482, kamil.pittner@prcom.cz
Jitka Součková, Marketing Manager, Grafton Recruitment, +420 602 496 741, jitka.souckova@grafton.cz
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.