Kateřina Mikulová Travelove
Cestování není jen o tom místa navštěvovat, pravé cestování je o tom zemi zažít a prožít. Něco o tom vědí zakladatelky projektu Travelove Kateřina Mikulková a Lada Kičmerová, které pojí sesterská láska a vášeň pro cestování. Nebály se popustit uzdu své fantazii a cestovní ruch ozvláštnily něčím novým a neokoukaným. Seznamte se s Travelove, ambiciózním projektem, který získal vstupenku do Sillicon Valley.
5 fotografií ve fotogaleriiJak se zrodila myšlenka na tento projekt? Kdo za ním stojí?
Se sestrou jsme odmalička hodně cestovaly, studovaly v zahraničí, absolvovaly různé stáže a mezinárodní tábory. Cestování je naše srdeční záležitost, a tak když jsme po letech v korporacích a „perspektivních oborech“ financí a telekomunikací dostaly možnost budovat firmu právě v tomto ve světě start-upů „neperspektivním oboru“, neváhaly jsme. Říkáme, že Travelove děláme tak trochu pro sebe. Milujeme cestování, ale dostaly jsme se do fáze, kdy prostě nemáme čas a energii trávit hodiny hledáním a plánováním, a jsme už docela náročné na autenticitu a zajímavost programu na to, abychom improvizovaly s Lonely planet průvodcem v ruce. Prostě samy jsme chtěly někoho, kdo cestu skvěle vymyslí, protože to dané místo perfektně zná, a kdo vše zajistí, abychom se nemusely o nic starat. Jenom se sbalit a vyrazit.
Za Travelove jinak stojí brněnská investiční společnost BIG.
Jaké byly vaše začátky? S jakými nesnázemi jste se zpočátku potýkali? Co vás motivovalo nezastavovat se a jít dál?
Mít vlastní firmu, která je úplně na začátku, je jako jízda na horské dráze – v jednu chvíli se něco povede a vy se vznášíte v oblacích a máte najednou milion energie a neoblomné přesvědčení, že to vyjde. A den nato přijde totální deprese z neúspěchu a pochybnosti. Takto se to střídá neustále, a je to prostě jízda.
Dlouho jsme ladili naší službu a pořád hledali, jak jí udělat nejlepší a nejúžasnější. A trochu jsme přitom zapomněli na to nejdůležitější: jak to prodáme. To je velké dilema start-upistů: na jednu stranu je potřeba vyladit produkt tak, aby si získal srdce uživatelů (musí vás milovat, ne pouze mít rádi), a proto je potřeba na produktu intenzivně pracovat. Na druhou stranu je ale potřeba prodávat, budovat si povědomí – to třeba skvěle dělají americké start-upy, dva roky mají produkt v beta verzi, ale na sociálních sítích už mají tisíce opravdových fanoušků. Při omezených zdrojích je opravdu těžké zvládat obojí. Poučila jsem se, že je ale opravdu potřeba obojí zvládat od začátku zaráz, že je potřeba s distribucí začít ještě dřív, než produkt existuje. A taky je potřeba počítat s tím, že akviziční náklady budou mnohem vyšší, než říká business case.
Nejvíc mě motivuje každý spokojený klient, který se nadšený vrátí z naší cesty. Říkají nám: to jsme vůbec netušili, že to bude všechno tak připravené a domyšlené, že budeme mít vlastního průvodce na míru! Máme radost a zároveň si rveme vlasy, že se nám nedaří službu dostatečně vysvětlit a prodat před tím, než proběhne. Ale makáme na tom a zároveň se těšíme, že spokojený klient s námi vyrazí zase.
Čím se odlišujete od klasické cestovní kanceláře?
Vším! Klasické cestovky nemáme rádi. Klasické cestovky jsou všechno, co cestování nemá být: davy, komerce, nesvoboda, naprostá absence autenticity a hlubšího pochopení místa i kultury. Jdeme mnohem hlouběji. Cestovatel cestuje sám. Zážitky pro svou cestu si vybírá sám podle toho, co ho baví a zajímá. Zážitky připravuje místní člověk, která to tam zná jak své boty a nepožene cestovatele na Karlův most a ke Flekům. Kam byste vzali návštěvu vy v Praze? To nás zajímá a to chceme pro naše cestovatele.
Ceny vašich zážitkových cest nejsou nijak zvlášť oproti konkurenci přemrštěné.
Pravda je, že takto detailně připravené cesty na míru dělají dnes kromě nás pouze luxusní cestovní agenti a ceny takových dovolených se šplhají do závratných výšin. My jsme si ale našli jiný model – perfektně do detailu vyladěné zážitky, které místní autoři připraví, prodáváme desetkrát, stokrát, ovšem v jiných kombinacích pro každého klienta, tedy zcela originálně, na míru. Díky obrátce jednotlivých cest a zážitků snižujeme výrazně náklady na každého jednotlivého klienta. Jediné, co může službu prodražit, jsou právě náklady na akvizici na některých zahraničních trzích. Zatím ale stále držíme cenu na 54 eurech za den cesty, nezávisle na tom, jestli cestuje pár, rodina nebo větší skupina přátel.
Jakým způsobem odměňujete autory cesty či místní?
