Každý stý prodaný mobil v Evropě je právě od Kamila Vacka.
Každý stý prodaný mobil v Evropě je právě od Kamila Vacka. Svou první firmu s názvem Sagem CS Agence založil v pouhých 21 letech. Začínal zde jako prodejce značky Sagem a působil také v jejím servisním centru. V roce 2002 navázal spolupráci se společností Samsung, kde působil jako prodejce a současně si budoval jméno na trhu. V roce 2007 založil firmu TCCM s.r.o. která distribuuje v Česku a na dalších trzích značky Honor, Coolpad, Kodak, Beats by Dre nebo CAT. Je také distributorem značky Nokia po jejím návratu na trh. Na český trh přivedl Samsung, následně byl distributorem značky HTC pro celou střední a východní Evropu a další země. Je finalistou prestižní soutěže Podnikatel roku 2011.
9 fotografií ve fotogaleriiCelý svůj život se věnujete mobilním telefonům. V pouhých 21 letech jste založil svou první firmu s názvem Sagem CS Agence. Co bylo tím impulsem začít podnikat s mobilními telefony?
Byl to zcela nový obor. Relativně nízká bariéra vstupu a ideální pro mladé lidi. Něco jako dnes třeba AR/VR (Augmented Reality/Virtual Reality).
Když se podíváte zpět na začátek, co bylo pro vás nejhorší, nejsložitější?
Na začátku bylo hodně práce, prakticky se pracovalo nonstop. Žádné volno, žádný soukromý život.
A naopak, na co rád vzpomínáte?
Začátek podnikaní považuji za nejkrásnější období mého života. Takové nadšení pro věc se už asi nikdy nevrátí.
Mobilní telefony Sagem byly ve své době velmi oblíbené i díky svému designu. Avšak dnes již o nich neslyšíme. Co se stalo?
Francouzsky výrobce neustál přesun výroby a vývoje do Asie. A ještě se k tomu přidaly také velké problémy s kvalitou.
Po šesti letech jste začal zastupovat dnes věhlasnou značku Samsung. Co vás přimělo, přesvědčilo, že je to ten správný krok?
Z dnešního pohledu je to až k nevíře. Samsung v roce 2001 všichni znali jako výrobce levných mikrovlnných trub, ale Samsung telefon by si asi nikdo nekoupil. Viděl jsem potenciál v inovacích, stačilo vidět první mobil s barevným displejem a bylo rozhodnuto čemu se věnovat.
S odstupem času to byla trefa do černého. Nicméně, kolik musí mít tržního podílu, abychom mohly tvrdit, že se jedná o úspěšnou značku?
Obecně každý výsledek nad 20% trhu je úspěch, ale je potřeba se tam udržet více let. Například Lenovo se nad 20% podívalo na par měsíců, ale to za úspěch nepovažuji.
A z vašich zkušeností, jak dlouho může trvat nové značce docílit tohoto podílu?
Pokud se jedna o zdravý a udržitelný růst, tak minimum jsou 3 roky, reálně spíše 5 let.
Kromě prodeje, co všechno tedy musí nabídnout, aby uspěla?
Úspěch v prodeji mobilních telefonů je velmi komplexní záležitost. Musí se prostě udělat úplně všechno. Značka, marketing, design, inovace, cena, prodej, vztahy s operátory, kvalita výrobku, servis atd.
Máte příklad společnosti, které se to nepovedlo a co bylo tím důvodem?
Sagem dojel na kvalitu. Lenovo na go to market strategii. Původní Nokia na operační systém. Alcatel na supply chain management. Coolpad na marketing. Příklady v Česku jsou desítky, globálně stovky až tisíce.
V roce 2007 jste vzal do svého portfolia značek mobilního výrobce HTC. Co pro vás přesvědčilo, že to bude správná volba?
Inovace a kultura rodinné firmy.
Získal jste zastoupení pro 22 zemí. Začít zastupovat výrobce mobilních telefonů v tolika zemích musí být odvážné a zavazující. Jak se vám to povedlo?
Nebylo to najednou. Šéf HTC EMEA byl opatrný Němec. Z tohoto důvodu jsme uspěli na domácím trhu. Potom jsme dostali nabídku vstoupit na rumunský trh. Na tomto trhu jsme byli ještě úspěšnější, a tak jsme dostali nabídku na Maďarsko a pak na další a další trhy. Šlo to postupně. Za tři roky jsme zastupovali značku HTC ve 22 zemích. Uspěli jsme prakticky všude. Na vrcholu, někdy v roce 2013, jsme byli značka č.3 ve střední a východní Evropě. V několika zemích dokonce č.2.
