Mgr. Radomír Brynda ředitel firmy TOPGAL a.s.
Školní batoh není v dnešní době pouze nutností, už není pouhým médiem potřebným k přenosu školních potřeb z a do školy. Je i módní záležitostí. Léta, kdy se slova módní a funkční navzájem vylučovala, jsou díky Topgalu již zaváty písky času. Možná jste sam
1 fotografie ve fotogaleriiŠkolní batoh není v dnešní době pouze nutností, už není pouhým médiem potřebným k přenosu školních potřeb z a do školy. Je i módní záležitostí. Léta, kdy se slova módní a funkční navzájem vylučovala, jsou díky Topgalu již zaváty písky času. Možná jste sami nosili aktovku přes jedno rameno a teď, když se podíváte do zrcadla, abyste popřemýšleli, kam že jste dali vodováhu. Firma Topgal, kterou založil Radomír Brynda před třiadvaceti lety, si získala spokojené zákazníky především z řad dětí tím, že naslouchala jejich potřebám a přáním. Batohy Topgal jsou šity s dětmi a pro děti, a to nejen v České republice. Přečtěte si rozhovor s mužem, kterého školní záležitosti vašich ratolestí baví již více než dvacet let, seznamte se s Radomírem Bryndou, zakladatelem společnosti TOPGAL a.s.
Jak se fyzikář dostane k šití školních batohů?
Už jako student na vysoké škole jsem měl rád kvalitní boty a utrácel za ně valnou část svého prospěchového stipendia. To byl také důvod, proč jsem v roce 1991 otevřel ve Šternberku obchod s obuví a koženou galanterií a od té už byl jen kousek k batohům. V roce 1993, po rozdělení republiky, se mi naskytla možnost výroby vlastní kožené galanterie v Olomouci a já jí po krátkém váhání využil. Možnost navrhovat, vyrábět a prodávat výrobky pod vlastní značkou TOPGAL mne zcela pohltila a byla základem pro vznik dnešní akciové společnosti.
Výroba neprobíhá v České republice, ale v Číně. Neobával jste se přece jen trochu tohoto kroku?
V roce 1995 jsme s výrobou v Olomouci dosáhli vrcholu. Chyběli mi lidé do výroby, subdodavatelé byli nespolehliví. Mnozí ukončili výrobu, jiní neplnili smluvené termíny dodávek požadovaných komponentů, což mne vedlo k hledání partnera v Číně. Vzhledem ke své zkušenosti s vlastní výrobou jsem hledal partnera, který bude na kvalitě a designu výrobků úzce spolupracovat. To se mi nakonec podařilo a náš vztah, který trvá více jak 16 roků, je už velice blízký a osobní. Málokdo ví, že batoh je produkt s velkým podílem lidské práce, která je velmi náročná - jak fyzicky tak organizačně. Každou výrobní operaci je nutné provádět velice kvalitně, přesně a tak, aby na sebe jednotlivé kroky plynule navazovaly. Od toho se pak odvíjí vysoká kvalita našich výrobků.
Jaký je váš čínský protějšek? Co vás spojuje a nad čím vám naopak zůstává rozum stát?
Kolega je narozen ve stejném roce jako já. Máme k sobě velice blízko i mentálně, což nejen celou spolupráci, ale i osobní komunikaci, velmi usnadňuje. Prostě si lidsky rozumíme a máme oboustranné pochopení jeden pro druhého i přesto, že jsme každý z jiného kulturního prostředí. Přátelíme se s celými rodinami a navzájem se občas navštívíme. Dalo by se říci, že nám nad tím občas zůstává rozum stát.
V čem se vaše produkty liší oproti konkurenci?
To je spíš otázka na naše spotřebitele, tedy děti a jejich rodiče. Stručně se dá říci, že jsou to tři hlavní faktory, kterými se odlišujeme od konkurentů. Vysoká kvalita produktů, originální design a služby zákazníkovi. Více jak 18 000 spokojených zákazníků v našem internetovém obchodu svědčí o tom, že svoji práci máme rádi a děláme ji dobře. Navíc nás velice těší, že největší radost děláme těm, pro které jsou naše batohy určeny, tedy školákům a studentům.
Jak si hlídáte kvalitu produktů?
