Martin Macháček Spolumajitel firmy DAMEDIS
Martin Macháček, vystudoval VUT v Brně a titul MBA získal na Nottingham Trent University. Spolumajitel firmy DAMEDIS, jedné z největších firem zabývajících se prodejem spotřebního materiálu pro tisk. Společnost zaměstnává přes čtyřicet zaměstnanců a z Brněnské centrály odesílá každý den stovky zásilek pro zákazníky v ČR a na Slovensku. Firma roste o desítky procent ročně a v letošním roce dosáhneme obratu přes 80 milionů.
3 fotografie ve fotogaleriiMáte vystudovanou školu MBA na Nottingham Trent University. Co bylo tím důvodem pustit se do studia MBA?
Ke konci studia na VUT jsem byl již společníkem několika firem. Vnímal jsem rozdíly mezi tím, co učí na škole a s čím se potkávám při svém podnikání. Spojení teorie a praktických cvičení, zajímavý lektorský tým a spousta spolužáků z top managementu známých firem bylo impulsem pro to jít studovat MBA.
Naplnilo studium Vaše očekávání?
Je rozdíl, jestli studujete státní školu nebo zaplatíte školné ve výši několika set tisíc. Lektoři pak nepřednáší teorie, které platily v době, kdy oni opouštěli vysokou školu.
Velkým přínosem pro mě byly diskuze nad tématy mezi spolužáky, lektory a jak zavést teoretické základy do praxe. Z tohoto pohledu studium MBA mé očekávání naplnilo. Navíc jsem mezi spolužáky získal spoustu přátel, s kterými se setkávám dodnes.
Špičková technologie a zapálení zaměstnanci jako cesta k úspěchu
Co Vám osobně dalo studium do praxe a do života?
Na státní vysoké škole nás učily, že jedním ze zdrojů pro podnikání jsou finanční zdroje. Nezapomenu na přednášku Andreje Kopčaje, který nám řekl. Zapomeňte na peníze, ty Vám půjčí každá banka. Musíte mít nadšené zaměstnance, co hrají první ligu. Zaměstnance co milují svou práci a svou firmu. Lidé chtějí být celý život zamilovaní. Když děláte něco s láskou, nevnímáte čas a děláte to rádi a nejlépe jak umíte.
Dnes máme firmu jako živý organismus. Když rostlině dáte půdu, vláhu a slunce daří se jí dobře. Když jí dáte do sklepa, nemůžete se divit, že Vám odumře stejně jako firma.
Chceme, aby naši zaměstnanci měli co nejlepší podmínky pro svoji práci. Ale občas musíte zahrádku zbavit plevele, abyste ostatním rostlinám umožnily růst.
Máte úspěšnou firmu, která se umístila i v rámci hodnocení Czech TOP 100 jako nejstabilnější firma v České republice. Co tento úspěch pro Vás znamená?
Hlavně je to pro nás potvrzením toho, že jdeme správným směrem a děláme to dobře.
Chceme být nejlepší a nejvyšší hodnocení „excelentní AAA“ je pro naše zákazníky důkazem, že si vybrali správného partnera. Pro zaměstnance je pak toto ocenění známkou toho, že jsou v týmu, který hraje první ligu. A každý chce hrát první ligu a ne vesnický přebor.
Jste na trhu od roku 2004. Prošli jste si i největší globální krizí. Co jste dělali jinak oproti konkurenci, že jste přežili a fungujete do dnešních dnů?
Když přijde krize, spousta firem se vrhne do snižování nákladů. Firma hladoví, opouštějí ji většinou Ti nejschopnější zaměstnanci, neinvestuje se.
My jsme místo čekání, až nastanou dobré časy, posílily obchodní oddělení.
Výhodou byl i náš produkt, cenově výhodný a kvalitní tisk dokumentů.
Zákazníci šetřili, kde se dalo, i když je tisk ve firmě cca. 2% nákladů, hledaly úspory i v tisku. Finanční ředitelé firem řešili, kde vezmou peníze na obnovu tiskáren. My jim nabízely dlouholetý pronájem strojů bez nutnosti velkých investic. Stali jsme se oporou pro zákazníky ve zlých časech a spousta z nich jich je našimi zákazníky i dodnes.
Když se podíváte zpět, je něco, co byste udělal jinak?
Je hrozně důležité poučit se s chyb v minulosti, ale nesmí se z nich stát strachy a obavy, které ovlivňují Vaše rozhodnutí. Za velkými změnami ve firmě stáli vždy lidé. V minulosti přišli lidé, kteří změnili způsob práce a strategické směřování firmy. Měli jsme v minulosti více investovat do personální strategie a práce s našimi zaměstnanci.
Moc se nezabývám tím, co bylo, a nesnažím se plánovat moc do budoucnosti, co bude. Snažím se tady a teď dělat rozhodnutí, o kterých jsem přesvědčený, že jsou v souladu s vizí naší firmy.
Na čem teď aktuálně pracujete?
Naše firma vyrostla na lidech a špičkové technologii. Není nic horšího, když chcete po zaměstnanci výkon a dáte mu do rukou rozbité nářadí, nebo nářadí, které se používalo ve středověku.
