Platforma voxtox jako rádio pro 21. století
Foundeři Milan Kožíšek a Pavel Zvolenský mají se svou streamovací audio platformou voxtox velké plány. Od začátku ji staví pro celosvětové použití. Jak může pomoci i vám v soukromém i profesním životě? To vše naleznete v rozhovoru, který vás donutí se zamyslet nad budoucností rozhlasového vysílání
Prosím představte se, kdo za projektem stojí.
Za projektem stojím já – Milan Kožíšek a Pavel Zvolenský. Známe se už 25 let. Poznali jsme se v pražském Rock Café, které Pavel zakládal a spoustu let provozoval. Za mlada hrál na bubny v několika kapelách a pak se 20 let pohyboval v reklamě a kolem filmu, byl i jedním z ředitelů na Barrandově. Já mám za sebou řadu projektů. První IT firmu, která funguje dodnes, jsem založil před 26 lety. Takže vidíte, že už nejsme úplní začátečníci, ale nadšení pro startup voxtox máme jako by nám bylo 20! :)))
Popište, co voxtox je?
Jednoduše voxtox je streamovací audio platforma a sociální síť v jednom. Je to nástroj komunikace, je to „rádio“ pro 21. století a je postaven na zkušenostech a datech jak a proč lidé poslouchali rádio.
Umožňuje jednoduše vytvářet mix mluveného slova a hudby. To je ten základ. Využití voxtoxu je samozřejmě mnohem širší. Každý člověk na planetě si s voxtoxem může vytvořit vlastní „rádio“. Založí si svůj profil a veškeré příspěvky může hned sdílet stejně jako na jiných sociálních sítích. Na voxtoxu můžete tvořit, být influencerem, ukazovat ostatním svůj hudební vkus a šířit svoje myšlenky nebo můžete jen konzumovat to, co vytvořili jiní. Je to jen na vás, vše si dokonale přizpůsobíte svým potřebám i vkusu. Máte k dispozici obrovskou knihovnu hudby a můžete ji používat. Voxtox je jako „plastelína“ se spoustou nástrojů pro tvůrce i konzumenty obsahu, se kterou si „vymodelujete“ audio obsah jaký vám vyhovuje. Prostě rádio jen podle vás. Voxtox mohou používat firmy pro komunikaci o svých službách, o zboží, pro komunikaci se zaměstnanci v HR. Města a obce to lehce použijí pro komunikaci s občany. Na voxtoxu už vzniklo několik školních rádií. Voxtox se dá skvěle použít jako informačně zábavný kanál pro jakýkoliv event. A je jen na uživateli a jeho kreativitě, jak to použije. Od absolutní personalizace obsahu, tedy odebírám jen co mě zajímá, vybírám hudbu, která mě zajímá, a to vše můžu kombinovat, tedy střídání hudby a mluveného slova do nepřetržitého poslechu. Můžete používat nástroje text to speach (z textu udělá robot audio) přímo v aplikaci. Máte možnost použít geolokaci, můžete umístit vaše audio na konkrétní místo v mapě. Přímo v appce vygenerujete QR kód s odkazem na audio, na váš výrobek, knihu, výstavu, váš dům. K vytváření obsahu nepotřebujete drahé studiové vybavení, stačí vám počítač, tablet nebo jen mobilní telefon, a stačí si stáhnout aplikaci voxtox nebo si jen vytvořit svůj účet na webu voxtox.fm. Tak to prostě jednoduché.
Má název nějaký hlubší význam?
Když jsme přemýšleli, jak náš projekt nazvat, napadlo nás hned slovo VOX, to je hlas, to pro nás bylo určující. A voxeři jsou uživatelé hlasu. A další důležitá věc byla, aby to nikdo ještě nepoužíval a aby to bylo krátké a ve všech jazycích vyslovitelné. Není to žádná záhada.
Jak vznikl nápad na vytvoření platformy voxtox?
Byla to potřeba vyřešit problém jak za 10 minut vytvořit streamované rádio. Kde vzít legálně hudbu a hned začít vysílat. Jak posunout dobrou myšlenku sto let starého konceptu rádia do nové doby.
V souvislosti se startupy se často mluví o fuckupech. Stal se vám nějaký?