Můžete porovnávat potřeby zákazníků z 22 zemí. Jsou hodně odlišné v užívání mobilních telefonů?
Jsou velmi odlišné. Jsou země, kde má Samsung 50% a jinde 25%. U Applu jsou rozdíly ještě vetší. U malých značek např. LG má v jedné zemi 10%, a v sousední zemi 0%.
To, že svoji práci odvádíte správně, bylo ocenění „HTC President Award“, které jste získal v roce 2012. Byl to ten další motivační krok si vzít pod svá křídla další značky, třeba čínskou značku Honor?
Za taková oceněni jsem samozřejmě rád, ale problém oceněni je, že většinou přicházejí se zpožděním. Jinými slovy, než si někdo našeho úspěchu všimne, tak už jsme dávno zase dál.
Tady se nabízí otázka, v čem vás zaujal čínský výrobce Honor? Víme, že výrobky čínské provenience zaostávají za svou kvalitou, a hlavně poprodejními službami.
Honor je součást Huawei Group. Zastupovali jsme 4 různé čínské značky (Meizu, Coolpad, LeEco, Honor), ale Honor/Huawei je zdaleka nejkvalitnější značka a firma s nejvyspělejší firemní organizací, jakou jsem v Číně viděl. Problém Číny je, že rozdíl mezi nejlepšími v oboru, a těmi dalšími, jsou obrovské.
Bylo těžší prosadit značku Honor oproti ostatním značkám?
Nemyslím si. Máme výbornou spolupráci s Honor týmem a dobře si dělíme své kompetence. Oni řeší brand marketing, a mi channel marketing. Oni řeší technickou kvalitu výrobku, mi prodej atd. Spolupráce funguje, protože každý zná svou roli, své kompetence.
Společnost Honor vám udělila v roce 2016 ocenění „Honor Outstanding Cooperation Award“ a v roce 2017 ocenění „Honor Outstanding Distribution Partner Award“. Kolik jste musel prodat mobilních telefonů, abyste získal ocenění?
Stovky tisíc, ale jde spíše o podíl na trhu, než o absolutní čísla.
Nokia, kdysi světová jednička. Dnes značka hledající znovuobrození stavějící na historii kvalitních a stabilních mobilních telefonů. Asi nejvíce se v paměti občanů zaryl model Nokia 3310. Vrátit se zpět na výsluní je vždy obtížné. Přesto jste se rozhodl značku Nokia zastupovat. V čem jí věříte? V čem je jiná oproti stávající konkurenci?
Má silnou značku. Globální distribuci. Silné partnerství s Foxconn, Nokia a Google.
Když se podíváme, co se prodávalo za mobilní telefony v roce 1996 a teď, tak je vidět neskutečně rychlý technologický vývoj. Avšak za poslední dva roky nikdo, a ani Apple nepřišel se závratnou technologií, která by zase posunula mobilní telefony o další pomyslný krok kupředu. Z uživatelského hlediska můžeme hovořit o kosmetických úpravách. Když to nebude technologie, co tedy bude prodávat mobilní telefon, jaká přidaná hodnota to bude?
Myslím, že teď zažíváme klid před bouří, která přijde během 3-5 let. Mobily se v budoucnu určitě dramaticky změní.
Je z vašeho pohledu ještě možné, při dnešním rozdělení tržního potenciálu, aby se objevil zcela nový výrobce mobilních telefonů a chtěl získat 20% trhu?
Toto je obor, kde tržní podíly nemá nikdo jisté. Apple stagnuje v inovacích. Samsung je pod tlakem čínských firem. Za 5 let může být všechno vzhůru nohama. Věřím, že Nokia a Honor budou u toho.
Když se podíváte zpátky, je něco, co byste udělal jinak?
Téměř nic, jen bych se možná ještě více věnoval výběru zaměstnanců. O ničem jiném, než o dobrém týmu to není.
Na závěr sdělte našim čtenářům, jaká je vaše cesta k úspěchu?
Na začátku každého podnikaní musí být odvaha. A pak už je to jen o vytváření a následovaní trendu a rozhodně taky o vytrvalosti.
Děkujeme za váš čas a přejeme vám mnoho dalších úspěchů.
Foto: archív
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.