KENKA puppetgame formuje novou úroveň zábavy
Petr Valla alias Papa Kenka hledal zábavu pro sebe a své syny pro škaredé zimní dny a stvořil hru, která se bude dědit po generace, v níž nezáleží na věku ani tělesných proporcích, má potenciál najít společná témata pro rodiče s dětmi a jak sám Papa Kenka říká generovat smích na roky dopředu. Jak vypadal vývoj hry, která obsadila 2. místo na letošním ročníku startupové soutěže Creative Business Cup a jaké má plány do budoucna?
Petře, prosím představte se…
Jsem extrovertní neřízená střela, nyní vystupující pod aliasem Papa Kenka a nade všechno miluji své syny Luku a Radovana.
Jste tvůrce hry Kenka, můžete ji blíže popsat?
Blíže popsat by bylo na dlouho, tedy stručně. Je to loutkové divadlo s postavičkami z korálků. Loutky se vodí ze spodní strany desky, ve které jsou vyřezány drážky pro provázky. Napětím provázků, gravitací korálků a pohybem rukou samozřejmě, vznikne nečekaně intuitivní a velmi přesné propojení mezi člověkem a loutkou. Vy máte sílu v pažích postaviček, a tak na rozdíl od jiných typů loutek můžete interagovat. Díky tomuto je možné si i zabojovat. Můžete se přenést do loutky a nepotřebujete scénář, prostě si zafajtíte. Je to zcela bezpečné, a přitom se na hrací desce odehrávají naprosté šílenosti.
Kde se vzala inspirace pro vytvoření Kenky?
Vzala se ve Švédsku na pracovní cestě. Těšil jsem se na Vánoce domů a přemýšlel jsem co budeme dělat se 7letým synem Ráďou o svátcích. Mělo být hnusně a já už byl vymrzlý z práce, takže jsem hledal projekt do dílny. Inspirací mi byl Stuart Brown se svým citátem Play is more than fun, obraz Dětské hry od Pietera Brueghela a bamboo bojovníci, což je původem asijská hra, u které jsem dosud nevypátral odkud přesně pochází, ale je tu s námi velmi dlouho.
Má název nějaký konkrétní význam?
Ano význam tu je. Kenka je v japonštině přibližně souboj, hádka. Název jsme, ale vymysleli s kamarádem Dušanem Sviečkou ve chvíli, kdy sílilo odhodlání hru vyrobit ve větší sérii a dát ji formu hotového produktu. Pod tímto jménem hra do té doby neexistovala. Japonsko je fascinující země a možná každý by chtěl být na chvilku samurajem…
Jaký je hlavní cíl nebo poslání vašeho startupu?
Na začátku byl i nějaký obchodní, jenže to se teď velmi vyvíjí a hlavní cíl je už teď někde jinde, než jsem si uměl představit. Projektem jsem se vrátil k tomu „vánočnímu“ programu s Ráďou. Myslím to tak, že nyní mám témata, kterými zaměstnávám své syny. Starší syn Luka se učí design počítačových her na Creative Hill ve Zlíně a já se seznamuji během společenských akcí při soutěžích startupů s tvůrci, kteří jsou mu příkladem a možnou budoucností. Luka mi pomáhá se střihem videa, tvorbou webu atd. Mladší Ráďa je naopak velmi přísný beta tester a spolutvůrce obsahu na sociálních sítích. To je pro mě skvělé naplnění. Když pak vyhrajeme nějakou cenu máme z toho radost všichni, i když kluci to moc najevo nedávají.
Ten hlavní cíl by mohlo být přenést tento tvůrčí potenciál platformy Kenka puppetgame mezi ostatní. Na festivalech, kde jsme hru prezentovali, vládlo povzbudivé nadšení pro rozvíjení těch dovedností, které jsou pro hraní Kenky zapotřebí. Musíte umět uvázat uzlíky, přemýšlet o strategii a přizpůsobit si loutku svým schopnostem. Takováto hra, co může formovat, uvolnit, poučit a pobavit, mi dává smysl a stačí mi udržitelnost. Odměněn jsem už nyní velmi štědře, i když to nejsou peníze. Té radosti a smíchu jsme vygenerovali za dva roky víc, než kolikrát emočně snesu.
Můžete popsat vývoj hry až do současné podoby? Plánujete její další rozvoj?
