NKÚ zpochybňuje výhody modelu PPP pro výstavbu dálnice D4
Podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) by financování výstavby dálnice D4 formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) mohlo být pro stát méně výhodné, než se původně očekávalo. Kontrolní úřad zdůraznil, že Ministerstvo dopravy neposkytlo dostatečné informace o výdajích na provoz, údržbu a obnovu dálnice. Ocenění výhodnosti financování bylo tudíž provedeno hlavně na základě zkušeností ze zahraničí.
Kontroloři zkoumali, jak Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic využívaly státní finanční prostředky na přípravu, výstavbu a provoz dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem v letech 2013 až 2023. NKÚ upozornil, že ministerstvo nedokázalo stanovit výdaje na provoz, údržbu a obnovu dálnic, i když v roce 2020 provozovalo 1276 km dálnic.
Kontroloři zdůraznili, že i menší změny ve vstupních údajích mohou mít značný vliv na výhodnost projektu. Ministerstvo tvrdí, že v době hodnocení projektu nemělo k dispozici dostatek dat a muselo spoléhat na zahraniční zkušenosti.
Dokončení pěti nových úseků D4, včetně opravy čtyř stávajících úseků, je naplánováno nejpozději na konec roku 2024. Stát má firmě platit za dostupnost po dobu 25 let, tj. do roku 2049.
Co se zmíněných plateb za dostupnost do roku 2049 týče, NKÚ tvrdí, že pokud vezmeme v úvahu inflaci, bude schválená částka 29,5 miliardy korun nedostatečná. Resort namítá, že kontrolní úřad nezohlednil možné srážky za nedostupnost dálnice.
Rozepře mezi kontrolním úřadem a ministerstvem naznačuje, že otázky efektivnosti a výhodnosti modelu PPP pro výstavbu dálnice D4 zůstávají nejasné.
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.