Bylo jich nepočítaně, ale to vás posouvá dopředu. Tak například začínali jsme jako streamované rádio pro zdravotnictví. Chtěli jsme vytvořit několik kanálů, které se budou zabývat specifickou problematikou ve zdravotnictví. Mělo to fungovat tak, že přijdete třeba ke svému gynekologovi a v čekárně poběží rádio, které se bude věnovat problematice gynekologie, budu tam podcasty týkající se tohoto tématu a bude tam hrát hudba přesně jako v rádiu. Připravili jsme celý koncept, začali jsme natáčet podcasty s odborníky zdravotnictví, známými lékaři, a hledali ordinace, které to s námi budou pilotovat. Našli jsme jednu nejmenovanou agenturu, která se zabývala školením lékařů a domluvili jsme se s ní, že nám s lékaři pomůže a domluví pilotování v jednotlivých ordinacích. Poté, co jsme jim ukázali celé naše know-how a vše dopodrobna vysvětlili, přestali s námi komunikovat. Za pár týdnů jsme zjistili, že si naše know-how přivlastnili a celý projekt realizují sami bez nás! Prostě jsme v Čechách! A jak to tak bývá všechno špatné je pro něco dobré. Na základě této zkušenosti jsme si řekli proč bychom to dělali jenom pro jeden obor, tedy zdravotnictví, když to můžeme udělat pro všechny. Tak vznikl nápad na voxtox, platformu, na které si každý může postavit svoje rádio na pár kliknutí. Začali jsme vyvíjet nástroj (orchestrátor), který umožňoval podle svého nastavení pouštět a pauzovat různé streamovací služby, jako Spotify, Apple Music nebo SoundCloud a náš vlastní stream, na kterém bylo možné nahrát mluvené slovo. Když jsme to měli hotové a fungovalo to, tak Spotify tuto možnost zakázalo, i když předtím byla pro vývojáře povolená 10 let. Tak jsme si řekli, že si naprogramujeme své vlastní Spotify. Sehnali jsme knihovnu s hudbou, kde bylo asi 1 000 000 skladeb a museli jsme zajistit vypořádávání autorských práv, tu jsme integrovali do naší aplikace, takže dnes hrajeme ze své knihovny. Tohle nás posunulo zase o veliký kus dál. Dnes máme v knihovně už 4 000 000 skladeb a samozřejmě počet každý den narůstá.
Kolik aktivních uživatelů nyní platforma má?
Aplikace je stažená několika tisíci uživateli, testujeme, neděláme žádný marketing ani reklamu, takže vše je jen na základě doporučení uživatelů. Účtů je samozřejmě založeno mnohem více, protože naše platforma je dostupná i přes web. Zatím náš nejúspěšnější program má na sociálních sítích přes 230 000 přehrání. Takže to ukazuje sílu, kterou platforma má.
Jakou zpětnou vazbu jste obdrželi od uživatelů?
Protože testujeme už rok v kuse velmi nás zajímá zpětná vazba našich uživatelů. Snažíme se platformu využít pro různé účely, abychom věděli, kde jsou slabá místa, co by usnadnilo uživatelům používání a samozřejmě zlepšilo uživatelský zážitek. Takže odpověď na vaši otázku je, že máme kladné i záporné reakce a ty se snažíme využít pro vylepšení platformy. Za posledních 10 až 12 měsíců jsme urazili obrovský kus cesty a kladných reakcí násobně přibývá.
Jak dlouho zabral vývoj platformy?
Voxtox intenzivně vyvíjíme už 3 roky. Ještě rok před začátkem vývoje jsme formulovali nápad a koncepci.
Jaké jsou další plány pro rozvoj a vylepšení platformy?
Máme spoustu nápadů, které určitě v budoucnu zapracujeme do platformy. Nyní dokončujeme hlavně automatizaci. Tak, abyste mohla vytvářet svoje rádio tím, že označíte zdroje, ze kterých chcete čerpat informace a rádio se poskládalo “samo”. Prostě aby to fungovalo tak, že informace, po kterých toužíte za vámi “přijdou” ve formě audia, bude to celé zábavné a budete to chtít poslouchat. Vaše informace plus vaše oblíbená hudba, hudební styl, na jedno nebo dvě kliknutí.
Kdo je cílovou skupinou platformy?
