Kvalita a důvěra jsou v našem byznysu nejdůležitější
Do dnešní doby mířila drtivá většina velomobilů z dílny společnosti Katanga na export. Momentálně se však chystá oslovit i české zákazníky. Majitel firmy Stephane Boving nám v rozhovoru prozradil nejen to, jak vidí její budoucnost.
1 fotografie ve fotogaleriiStanuli jste na stupních vítězů 19. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit. Čekali jste to? Jaké z toho máte pocity?
V uplynulém roce byl podíl exportu na celkovém obratu a také náš obrat pozitivní, nicméně i tak pro nás bylo překvapením, že jsme uspěli v soutěži jako mladá mikro firma. Podle mého názoru je velmi dobré, že uspět v soutěži lze i bez ohledu na obrat firmy. Je to impuls pro další malé firmy, přiměje je se soutěže Exportní cena zúčastnit. Za naši firmu jsem velmi hrdý, že jsme v soutěži získali ocenění a motivuje nás to pokračovat dál stejným směrem.
Jak vypadá váš typický produkt a zákazník?
Naše firma se zabývá vývojem a výrobou velomobilů, což jsou speciální jízdní kola. Jejich kompletní kapotáž nabízí lepší aerodynamické vlastnosti a ochranu proti rozmarům počasí. Jsou rychlejší a pohodlnější než klasická jízdní kola a v některých zemích se občas používají jako náhrada za auta. Jejich provoz je možný buď díky klasickému šlapání, nebo s pomocí elektromotoru. Naším typickým zákazníkem je muž kolem čtyřicítky, který dbá na zdravý životní styl, dbá na ekologii, fandí obnovitelné energii a je ochoten za to něco zaplatit.
Jaká část vaší produkce směřuje na export?
Momentálně skoro všechno, protože až doposud jsme neměli nastavenou infrastrukturu na přímo prodej v České republice. Minulý měsíc jsme se konečně přestěhovali do nových prostor v areálu firmy Zetor v Brně. Máme tedy prodejnu a chystáme se na zkušební jízdy a prodej našich velomobilů pro české zákazníky.
Jaké jsou vaše nejdůležitější exportní destinace?
V současné době jsou to státy Beneluxu, skandinávské země a také Francie, Spojené státy americké, Německo a Rakousko.
Hraje při exportu roli čistě kvalita, nebo i další aspekty, jako je schopnost vyjednávání?
Kvalita je podmínkou, důležitou roli však hraje i důvěra, protože vyrábíme na zakázku a vyžadujeme platbu předem v případě, že velomobil vyrábíme přímo pro koncového zákazníky. Moc nevyjednáváme, ale naší snahou je, aby zákazník cítil, že jsme solidní a důvěryhodná firma. Mezi další aspekty pak patří termín a způsob dodání a také cena.
Setkáváte se v cílových destinacích s kulturními rozdíly, které by vám způsobovaly komplikace?
Pocházím ze západní Evropy, ale pracoval jsem i na jiném kontinentu. Jsme tedy zvyklý komunikovat se zákazníky ze zemí s odlišnou kulturou. Není to pro mne tedy komplikace, spíše je to něco, co mne na té práci baví.
Chtěli byste do budoucna zkusit objevit nová exportní teritoria?
Naše produkty jsme prodali již do spousty zemí. Chceme se tedy spíše zaměřit na posílení prodeje v zemích, kde nás již znají a kde vidíme ještě velký potenciál.
Jaký je z vašeho pohledu poslední rok, který již soutěž neovlivnil? Rostli jste?
Ano, obrat v roce 2016 rostl značně oproti roku 2015. Dost peněz jsme investovali do vývoje, proto očekáváme menší zisk. Nicméně momentálně je pro nás růst obratu důležitější než zisk.
Jak sháníte kvalifikované pracovní síly v současné době, kdy je jich nedostatek?
Nejvíce se snažíme spolupracovat se specializovanými firmami. Všechny díly, které používáme, si kupujeme nebo necháváme vyrobit. Vývoj, nákup, prodej a konečnou montáž si děláme sami. To nám umožňuje vyrábět kvalitní produkt s minimálním počtem vlastních zaměstnanců. Náš produkt je velmi specifický a inspiruje spoustu lidí, mezi něž patří jak studenti, tak i specialisté z různých oborů. Čas od času s nimi na nějakých projektech spolupracujeme na základě dohody. Až doposud si nás lidi našli sami, nemuseli jsme je aktivně hledat. V současné době nám finanční situace ještě neumožňuje zaplatit další zaměstnance, ale věříme, že pokud náš obrat i nadále poroste, že budeme hledat motivované lidí pro rozšíření našeho týmu.
Není tajemstvím, že je to právě český export, který stojí za růstem naší ekonomiky. Posláním soutěže Exportní cena DHL UniCredit je najít a ocenit malé a středně velké exportní firmy v České republice. Soutěž založila před devatenácti lety společnost DHL a od té doby tak existuje platforma, kde si exportéři a všichni zájemci o export mohou předávat své zkušenosti, sdílet informace a scházet se na společensko-odborných setkáních, na kterých mohou čerpat exkluzivní informace a data partnerů projektu o současné ekonomické a geopolitické situaci. A samozřejmě, mohou se stát některým z vítězů oceněných na slavnostním galavečeru, který probíhá pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu. Záštitu soutěži poskytuje agentura CzechTrade.
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.