#Lidé a projekty

Michal Fric - Marketing manager ve společnosti Harley-Davidson

Do jeho kompetencí patří veškerý marketing a PR společnosti Harley-Davidson Motor Company pro střední a východní Evropu. Pod jeho vedení tak spadá marketing v osmi státech - Česku, Slovensku, Maďarsku, Polsku, baltských státech a na Ukrajině. Stará se tedy o veškerou komunikaci jak směrem ven, tedy k zákazníkům, odborné veřejnosti a novinářům, tak směrem dovnitř k dealerům. Motorkami žije i ve svém osobním životě, a to již od studentských let.

Michal Fric - Marketing manager ve společnosti Harley-Davidson 5 fotografií ve fotogalerii

Vnímáte nějaké marketingové trendy, které se týkají motoristického průmyslu? Co funguje a co naopak ne?

Dá se říci, že moto průmysl kopíruje to, co se děje všude ve světě. Vidíme, že nejvíce trpí deníky, které jsou pro nás téměř mrtvé médium. Někteří lidé předpovídali podobný scénář i magazínům, ale to se nestalo. A upřímně já jsem s tím ani nepočítal, protože něco jiného je číst si zprávy z deníku, něco jiného je číst z internetu a něco jiného je číst z pěkného křídového papíru. Tam jsou informace doplněny o krásné fotky a ten zážitek je pro čtenáře mnohem lepší. Vliv může mít i čas. Čtení magazínů věnuje zpravidla většina lidí více času než běžnému dennímu tisku. Pokud bych to měl ze svého shrnout, tak deníky jsou na tom nyní bohužel špatně, magazíny jsou na tom lépe, ale i tam je pokles. Naopak je vidět jasný strmý nárůst internetu a sociálních médií. 

Jak tedy oslovuje svou cílovou skupinu Harley-Davidson?

Volíme variantu mezi magazíny, moto magazíny, internetem a sociálními médii. Využíváme Facebook i Instagram. Někdy využíváme i rádia. Naopak třeba televize nevyužíváme vůbec, protože se jedná o hodně drahé médium. Samostatnou kapitolou jsou pak eventy pro naše zákazníky, jako například Harley on Tour.

Kdo je typický český zákazník Harley-Davidson?

Je relativně těžké na tuto otázku odpovědět. Zákazníkem je totiž kdokoliv, kdo si chce splnit sen. Musím říct, že jsou to lidé převážně nad 30 let. A většinou se jedná o muže. Dáno to může být i tím, že hodně lidí stále vnímá motorku jako něco nebezpečného a může zde být určitá bariéra. Co se týče statusu či lokace, kde bydlí, tak jsou to lidé z velkých i malých měst. Může to být klidně řezník, zedník nebo třeba lékař, právník, podnikatel. 

Zmínil jste sociální sítě, které zažívají v posledních letech obrovský boom. Pracujete s nimi aktivně?

Ano, musíme. A Harley má obrovskou výhodu v tom, že se jedná o „love brand“. Nemusíme budovat něco úplně od píky. Naše povědomí o značce je v Česku i ve světě opravdu vysoké, blíží se k 99 procentům. Komunikujeme tak, jak to od nás fanoušci očekávají a zároveň tak, abychom přilákali nové mladší zákazníky. 

Čím to je, že si Harley-Davidson vybudoval takovou silnou fanouškovskou základnu?

Naše značka má silný příběh. Založili ji čtyři kluci – tři bratři Davidsonové a jejich kamarád Harley. Tehdy vzniklo něco, co by se dalo nazvat určitým poutem. Celé to vzniklo vlastně celkem jednoduše. Mladým klukům se nechtělo chodit na ryby pěšky, a tak si postavili motorové kolo. A to byl začátek Harley-Davidson. Značka měla i několikrát namále. Paradoxně díky první a druhé světové válce se postavila na nohy, protože dodávala motocykly pro americkou armádu. Vojáci si pak přivezli motocykly domů a značka se od té doby těší velkému zájmu. Raritou je i to, že dodnes pracují ve firmě rodinní příslušníci a potomci rodiny Davidson.