Hlídání kvality je nikdy nekončící proces. Jak jsem již zmínil, výroba školních batohů je velmi náročná na podíl lidské práce, a proto je třeba ji neustále kontrolovat a zlepšovat její organizaci. Je to opravdu velmi náročné, protože jako všude jinde, chyby dělají většinou lidé a ne stroje.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch?
Možná se to bude zdát zvláštní, ale nejvíce pyšný jsem na svůj pracovní tým, který se mi podařilo postavit v průběhu posledních deseti let. Po letech zkušeností tvrdím, že můžete mít spoustu dobrých nápadů, dostatek financí i zázemí na jejich realizaci, ale pokud nemáte ty správné lidi na správných místech, tak nic nedokážete. A platí to samozřejmě i obráceně. Jaký je šéf, taková je firma.
A co naopak za svůj největší podnikatelský neúspěch?
Nikdy jsem nelitoval žádných rozhodnutí a to ani těch, která se později ukázala jako špatná nebo dokonce velice špatná. Důležité je se z chyb poučit a nebát se pokračovat dále. Svou osobní zkušenost mohu vyjádřit slovy: „Čím hlouběji jsem se propadl, tím více jsem se odrazil.“ Každý neúspěch, který vás potká, by vám měl také něco přinést. Zkušenost, poučení, nový nápad, nové lidi, atd. Ne nadarmo se říká, že všechno zlé je k něčemu dobré.
Jakými vlastnostmi by měl, dle vašeho soudu, disponovat ideální zaměstnanec?
Těžká odpověď. Je to jako odpovědět na otázku jakými vlastnostmi má disponovat ideální člověk. Ideální člověk neexistuje stejně, jako není ideální zaměstnanec. Navíc osobně nerad používám výraz zaměstnanec, raději říkám kolega nebo spolupracovník. Slovo zaměstnanec evokuje stav podřízenosti a nadřízenosti, což dnes musí formálně fungovat v ozbrojených složkách nebo v opravdu velkých firmách s jasně stanovenými stupni řízení. Ve firmě jako je ta naše, která je závislá na úzké týmové spolupráci jednotlivců, se tyto stupně výrazně eliminují. Říkáme tomu systém „Brouků Pytlíků a Ferdů Mravenců“ založený na určité zaměnitelnosti pracovních pozic a vzájemném doplňování jeden druhého.
Čeho si na zaměstnancích ceníte nejvíce?
Za více jak 25 let práce s lidmi musím říci, že svůj tým nedoplňujeme podle toho, co daný člověk aktuálně umí vzhledem k pozici, na jaké bude pracovat. Samozřejmě musí mít určité odborné předpoklady pro danou práci, ale především musí do týmu takříkajíc zapadnout. A to je na začátku často velice těžké poznat. Takže nejvíce si cením kolegů, kteří mají cit pro týmovou spolupráci a berou ji jaksi automaticky, samozřejmě.
Jaké ponaučení si z podnikatelského života odnášíte?
Mám jedno velké a tvrdě vyzkoušené ponaučení. Já ho vyjadřuji následovně: O úspěch se s vámi každý rád podělí, ale pokud se dostanete na dno, tak zůstanete sám. Taková zkušenost je k nezaplacení, to mi věřte.
Kde vidíte firmu v horizontu pěti let?
Kdybych odpověděl popravdě a v konkrétních číslech, tak by se moji kolegové smáli, že šéf zase fantazíruje. Nicméně bych si přál, aby se firmě dařilo jako nyní, vládlo u nás nadále příjemné pracovní klima a práce byla pro všechny hrou. Jsem vizionář. Neřeknu vám přesně, co se bude dít ve firmě zítra nebo příští týden. Ale docela přesně vím, kam budeme směřovat v příštím roce a v letech dalších. Pracujeme na tom již dnes.
Nedávno jste pořádali senzační akci streetart show, která nadchla snad úplně každého. Povězte nám o ní něco víc.
Realita předčila naše očekávání a navíc nás překvapil obrovský zájem místních lidí i reakce na sociálních sítích. Přiznám se, že všichni zainteresovaní kolegové ve firmě včetně mne, jsme z toho měli nejdříve obavu. Přece jen je to aktuálně největší mural projekt v naší republice a to nemluvím o tom, že je aplikovaný na úplně nové skladové hale. Street art nám není neznámý, naši grafici k němu mají hodně blízko a naše kolekce batohů pro studenty má dlouhá léta název Street Hit. S umělci jsme byli od začátku na stejné vlně, dopředu jsme je informovali o zaměření naší firmy a co bychom tak asi upřednostnili. Sladění našich představ na místě se nám podařilo velice rychle a pak jsme už řešili jen detaily. Myslím, že jsme se navzájem obdařili naprosto nezapomenutelným zážitkem. Bylo to pět velice příjemných dnů, které si v příštím roce zopakujeme na opačné straně budovy.
