Marketingový kamarád Dominik Štrba
Dnešní virtuální svět potřebuje text. Ale jaký? Vatu? Tu si nechte na pouť. Chce to text úderný, vtipný, šarmantní, drzý, vyzývavý, prostě takový, který zákazníka přitáhne a už nepustí. Člověk, který takový text čte, musí nabýt dojmu, že když přestane číst, tak zemře hned, protože text nedočetl, nebo zemře po letech, ale frustrován, jelikož jej nedočetl. Takový text prostě nenapíše jen někdo. To zvládne jen člověk, který je s písmenky kamarád. Člověk, který bude kamarád i k vám. Prostě takový marketingový kamarád. Moc takových marketingových srdcařů sice neznáme, ale jeden je víc jak žádný, viďte? Seznamte se Dominikem Štrbou, webeditorem, SEO konzultantem, copywriterem, korektorem a správcem sociálních sítí.
1 fotografie ve fotogaleriiV copywritingu se pohybujete od roku 2009. Jaké byly vaše začátky? Jak jste poznal, že se ve vás skrývá copywriterská dušička?
Včera jsem si u čištění zubů našel šedivý vlas, tak mi teď rok 2009 připadá jako Alzheimerův vlhký sen. V té době jsem se začínal zajímat o marketing všeobecně, především o tvorbu webových stránek. Pracoval jsem v knihkupectví za pár směšných dukátů měsíčně a ve volném čase četl všechny ty úžasné knihy, které mě v pracovní době obklopovaly. Výplatní páska mě tedy zas tak netankovala, protože práce mě bavila. Nicméně o rok později jsem nastoupil na studium Českého a ruského jazyka. Mezitím jsem tvořil webové stránky pro kamarády, známé, kamarády známých a známé kamarádů. A s tvorbou webovek je samozřejmě spjato také psaní textů, že jo. Čeština pro mě nikdy problém nebyl. Na vysoké škole jsem se účastnil různých psacích akcí a navštěvoval seminář tvůrčího psaní. A tam jsem pochopil, že psaní mě prostě baví. O pár let později jsem rozesmál porotu na přijímacím řízení do jedné z největších marketingových společností v ČR a začal pronikat do tajů webů, e-shopů, SEO, PPC a také copywritingu.
Co se od vás, jako marketingového kamaráda, dá očekávat? Co naopak ne?
Na volné noze jsem teprve od toho měsíce, který následuje po září. Jelikož se má filozofie marketingu začala značné lišit od filozofie firmy, ve které jsem proseděl několik židlí, musel jsem škrtnout sirkou a spálit most. A jít dál. Chtěl jsem mít se svými klienty bližší vztah a spolupráci jsem si představoval jinak. A co se dá ode mě, jakožto marketingového kamaráda, očekávat? Konzultuji marketing celkově, tvořím malé i větší webové stránky, e-shopy, píšu texty s ohledem na SEO, překládám do angličtiny, provádím korektury, mám zkušenosti s PPC kampaněmi, spravuji sociální sítě, provádím SEO analýzy a asi Vám dokážu i opravit PC, nebo Maca. Jo a umím uvařit fakt dobré lečo. Zatím se mi ještě nestalo, že bych si vyloženě nevěděl rady se zadáním od zákazníka, ale malinko se mi příčí PPC reklamy. Kampaně udělám, ale mračím se u toho. Je to jako koupit si drahý VIP lístek na koncert, dávat si doutník ve vyhřátém křesle v první řadě a utírat si sliny zpěváka z kníru. A ostatní se zatím tlačí vzadu, i když čekali na koncert už pět dní před stadionem a doma jim leží tři kusy od každého alba oné kapely.
Co na své práci milujete a co naopak nesnášíte?
Je vyloženě super pracovat každý den na projektu pro úplně něco jiného. Jeden den řešíte SEO pro web se specializací na tantrické masáže, druhý den děláte korekturu textu pro Montessoriovskou školku a třetí den třeba píšete texty pro web kominíka. Zjistíte plno zajímavých věcí z oblastí, se kterými se v běžném životě třeba ani nesetkáte. Co se týče copywritingu, tam je vždy důležitý průzkum, protože ne vždy píšete o tom, co máte v malíku. A psaní nesmyslů nikdo neocení. Teda aspoň zákazník ne. Nemohu říci, že něco nesnáším, to je moc definitivní slovo. Ale všichni víme, že práce s lidmi je někdy uf, takže sem tam si taky ufnu.
Kdo je vaším copywriterským vzorem?
Mám rád styl Otty Bohuše. Dělá si věci po svém, jeho texty jsou čtivé, originální, hravé a chytré, až bych řekl sofistikovaně vyčůrané, ale pořád smysluplné. Nedávno uspěl na Kickstarteru s první twitter knihou pro copy nadšence Orbis Tweetus, kterou si hodlám nadělit k oslavě 11 000. dne mého života. Psát jinak… ať už je to jakkoli otřepané, tak je to stále aktuální.
Jaký typ copywritera jste?
To si přečteme až na mém náhrobku. Něco jako: „Milující manžel, vzorný otec a prý i něco psal, či co.“
Kniha, která vás jako copywritera nejvíce ovlivnila?
Rád usínám a hladím po hřbetu knihy, které mají myšlenku schovanou hluboko v oné skulince mezi řádky. Nemohu prozradit, která kniha mě ovlivnila nejvíce jako copywritera, jelikož to sám nevím. Prozradím ale svou nejoblíbenější knihu a tou je dílo českého spisovatele a humoristy Jana Šmída Čisté radosti mého života. A pokud má někdo jakýkoli vnitřní problém, ale z nějakého důvodu si nemá s kým promluvit, nebo si hodit rande s cvokařem, je tady zajímavá knižní terapie Metoda RUŠ aneb JÁ TO MÁM JINAK od Karla Nejedlého. Čtu vše od Puškina, přes Puza, až třeba po Pratchetta. Jen Babičku jsem nikdy nečetl.
Jaký je váš styl psaní?
Strašně rád bych řekl, že je očím lahodný, jazykově hravý, humorně lascivní a přitom laskavě racionální. Ale kdyby to napsal někdo jiný, tak by to vyznělo lépe, co myslíte?
Jaký je váš copywriterský sen?
Chtěl bych psát texty, které by vykouzlily úsměv na tváři mnoha lidí, ale také si vydělat na rohlíky s avokádovou pomazánkou. U copywritingu si ne vždy můžeme dovolit být vtipní a sexy jako Holden Caulfield.
Ohlédnete-li se za vaší tvorbou, na co jste opravdu hrdý? Co se vám opravdu nejvíce povedlo?
Na všechno. Jsem vděčný každému človíčkovi, který mě oslovil a dal mi možnost pro něho něco napsat. A to i Vám, Janičko. Děkuji.
Kde se vidíte za takových pět let?
Nedávno jsem měl krásný sen, kdy jsem seděl v takovém tom fyzikální zákony popírajícím stanu na kolmé skále někde na konci světa a psal článek pro BYZMAG. Nakonec jsem se stanem spadnul a se slinou u pusy se s výkřikem probudil. Ale bylo to fajn.
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.