Tím, že hru vyrábím skoro kompletně sám, mám za sebou vlastně hromadu prototypů. Od využití bambusu a papíru, přes korkové i plastové zátky vín až do finální podoby rámu z překližky a panáčků z dubového dřeva. Panáčkům se původně sejímaly hlavy, ale v akcelerátoru Můj první milion v Technickém inovačním centru ve Zlíně jsme teamově přišli na lepší humánnější variantu. Panáčci mají na hlavním korálku tvář smajlíka a strhává se jen maska, která drží magnetem. Sejmi masku najdi úsměv :) .
Rozvoj mě baví úplně nejvíc, takže se nehodláme nikdy zastavit! Chtěl bych postupně doplnit další kultury a historická období různých civilizací. Momentálně pracují výtvarníci PUK PUK studio a Dorka Čančíková na edici Husité a Aztékové. Třeba macuahuitl je aztécká obdoba meče s obsidiánovými čepelemi, kterou prý dokázali jaguáří bojovníci setnout koňskou hlavu jednou ranou. Tak to nás čeká, husité vs samurajové atd. Ovšem vyzkoušeli jsme i hula hop tanečnici, draka, krušpánkového krále, lego koně. V e-shopu www.puppetgame.eu je ke stažení návodný tutoriál, jak si hru dál rozvíjet a vytvářet vlastní tvůrčí cestou. Ten průběžně budeme doplňovat.
Hru včetně všech částí sám vyrábíte?
Ano. Pouze překližku si nechávám formátovat a hliníkové polotovary my řežou laserem v Kalina industries. Původně jsem si to tak nepředstavoval, ale teď jsem rád, protože produkt získává stále na kvalitě a až jednou budu chtít vyrobit velkou sérii budu si jistý, že mám ten správný vzor.
Jaké jsou přednosti Vaší hry? Má vzdělávací či jiné benefity?
O přednostech tady mluvím vlastně pořád tak zdůrazním aspekt udržitelnosti. Kolik her a hraček, když nejsou v kurzu, zavazí? Můj dojem je, že všechny. Kenka ne! Je to polička na knížky s odolnou povrchovou úpravou přírodním olejem, který může přijít do styku s potravinami a odolá vínu i pivu. Je to bytelná bedna s odvětráním. Neumím si představit, že by to někdo vyhodil, a i kdyby tak to shnije nebo shoří. Kromě toho, že se stanete leaderem zábavy, máte něco do dědictví pro další generaci.
Hru si lidé nemusí pořizovat, ale mohou si ji i půjčit, je to tak? Vidíte v tomto obchodním modelu budoucnost?
Eventové akce mají potenciál určitě. Na skromném prostoru vytvoříte akční zábavu pro všechny generace. U této hry není žádný benefit, když máte svaly, nebo měříte o 50 cm víc než soupeř. Holky, kluci, dámy, pánové, dědečkové i babičky všechny brzdí maximálně strach z porážky. Ovšem když to překonáte, je to skvělý pocit. Tenhle icebreaker se hodí na firemní seznamovací večírek stejně tak na pivní slavnosti jako do dětského koutku na hudebním festivalu. Bohužel dětský den je jedno datum a nejsem indický bůh, abych se znásobil na potřebný počet, což je problém. Strašně těžko se rozhoduji, kterou akci vybrat. Zákazníci si zatím netroufají na samostatný provoz, což je hrozná škoda a jen to dokazuje, jak moc jsme se vzdálili realitě. To určitě musíme změnit!
Jste součástí projektu Sázíme Česko, jak spolupráce funguje a co pro Vás znamená?
Mám rád autora knížky Tajný život stromů Petera Wohllebena a věřím tomu co píše a taky věřím lidem z projektu Sázíme Česko. Řekl bych, že ho také čtou. Tento autor nevnímá dřevo jako vhodný materiál pro výrobu čehokoliv jako způsob udržitelného způsobu chování. Zjednodušeně více výrobků ze dřeva = více pokácených stromů = méně zadrženého CO2. Tím, že posílám pár korun za každou prodanou hru a mám za to pro zákazníka kartičku, která mu připomene vztah s přírodou, je jen slabá úleva pro mé svědomí, ale je.
Jaké byly hlavní výzvy, kterým jste čelil při zakládání Kenky a jak jste je překonal?
Největší výzvou byla určitě certifikace hračky v institutu pro testování ITC Zlín. Jednak to pro mě představovalo velkou investici, a hlavně nebylo vůbec jasné, že projdu. Poslední kapkou v tomto procesu bylo, že mi poslali doklad o uhrazení poštou a našla ho moje milá a skromná žena. Všechno se hradí předem.