Takže ten osobní přístup hodnotíte jako hodně důležitý?

Určitě. Nejvíce to vidím na našich eventech a akcích. Když je tam někdo z rodiny Davidson, ať už Karen Davidson, Bill Davidson nebo Willie G. Davidson, tak se ihned stane středem pozornosti. Každý se s nimi chce vyfotit nebo si nechat podepsat tričko. Určitě tedy funguje vysoká sounáležitost. Jsme ikonickou značkou, a když se k tomu připojí i ikonické osobnosti, tak ten zážitek je pro zákazníky o to větší.  

Jezdí tyto osobnosti i do České republiky?

Jistě. Vloni jsme měli na Prague Harley Days Karen Davidson. Letos slavíme 115. výročí a Karen se sem chystá znovu. Možná dorazí i její bratr Bill Davidson.

Pořádáte často akce pro fanoušky?

Ano, akce pro zákazníky jsou jednou z našich marketingových disciplín. Koupí motorky to nekončí, ale začíná. Naši jezdci často a rádi pořádají různá setkání. Naše společnost jim to umožňuje díky klubům, takzvaným chapterům, které pořádají různé vyjížďky a výlety po Evropě i po celém světě. My jako společnost pro ně pořádáme akce, abychom přilákali co nejvíce zákazníků, ale samozřejmě nejenom je. Je to otevřená akce i pro majitele „ne-harleyů“. Je to o tom, že tam lidé přijdou, popovídají o motorkách a udělají si hezký víkend. 

Máte přehled o tom, kolik je řádově v Česku harleyářů?

Registrovaných motocyklů je okolo deseti tisíc. 

Liší se nějak požadavky českých zákazníků od těch zahraničních?

Pokud mohu mluvit za náš region, tak u nás v Čechách jde vidět obrovská motocyklová kultura. Zajímavostí je třeba i to, že nejstarší stále fungující klub není z Ameriky, ale z České republiky. Je to přímo ten pražský, který funguje již od roku 1928. Na motorkách u nás jezdí spoustu lidí. V porovnání třeba s Polskem, které je čtyřnásobně větší než Česká republika, by se čekalo, že tam Harley-Davidson prodá čtyřnásobek motorek. Není to pravda, neprodá se tam ani dvojnásobek. Z toho jde vidět, že lidé u nás milují motocykly, mají rádi naši značku. S tím souvisí i to, že si motocykly různě upravují. Každý náš zákazník se chce odlišit, takže nepotkáte na silnici identický Harley-Davidson. Vždycky je motorka nějak upravená či odlišená.

Probíhá komunikace i s ostatními divizemi, například s tou americkou?

Určitě. My jsme vlastně globální brand, ale s lokálním přístupem k zákazníkům. To znamená, že se potkáváme docela často a samozřejmě denně probíhá i e-mailová komunikace. Připravují se globální záležitosti pro Evropu s tím, že každý region si je pak podle potřeby upraví. U nás je kupní síla samozřejmě trochu jiná než v západní Evropě.

Vy sám jste aktivním motorkářem. Od kdy na motorce jezdíte?

Na motorce jsem jezdil ještě před tím, než jsem nastoupil do Harley-Davidson. Řidičák na motorku jsem si udělal v době, když jsem byl na vysoké škole. Pak jsem si samozřejmě musel koupit hned motorku. Pár let jsem odjezdil, potom přišla rodina, takže motorka šla trochu stranou. 

Kdy jste motorkám naplno podlehl?

To vám řeknu úplně přesně. Do Harley-Davidson jsem nastoupil v červenci 2010. V srpnu samého roku jsem si v Americe prošel nejen naše ústředí, ale i muzeum a potkal jsem tam Billa Davidsona. V tu chvíli jsem si říkal, co už můžu mít více ve spojení s touto značkou. Byl jsem rád, že pracuji pro ikonickou značku a hned po měsíci jsem potkal naši ikonu. Tehdy mě to zcela pohltilo.

Jezdí někdo z vaší rodiny?