Ohlasy zákazníků jsou skvělé. Přikládám statistiky k pondělnímu ránu s nejpěknějšími hodnoceními. Zvlášť ten druhý vystihuje celkovou atmosféru akce.
Odkaz na video vidělo přes 87 000 lidí, na video kliklo a tím ho spustilo přes 36 000 lidí, máme tam přes 420 "lajků" a všechny komentáře jsou pozitivní, musím vám jich sem pár přepsat:
"Peter Buschta ... nemám slov! No spíš mám. Nejraději bych vzal klobouk a smekl. Tohle je fakt pecka. To nemá chybu. To vysdílím jak budu moct. To musí vědět každej Čecháček, abychom se už probrali z doby temna... Gratuluju :-)"
"Čínský Tygr Ahoj kamarádí v Topgalu, musím říct, že videa parádně dokreslují tu atmošku, která vždycky ( i do budoucna ) dýchne z " obrázků ", co jste si nechali profácky udělat! U pasáže, kde jede jeden ze dvou hlavních flajerů po vašem dopravníku dolů, je úplně geniální, fakt cool, pouštěla jsem si ji několikrát :) a moc se nasmála. Jasně, léto-pivo-holky-malování, co si víc přát, no ne? A s takovým výsledkem, parááááda.
Ještě je vidět z upoutávek, že návrhů bylo víc, ale tento evokuje dokonale spojení výrobce-výrobek-území, tedy Topgal-batohy-ČR. Srdce zaplesá, že v malé zemi uprostřed Evropy jsou úžasní lidé s obrovskou odvahou a hlavně kreativitou umocněnou lehkostí a hravostí.
Takže díky, díky. Předávám dál do celého světa........
Eva"
Líbí se mi celé dílo. Každý den, když ráno přijíždím do firmy, volím takovou cestu, abych viděl obě strany najednou. Je to příjemné.
Spolupracujete s nadací Malý Noe. Jakou částkou jste doposud nadaci vypomohli?
S nadací Malý Noe spolupracujeme řadu let. Nemyslím si, že je vhodné sdělovat nějakou částku. Navíc Malý Noe není jediná nadace, kterou podporujeme. Snažíme se ji podporovat jak finančně, například vysazováním stromů spojených s přispěním nějaké finanční částky, tak propagací na našich webových stránkách. A samozřejmě osobními kontakty. Naposledy se podařilo mojí paní seznámit pana starostu s ředitelem nadace a zorganizovat výsadbu 20 stromů u cyklostezky ve Šternberku.
Jaké máte plány na léto?
Léto u nás bývá vrcholem roku, takové naše interní firemní Vánoce. Z toho důvodu jsem dlouhá léta neměl v létě téměř žádnou dovolenou a až poslední dobou si dopřeji více volna. Nicméně s rodinou moc neplánujeme. Děti postupně končí studia a odchází do života, a tak se s mojí paní spíše přizpůsobujeme jejich plánům. Pokud mám být konkrétní, tak pojedeme asi na pár dnů do Slovenského krasu, možná stihneme nějaký výlet tady u nás a až na podzim do lázní. Ty se staly v poslední době mou oblíbenou formou odpočinku.
Jaká je vaše cesta k úspěchu?
Úspěch je velice široký a docela nesourodý pojem. Pro někoho to může být nový dům, pro jiného peníze. Dalšímu stačí dobrý pocit. Zvenčí může úspěch vypadat jako nově postavená firma, zevnitř zase několik tisíc spokojených zákazníků. Vnímání pojmu úspěch je velice rozdílné a často ošidné. Osobně patřím k lidem, kteří spíš mají dobrý pocit, když se něco pěkného povede. Navíc velice rád sportuji, takže jakmile dosáhnu nějaké mety, už myslím na další, vyšší.
Děkujeme za rozhovor a ať firma jen vzkvétá.
Text: Jana Albrechtová
Foto: Štefan Berec
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.