Prakticky kdokoliv, protože voxtox je platforma, taková audio plastelína, kterou si uživatel může přizpůsobit sobě nebo potřebám svých řešení. Na voxtoxu vznikají školní rádia na základních školách, rádia ve firmách, která používá HR oddělení pro komunikaci se zaměstnanci, obecní rádia pro občany města, audio průvodci po památkách nebo také firmy využívají naši technologii a QR kódy, které si vygenerují přímo u nás v aplikaci, aby jejich výrobky „vyprávěly“ svůj příběh v jazyce, kterému zákazník rozumí. Tak třeba láhev vína dokáže odvyprávět příběh o svém obsahu, který namluvil vinař ve svém jazyce a voxtox „zařídí“, aby to bylo jeho hlasem třeba v 10 jazycích. Po naskenování QR kódu, který je na etiketě takového vína se spustí ta verze, ve které je nastaven telefon, pro Němce německy, pro Poláky polsky a tak dále, ale QR kód je totožný. Takže odpověď na vaši otázku je: voxtox je pro všechny, od dětí po důchodce, i když každá skupina se tam bude pravděpodobně chovat jinak.
Spolupracujete s influencery? Nabízíte jim nějaké výhody?
Ano, necháváme je voxtox testovat a máme dohodnuté spolupráce, které letos spustíme, ale zatím to nechceme zveřejňovat, uděláme to až nastane ten správný čas. Myslím, že se všem influencerům, kteří tvoří podcasty, bude náš obchodní model opravdu zamlouvat!
Na jakém principu má platforma postavený obchodní model?
Voxtox je pro uživatele i tvůrce zdarma. Monetizace je postavená na reklamě a doporučeních. Vzhledem k tomu, že každý uživatel si nastavuje svůj účet sám a sám ovlivňuje, co ho zajímá a jaký má vkus, budeme schopni doručovat reklamu absolutně personalizovanou, kontextovou a k tomu i vztaženou k poloze uživatele a inzerenta. Představte si, že máte kavárnu na rohu dvou ulic, právě jste přivezla nový vzorek kávy a dáváte ho „na mlýnek“. Svým zákazníkům nahrajete na voxtox krátké sdělení „přijďte k nám ochutnat, máme teď to a to“ nebo to napíšete a voxtox z toho pomocí AI udělá audio. Vy jako zadavatel si neklikáte, že chcete, aby to slyšela vaše cílovka, tedy například uživatelé, kteří mají rádi kávu, chodí do kaváren a v okamžiku poslechu nejsou dál než 500 metrů od vaší kavárny… a investujete do toho 100 Kč. Další princip, který máme připraven, je „prodej“ obsahu za reklamu. Ráda byste si poslechla třeba nějakou audio knížku, 350 Kč se vám jako studentovi ale zaplatit nechce. My máme připravený model, že si jí poslechnete s reklamou, takže vám ji zaplatí inzerenti. Samozřejmě máme připravený i model placení za obsah „paywall“ tak, aby to tvůrce audio obsahu hodně bavilo!
Jak vidíte budoucnost zvukových médií a jakou roli v ní hraje voxtox?
Zvuková média rozhodně nezaniknou. Poslech audia umožňuje současně dělat i další věci, řídit, běhat, vařit. To při sledování obrazů, videa nebo čtení nemůžete. Co se ale určitě stane je, že musí zaniknout rozhlasové vysílání tak, jak ho dnes známe. To už je jenom nostalgie a samozřejmě jejich poslechovost klesá. Dnešní rádia vysílají pro všechny a pro nikoho. Naproti tomu obliba streamovacích služeb roste, zajišťují odložený poslech podle vkusu posluchače. My se snažíme o to, aby forma, která se osvědčila, tedy mluvené slovo prokládané hudbou, byla maximálně personalizovaná, aby každý dostával informace, o které opravdu stojí a k tomu mu hrála hudba, kterou má rád. Model rozhlasového vysílání, tedy mluvené slovo hudba mluvené slovo hudba. Tento model fungoval 100 let a osvědčil se, vyhovuje totiž našemu mozku, teď ale technologie umožňuje, aby své rádio měl každý. Nedává smysl poslouchat, co mě nezajímá, na to dnes už nemá nikdo čas. Čísla ze Spojených států za posledních 10 let nám dávají za pravdu. Podíl streamovaného obsahu roste, a to dokonce ve prospěch mluveného slova. Před 10 lety poslouchali náctiletí 98 % času hudbu a 2 % času mluvené slovo. Před rokem už to bylo 28 % mluveného slova a zbytek hudba, to je přeci rádio. Do toho vznikla spousta služeb, které poskytují výtah toho nejlepšího z dlouhých podcastů, článků, knih. To je obsah, který se hodí pro rádio.
V obchodních podmínkách se hovoří o společnosti sídlící v Londýně. Jak vypadá váš tým?