Svezu své děti, když chtějí. A chtějí docela často, takže se jim to asi už hodně líbí. Když se ujišťuji, že je vše v pořádku, tak vždycky vidím úsměv na tváři. To jsem viděl jak u mých dětí, tak u mé manželky. 

Nemá o vás manželka strach?

Já myslím, že mi věří, když řídím. Už jsem ve věku, kdy se člověk trochu zklidní. Snažím se dávat pozor a myslet za druhé, aby se nestalo, že když pojedu po hlavní silnici, tak mě někdo srazí z vedlejší silnice.

Kdybyste si měl vybrat, jestli jezdíte raději sám nebo se spolujezdcem, co by to bylo?

Určitě sám. Člověk si to více užije a víc si dovolí, protože má jinak těžiště. Motorka se tím pádem chová více předvídatelně. Není nic horšího, než když vás začne méně zkušený spolujezdec srovnávat a vyvažovat v zatáčce. 

Myslíte, že vám vaše aktivní zkušenosti s motorkou pomáhají i při vaší práci?

Stoprocentně. Myslím, že kdybych nepoužíval naše produkty, tak bych mohl jen těžko předávat informace třeba novinářům a těžko bych se mohl bavit se zákazníky. Aktivně se podílím na našich akcích tím, že s nimi komunikuji. Fungujeme jako tým, který jim půjčuje naše testovací motorky. Myslím si, že pokud chcete někoho zapalovat, musíte sám hořet. Bez toho to nejde.

Cestujete na motorce?

Ano, jedním z benefitů mé práce je i to, že mohu cestovat na motorce. Pořádáme různé akce pro novináře po celém světě. Teď jsem byl třeba na Tenerife, kde jsme představovali náš nový model Sport Glide. Novináři měli možnost vyzkoušet si naše stroje a doprovázím je u toho přímo já.

Jakou zemi byste doporučil motorkářům pro cestování?

Já osobně mám hrozně rád Čechy. Ačkoliv u nás není úplně ideální povrch vozovek, tak mohu doporučit cesty třeba kolem Sázavy nebo kdekoliv, kde se to trochu vlní. Asi můj nejlepší zážitek byl ale v jižní Africe. Ta kombinace oceánu a hor byla perfektní. 

Motorkář v Africe? Není to spíše rarita?

Vůbec ne. Třeba v okolí Kapského města je to naprosto běžné. Máme tam dokonce i dealera, který má i půjčovnu. Jezdí tam hodně turistů z celého světa, takže je nejlepší si tam půjčit motorku a udělat si hezký výlet na pobřeží. 

Jakou motorku byste doporučil pro cestovatele? Co by měla splňovat?

Určitě bych doporučil jeden z našich touringů, což je vlastně ultimativní komfort na cestách. Máte tam pohodlí, navigaci i hudbu, což je skvělá věc na našich motorkách. Mají i kufry vhodné na delší cesty. Spolujezdec má pohodlné křeslo, takže s některým z těchto modelů můžete ráno vyrazit a ještě v ten samý den dojet k moři, aniž by vás z toho třeba bolela záda. 

Jsou nějaké technologické trendy v moto průmyslu? Kam se posouvají současné motocykly?

Kvůli evropské legislativě jsou velmi tvrdé emisní limity. Některé stroje jsme kvůli Euro3 museli vyřadit z naší produkce, ale to se týká téměř všech motocyklových společností. Ten trend je tedy určitě směrem ke snižování emisí, což není vždy ideální pro naše zákazníky. No a pak je to určitě otázka bezpečnosti. Každá motorka musí mít ABS, to znamená, že to jde tím směrem, aby jezdec měl co největší bezpečí a kontrolu nad motorkou.

Co třeba motorkářské vybavení? Soustředí se Harley-Davidson i na tento segment?

Ano, oblečení a doplňky jsou důležitou částí našeho businessu. Výhodou je to, že oblečení je funkční nejen pro jezdecké účely, ale i pro ty společenské. Z motorky se tak klidně můžete hned vydat do dobré restaurace a neuděláte žádnou ostudu. Kdo si u nás koupí motorku, tak pak musí mít ideálně hned i bundu, tričko nebo košili. Je to taková povinnost. Díky tomu, že lidé cestují po celém světě, tak když někoho potkáte v tričku Harley-Davidson, hned se s ním dáte do řeči.