Pro autory máme dva modely: hobby a byznys. V prvním autor cesty vyměňuje jeden den naplánované cesty za jeden den na cestách na jiné cestě jiného autora. To znamená, že vytvářím cestu a za to na nějakou jedu. V modelu byznys se z autora opravdu stává podnikatel, má příjem z každého klienta, který se na jeho cestu vydá.
Jaká kritéria by měli autoři cest či místní splňovat, aby se mohli stát vašimi partnery?
Musí je to bavit, protože na rovinu jen pro peníze to dělat nemá smysl. Musí milovat a dobře znát to „své“ místo, aby dokázali zážitky vymyslet a připravit. A musí být důslední, protože vyžadujeme skutečně detailní informace ke každému zážitku včetně map, praktických instrukcí, zajímavostí a příběhů. Zpracovat jeden zážitek může zabrat klidně i několik dní a samozřejmě vše musí autor sám znát, vyzkoušet, prověřit.
Jaká místa vyhledávají nejčastěji zahraniční turisté u nás v České republice? Co si nejčastěji pochvalují?
Není jednoduché zahraniční cestovatele přesvědčit, aby navštívili i jiné místo než Prahu, naprostá většina stihne během své cesty po Evropě jen právě tuto nej destinaci. A to ještě jen Prahu 1 a Hradčany. Proto my děláme procházky po Olšanských hřbitovech, vezmeme je do Karlína na dobré pivo, připravujeme nyní zážitek, při kterém člověk z konzervatoře zahraje Smetanu a Dvořáka cizincům v kavárně na piano. Cizinci se nejvíc rozplývají rozhodně nad gurmánskými zážitky, třeba možností vařit u někoho doma. Mimo Prahu máme Cestu například na Mostecko a to je skutečně pecka, i když by to málokoho napadlo! Doly, Jiřetín, bio farmy, Krušné hory – to je skutečné poznávání, ne Karlštejn a Český Krumlov na day tripu za 600 Kč all inclusive.
Kolik klientů doposud využilo vašich služeb?
Do konce října stihli klienti absolvovat přes 470 cest. Stále jsou to nejčastěji Češi, ale přibývají již i Evropané, Američané.
Jaký nejzajímavější příběh z cest pořádaných přes Travelove máte?
Čerstvě s námi jel klient do Izraele. Vše bylo naplánováno, zarezervováno, domluveno, průvodce vytištěný… a v Jeruzalémě se začalo střílet… Museli jsme vše okamžitě řešit s místním autorem cesty, překopat program, vyhnout se Jeruzalému, doplnit zážitky v Tel Avivu, místní nám z Izraele psali rozporuplná doporučení, zda tam vyrazit nebo ne, náš místní, se kterým měli klienti večeřet, dostal povolávací rozkaz… Přesně pro takové chvíle je perfektní naše digitální podoba itineráře a průvodce, můžeme program upravit a aktualizovat on-line kdykoliv. Nicméně lidsky jsou to těžké chvíle, musíme improvizovat, umět klientovi správně poradit. Klient se z Izraele vrátil zdravý a spokojený.
To, že je Travelove počinem úspěšným, o tom svědčí i vítězství v soutěži Czech ICT Incubator, který vám mimo jiné předal vstupenku do Sillicon Valley. Jak na tento úspěch pohlížíte a jak s ním dále
Pro nás je to úžasná příležitost jak prozkoumat americký cestovní trh. Cestovní ruch je obzvlášť v USA velmi přesycený a není moc českých firem, které se na b2c úrovni dokázaly v USA prosadit. Je to tedy obrovská výzva a uvidíme, jestli se nám jako firmě podaří v USA nastálo usadit. Z toho asi chápete, že vedle příležitosti je to i prokletí a moment, kdy jsme museli udělat zase krok zpět a odpovědět si na ty úplně základní otázky, jako co děláme, kdo je náš klient a jakou jeho potřebu řešíme. Ale stojí za to si to cvičení po roce na trhu znovu udělat.
Kde vidíte Travelove v horizontu pěti let?
Chceme se stát novým standardem cestování pro chytré lidi, kteří mají méně volného času a své cesty tak nechtějí dlouze plánovat, ale na cestách přesto chtějí hluboký intenzivní prožitek. Chtějí si objednat on-line a chtějí zůstat svobodní, o žádný klasický zájezd tedy opravdu nestojí.
Za pět let chceme být usazení na veškerém anglicky mluvícím trhu. A stejně tak chceme i růst v rozsahu destinací. Nyní začínáme s orientací na střed Evropy, ale postupně zapojujeme trip designéry z celého světa. Když se nám to podaří, pojede jednou japonská rodina na Travelove cestu do Španělska, stejně tak jako německá dvojice do Holandska, nebo dokonce irská rodina do Corku.
Máte motto, kterým se řídíte?
Moje oblíbené jsou dvě cestovatelská motta z knihy Cloud Atlas: „Travel far enough, you meet yourself.“ A „There ain’t no journey that doesn’t change you some“. A než sama budu moct zase bezstarostně cestovat pouze jako klient Travelove, řídím se při práci a rozvoji firmy jednoduchým heslem: „Do or die“.
Jaká je vaše cesta k úspěchu?
Intenzivní a drahá ve smyslu času, úsilí i peněz, které je potřeba do projektu vložit. Ale když děláte něco, čemu opravdu věříte a víte, že to má smysl, jde to snáz.
Text: Jana Albrechtová
Foto: Archiv
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.