Ano, naše mateřská společnost má sídlo v Londýně. Je to proto, že jsme chtěli už od začátku být připraveni na mezinárodní expanzi a na institucionálního investora. Britská jurisdikce se pro tento účel hodí více než ta česká. Jinak vývoj probíhá v Čechách, i když se na něm účastní mezinárodní tým, protože některá audio řešení jsou velmi unikátní a lidí, kteří to dokážou, je na světě velmi málo, takže si je musíme půjčovat na konkrétní úkoly.
Jste členem České asociace umělé inteligence. Jakým způsobem umělou inteligenci využíváte?
Umělá inteligence je pro nás velice důležitá. Bez ní bychom nebyli schopni voxtox postavit. Potřebujeme jí pro algoritmy, které nakládají s daty uvnitř aplikace, používáme jí na robotické hlasy pro funkci text to speach. A samozřejmě ji budeme v blízké budoucnosti používat na vytváření automatizovaného obsahu už to testujeme a výsledky jsou více než dobré!
Máte nějaké konkurenty? Pokud ano, v čem se odlišujete?
Našimi konkurenty jsou všechny audio platformy, streamovací služby. My se snažíme, abychom poskytli uživatelům nástroj, který jim poskládá jejich absolutně personalizované rádio. Tohle zatím nedělá nikdo. Jsme přesvědčeni, že obsah se stane v blízké budoucnosti komoditou a my jsme na to připraveni.
Jaká je vaše strategie pro získání aktivních uživatelů?
Naší strategií je integrace do fungujících platforem, třeba webů zaměřených na určitou problematiku. Několik integrací již máme na letošní rok domluvených. Jsou to mezinárodní projekty s miliony uživatelů, je tam spousta obsahu a všechen je v textu a obrázcích. My z toho budeme dělat audio obsah v mnoha jazycích. To, co vás zajímá si poslechnete v autě nebo při cvičení jako rádio zaměřené na odborné téma. Máme připravených pár projektů do různých komunit, třeba zdravotnictví – pacienti se stejnou diagnózou, kteří potřebují pravidelné rady, nejlépe v určitých časech.
Plánujete expanzi do zahraničí? Pokud ano, kde vidíte největší potenciál?
Samozřejmě, že projekt voxtox není zaměřen na Českou republiku. Od začátku plánujeme mezinárodní expanzi. Vše připravujeme tak, abychom lokalizaci uměli dělat v řádu dnů. Sázíme na to, že voxtox bude umět všechny jazyky, a tudíž se uplatní na všech trzích. Na začátku chceme pokrýt hlavně Evropu, protože tady je spousta jazyků a všichni upřednostňují poslech ve svém rodném jazyce. To je naše příležitost.
Jaká je vaše nejvyšší meta?
Rádi bychom se stali velkou mezinárodní platformou. Chceme, aby ti, co produkují psaný nebo audio obsah pochopili, že mít své rádio je stejně snadné jako profil na sociálních sítích Facebook, Instagram či TikTok. Jaká bude realita se uvidí, ale uděláme pro to vše, co dokážeme.
Kde vidíte voxtox za 2 roky?
Za dva roky už bychom chtěli mít pár milionů uživatelů a už jsme na to připraveni.
Na co nejraději vzpomínáte na vaší podnikatelské cestě?
Mám vždycky radost, když se mi podaří vyřešit něco, o čem skoro všichni říkají že to nejde. Z voxtoxu mám ale radost každý den, myslím, že je to úplně nejlepší projekt, u kterého jsem kdy byl.
Uvažujte o vstupu do nějakého podnikatelského akcelerátoru/inkubátoru?
Pokud najdeme něco, co nás posune kupředu, určitě se budeme snažit to maximálně využít.
Hledáte investory nebo si chcete udržet plnou kontrolu nad firmou?
Investorům se určitě nebráníme, ale musí nám to dávat smysl i po stránce naší filozofie a byznysu.
Aplikace se dostala mezi finalisty Creative Business Cup 2024, co to pro vás znamená?
Je hezké, že si nás všimli a ocenili naši práci, i když se zatím nikam moc necpeme! To se samozřejmě už brzy změní a budeme se cpát úplně všude!
Máte za sebou ještě nějaký úspěch, který jsem nezmínila?
Našim největším úspěchem je, že jsme postavili platformu voxtox tak rychle a s omezenými finančními zdroji, překonali všechny dosavadní překážky a jsme tam, kde jsme. To nám dává obrovskou motivaci do budoucna a ukazuje na schopnosti našeho týmu.
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.