Máte vy sám nějaké motorky?

Budu upřímný, měl jsem jen jednu motorku a tu jsem prodal. Moje pozice však vyžaduje i to, že se musím o motorky starat, takže mám na starosti každý rok minimálně šest nových modelů. Nevyplatí se mi tedy kupovat vlastní. Navíc bych si musel koupit minimálně tři, protože každá je vhodná na něco jiného. Ale tím, že se starám o nové modely, tak si mohu užívat tohoto benefitu si ji kdykoliv vzít a jet na ní z práce domů.

Jezdíte na motosrazy?

Dříve jsem nejezdil, protože jsem v té době měl z toho možná trochu obavy. Měl jsem strach, že tam nebudu vítaný, protože jsem jezdil na konkurenční značce. Dnes už ale vím, že ten strach byl úplně zbytečný. Kdysi jsem se zúčastnil spanilé jízdy Harley-Davidson a dnes již jezdím primárně pracovně. Komunikuji s našimi zákazníky a snažím se zjistit jejich potřeby a naslouchat jejich připomínkám. 

Je ještě nějaká destinace, kam byste se rád podíval na motorce?

Láká mě hodně jižní Amerika, takže bych se tam určitě rád podíval. Kdyby to bylo s motorkou a ještě navíc s tou naší, tak by to byla nejlepší možná kombinace. 

Je i ve Spojených státech tak silná fanouškovská základna jako tady?

Ano, obrovská. Jednou jsem se tam na jedné akci bavil s kolegou novinářem z Maďarska. Popisoval mi svou cestu na nejjižnější cíp Ameriky a říkal, že snad 90 % všech motorek, které potkal, byly od Harley-Davidson. Ta základna je tam tedy opravdu silná.

Každoročně jezdíte i na Motosalon. Jaké chystáte novinky, které představíte?

Chystáme ukázat horké novinky, která ještě nebyly živě v Čechách představeny – modely Iron 1200 a Forty-Eight Special. Ukážeme i upravené modely Battle of the Kings, což je soutěž dealerů o přestavbu našich motocyklů. A bude tam i dalších 19 motocyklů, které byly představeny vloni v srpnu. Návštěvník tak uvidí pohromadě opravdu ty nejnovější modely. Bude tam navíc i naše „garáž“, kde ukážeme i naše oblečení a doplňky. 

Co ženy a motorky? Setkal jste se se ženami-zákaznicemi?

Setkal a musím říct, že jim to na motorkách ohromně sluší. Když ženy jezdí kvůli tomu, že je to baví, a ne kvůli svým partnerům, tak jsem za to strašně rád. I my se snažíme ženy na motorky přilákat a některé jsou určeny primárně jim. 

Dalo by se říci, že motorkář má vlastní životní styl?

Ano, je to tak. Může být lákavý i fakt,  že pro spoustu lidí je to takový útěk z reality. Můžete mít těžký den v práci nebo doma. Pak si sednete na motorku a za hodinku máte naprosto vyčištěnou hlavu a přijdete jako nový člověk. Opravdu je to o tom, že si člověk udělá chvíli sám pro sebe. 

Na co se mohou fanoušci těšit?

Rád bych zmínil oslavy 115. výročí Harley-Davidson Motor Company, které se uskuteční v Praze v červenci. Je to celkem unikátní akce, protože dostat ji sem nebylo jen tak. Tyto oslavy výročí totiž proběhnou po celém světě jen dvě. Samozřejmě ta první je v Milwaukee, což je sídlo Harley-Davidson. Druhé místo je právě Praha. Očekáváme příjezd zhruba 100 000 lidí z celého světa. Jsou zde zájemci z Austrálie, Mexika nebo Indie. Takže určitě bych rád všechny na tuto akci od 5. do 8. července pozval.

 

Děkuji za rozhovor.

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

Partneři magazínu
další partneři
© 2024 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.