Během testování například vznikla otázka, jaký je součinitel magnetického toku použitých neodymových magnetů, ale nakonec bylo potřeba jen ztupit špičku katany. Dobře to tedy dopadlo a díky dosažení druhého místa v soutěži Můj první milion mi i žena odpustila.
Jak těžké je prorazit s novým produktem na trh?
Určitě hodně, protože zatím jsem to nedokázal i když mám za sebou reel, který vidělo 18 tisíc lidí. Děláme na tom! Prostě zkuste se mě ještě někdy v budoucnu zeptat, třeba to budu vědět.
Kdo je Vaší cílovou skupinou?
Ti zákazníci, které mám, tak to je bomba. Majitelé firem, promotéři hudebních skupin, pořadatelé kulturních akcí, přátelé. Rád bych, aby to byly instituce, které pracují s dětmi a mládeží, ale taky veřejný prostor. Máme hru ve Zlíně v lezeckém centru v baru a tam se to velmi hodí. Obecně je málo zajímavě vybavených dětských koutků a v hospodách je to úplně limitní. Příští rok o jarních prázdninách vezu hru do lezeckého kempu v Turecku.
Jaká je poptávka po hře? Splnila Vaše očekávání?
Poptávka je minimální, ale splňuje mé očekávání. Zní to jako nesmysl, ovšem mně to tak vyhovuje. Šel jsem na trh a neměl nic dodělané do konce. Doufal jsem asi v zázrak, nebo co. Pořád nejsem spokojen se svou prezentací na webu a v e-shopu. Všechno mi to trvá děsně dlouho a omlouvám se tímto všem, kteří narazí na přeházené fonty, nekvalitní překlady a na nemožnost si to objednat ze zahraničí. To všechno musím dodělat a pak se budu ptát já sebe, jestli je to teď podle mého očekávání. Zatím tedy ne.
Plánujete expanzi do zahraničí?
Stoprocentně!
Uvažujete o vstupu do nějakého podnikatelského akcelerátoru/inkubátoru?
Prošel jsem akcelerátorem Můj první milion a bylo to důležitější, než jsem si během a po skončení myslel. Můj projekt získal druhé místo a já skeptičtější pohled na realitu. Právě to ovšem vedlo k dalším úspěchům, které jsou naopak zásadním hnacím motorem.
Hledáte investory nebo si chcete udržet plnou kontrolu nad firmou?
Aktivně nehledám, ale pro mě jsou investoři moji zákazníci. To zdůrazňuji! Tím, že si hru koupíte se stáváte součástí světa Kenka puppetgame. Nabízím doživotní záruku, servis, nové edice a spolupráci. Každý, kdo chce, může poslat video, fotku, nápad na zdokonalení všechno jsme připraveni zapracovat do tohoto loutkového světa.
Na Creative Business Cup 2024 jste se umístil na 2. místě a získal cenu publika, co to pro vás znamená?
Reprezentoval jsem Zlínské kreativce, takže stres jako …… , no hrůza. Navíc před publikem a s otázkami od komise. Dopadlo to skvěle. Získali jsme dvě ceny ze čtyř! Druhé místo a hlavně ocenění Miláček publika!
Ale znamenalo to pro mě také spoustu práce a trénování. Sestříhali jsme a natočili tříminutové video, do kterého jsem pak zkoušel moderovanou improvizaci. Dělali jsme na tom cca 3 týdny. Motivací mi ale bylo, že jsem byl k účasti vyzván.
Získal jste také cenu Created in Zlín…
Tuto cenu nedává žádná komise, ale přihlášení kreativci mezi sebou. Máte tři hlasy a ty rozdáte. To bylo pro mě velmi zavazující, protože tohohle ocenění si nesmírně vážím.
Znamená to, že to dává smysl nejenom mě!
Máte za sebou ještě nějaký úspěch, který jsem nezmínila?
Rozhodně! Vy! Jste první, kdo se mnou udělal rozhovor! Moc Vám děkuji!
Komentáře (1)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.
Pavla Podsednikova
10.04.2024 11:55Petre, cely ten Tvůj projekt MILUJEME!!!! A držíme palce v Tvých dalších krocích, at jsou jakékoliv! Pavla & Marketa AIRBŌ