Za úspěchem naší firmy stálo to, že zaměstnanci měli funkční a efektivní nástroje pro práci. Nemuseli řešit pomalý poštovní program, přeposílání stovek emailů mezi kolegy aby na konci byl společný dokument. Máme lektorský tým, který ukazuje firmám, že to jde dělat jinak. Není to jen o prodeji produktu, ale i o změně firemní kultury a stylu práce zaměstnanců. Kdo zůstane u stolních počítačů a vrcholem jeho inovace je kancelářský program MS Office stává se v době cloudových řešení IT dinosaurem.
Co se Vám na této cestě nejvíce osvědčilo?
Nejvíce se nám osvědčilo, když vždy a za každých okolností hrajete fair-play. Nejste podvodník, který se tváří jako úspěšný podnikatel.
Odvádíme desítky miliónů na daních a nemáme v úmyslu se stěhovat do daňových rájů. Zaměstnanci také vědí, že dělají ve firmě, která nemusí dávat úplatky, aby dostala zakázku. Máme určitá etická pravidla, která dodržujeme. To jak se chováte, jako majitel firmy, se odráží i v lidech jací u Vás pracují.
Co je dneska Vašim nosným produktem?
Více jak dvě třetiny obratu máme z prodeje cenově výhodných náplní do tiskáren. Dále máme středisko, které se zabývá pronájmem tiskáren a servisem. Trendem je tisknout méně a přecházet na digitalizaci dokumentů. Tuto službu nabízíme naším zákazníkům a v tom vidíme budoucnost.
Kdo jsou uživatelé Vašich produktů?
V ČR a na Slovensku máme cca. 4000 aktivních zákazníků. Náš zákazník je ten, který chce výhodně tisknout. Máme tak mezi nimi školy, státní instituce, nemocnice a firmy jakékoliv velikosti.
Ve Vašem oboru je velká konkurence. Jaká je tedy Vaše přidaná hodnota?
Dvěma slovy kvalita a dostupnost. V Brně máme skladové prostory o ploše 1400m2 a máme skladem více jak 200 000 kusů zboží. Většinu zboží jsme schopni do druhého dne poslat zákazníkům v ČR i na Slovensku. Není problém nakoupit levně toner. V minulosti jsme hodně investovali do oddělení kvality. Nyní se naši tři zaměstnanci plně věnují kontrole kvality u dodávaného zboží. Navíc máme na své dodavatele přísné podmínky na komponenty a kvalitu tonerového prachu.
Jaké aktuální výzvy řešíte a s čím se potýkáte?
V posledních měsících jsme se pustili do prodeje kancelářských potřeb. Je to obor s velkou konkurencí. Ale pokud už jsme ve firmě s tonery, můžeme jí dodávat i šanony a kancelářské potřeby. Celé se to propojuje s vizí firmy. Chceme být firmám oporou, kdy jim řešíme vnitřní fungování firmy a uvolňujeme jim ruce, aby se mohli věnovat svému byznysu. Nikdo ve firmách nechce řešit problémy s tiskárnami a nástroji pro práci.
Mimo práce se zabýváte i včelařením. Jak se tento koníček dá skloubit s náročným pracovním životem?
Včely začaly jako koníček v roce 2005. Na začátku byl jeden včelí úl a dnes je z toho včelí farma se 150 včelstvy. V minulém roce jsem dostal ocenění v soutěži Český med 100 bodů ze 100.
Včely se probouzí a práce s nimi začíná s květem třešní a ta hlavní práce končí červnovým slunovratem. Práce ve včelách se tak omezí na několik týdnů v roce. To vědí kolegové v práci, že mě moc neuvidí. Sám se věnuji spíše chovu matek a tvorbě nových včelstev. Vytáčení tun medu a ostatní práce dělají dva zaměstnanci. Od včel se máme stále co učit, je to perfektně organizovaný podnik fungující tisíce let. Spousta zákonitostí je podobná s řízením firmy.
V posledních měsících žijete částečně v Kanadě a částečně v Česku. Jak se liší podnikatelské prostředí v Kanadě a v Čechách?
V Kanadě jsme s rodinou od letošního léta. To je hrozně krátká doba na poznání podnikatelského prostředí. Co zde však není, je ta česká závist. V Kanadě když něco dokážete, plácají Vás po ramenech, protože platíte daně a zaměstnáváte lidi. U nás Vás většinou hodí do jednoho pytle s podvodníky se slovy “stejně si nakradl”. Jsem optimista a věřím, že už potomci našich dětí se na to budou dívat jinak. Člověk musí opustit českou kotlinu, přestat řešit prezidentské trenky na hradě a mít oči otevřené.
Vaše společnost se stala partnerem aktivit SAMBA. Jak se vám akce SAMBA líbí a jak vnímáte potenciál těchto aktivit
Samba je o potkávání zajímavých lidí a o přednášejících co v životě něco dokázali. Rád se potkávám a diskutuji se zajímavými lidmi a bylo by škoda nepodpořit tyto zajímavé aktivity. Kromě Samby jsme podpořili i spoustu škol, neziskovek, sportovních klubů a zdravotnických zařízení.
Jak byste popsal váš dosavadní recept na úspěch?
Podívejte se do wikipedie na historii velmi úspěšných firem. Vždy byl na začátku nějaký nápad, spousta dřiny a vytrvalost. K tomu přidejte nikdy nekončící proces inovací, změn ve strategii a zaměření firmy. A musíte se obklopit schopnými a pracovitými lidmi. A chcete-li vybudovat velký podnik, vybudujte nejdříve sebe.
Text: Samba, redakce
Foto: Archív
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.