Jiří Doležal, Jan Emler DOLLER
U kolika procent velkých projektů a snů hraje na jejich samém začátku hlavní roli propiska a listy nepopsaného papíru? Devadesát či devadesát pět procent? To je dost, že ano? Na začátku úplně všeho je myšlenka a prvním krokem k jejímu naplnění není nic jiného než tužka a čistý list papíru.
4 fotografie ve fotogaleriiV hlavě byla zrozena a na papíru zhmotněna. Samozřejmě, můžete začít psát kdekoli a na cokoli, ale k novému začátku se hodí nový diář. Mimochodem, už jste slyšeli o DOLLERu? DOLLER je vlastně snem, který příliš dalekou cestu od papíru a tužky neušel, jen co je pravda. Nenechte se však zmást prvním zdáním, opak je totiž pravdou. Doller není jen tak ledajaký diář. Je to velmi důsledně opracovaná myšlenka, která byla dovedena k dokonalosti dvěma studenty Jiřím Doležalem a Janem Emlerem. DOLLER je motivační diář, který nenechá vaše sny a myšlenky zaschnout jako inkoust na jeho stránkách. Prostor pro vaše myšlenky je skutečně intuitivně uspořádán. Nic nebude přebývat, nic nebude chybět. Ostatně Jirka a Honza během svých studií přišli tomu všemu na kloub. Stačí mít sen a věřit v něj. Přečtěte si příběh o tom, kterak se sen stal skutečností. Jirka Doležal vám o DOLLERu teď poví víc.
Co je to DOLLER a pro koho je určen?
Jedná se o moderní́ nedatovaný motivační diář, který́ slouží́ k organizovanému seberozvoji a sebemotivaci. K uchopení dlouhodobé vize, kým chci být, a jejímu rozplánování na roční, měsíční, týdenní a denní cíle.
Primárně byl vytvořený pro nás, pro studenty, ale používat ho může kdokoliv, kdo si chce splnit své sny, rozvíjet se, žít, ne jen přežívat.
Kdo za DOLLERem stojí?
Za projektem stojíme společně s Honzou Emlerem, který studuje pátým rokem obor Projektové řízení na České zemědělské univerzitě v Praze. Já studuji prvním rokem doktorský stupeň studia, obor Finance na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně.
Jaký je příběh DOLLERu?
Oba jsme ještě studenti a zároveň̌ jsme velcí́ snílci. Chceme si tyto sny splnit, nicméně̌ jsme si vědomi, že to vyžaduje nejen tvrdou práci, ale hlavně̌ organizaci. Time management, disciplínu pro tvorbu správných návyků a neustávající́ sebemotivaci. Během studia jsme měli spoustu aktivit a projektů, a protože nejsme ti, kteří́ přirozeně̌ odevzdávají́ seminárku týden před termínem, potřebovali jsme nějaký́ nastroj, který by nám s tím dokázal pomoci. Na trhu nějaké nástroje byly, ale nám buď něco podstatného chybělo, nebo naopak něco nepodstatného přebývalo. A tak jsme se rozhodli vytvořit si takový́ nástroj pro sebe. Začínali jsme s představou vyrobení malého množství, abychom udělali radost i našim kamarádům, když jsme vysvětlili tiskárně své požadavky, ukázalo se, že kvůli náročnosti výroby je takové množství nevyrobitelné. Z představy 100 kusů jsme najednou museli přemýšlet nad 1000 kusy. Hledali jsme proto možnosti, jak sehnat finance a zároveň otestovat tuto myšlenku. Výsledkem byla úspěšná kampaň na crowdfundingovém portálu Startovač, která nakonec předčila jakákoliv naše očekávání. A od té doby se snažíme DOLLER i sebe neustále posouvat dál.
Byli jste na základní škole tzv. deníčkoví kluci? Psali jste si všechny úkoly a poznámky do toho malého sešitku, nebo se tato vášeň pro poznámky zrodila až později?
Je to paradox, ale určitě jsme nebyli. Právě až na vysoké škole se probudila tato vášeň a hlavně potřeba plánování a organizace.
„Dokážeš-li snít, dokážeš to“. Tato slova Walta Disneye se stala vaším mottem. Je DOLLER vaším snem nebo jedním ze stupínků k vašemu snu?
Je to určitě náš sen. Takové to dítko, které nám obživlo, a teď se o něho snažíme starat a bavíme se představami, co by z něj mohlo být. Je to pro mě i pro Honzu první projekt, takže vše silně prožíváme a snažíme se ho neustále zlepšovat. Opravdu věříme celé myšlence a dává nám hluboký smysl, proto mu koneckonců věnujeme i celou svou energii a čas.
Snů ale máme hodně. Přesto věříme, že se nám podaří je všechny splnit. Víme ale, že to bude náročná cesta a oba máme před sebou ještě spoustu výzev.
Pracujete na inovacích? Co nového může ještě DOLLER nabídnout?
Pracujeme, snažíme se neustále posouvat DOLLER, ale i sami sebe a okolí. Proto se snažíme stále čerpat novou inspiraci. I díky tomu do budoucna plánujeme spoustu novinek, to se nechte ale překvapit.
Ale jelikož DOLLER není pouze o motivačním diáři, ale hlavně o myšlence - žij své sny - nebudou se inovace týkat pouze produktu, ale i věcí okolo. V poslední době nově nabízíme workshopy pro ty, kteří chtějí pomoci nastavit si svou vizi, nalézt se nebo zefektivnit své plánování.
V čem je DOLLER jiný než běžné diáře?
Odlišností je mnoho, nejčastěji však lidi překvapí, že je nedatovaný, což v praxi znamená, že se s ním dá začít kdykoliv, klidně 31. 8. a přitom máte celý rok pořád před sebou a nepřijdete o jediný den. Další věcí je, že máme kompletně oddělené měsíce, mezi které je vložena sebereflexe k zhodnocení uplynulého měsíce. Tím chceme docílit, aby lidem jen tak čas neplynul, ale aby si udělali čas na sebe a zamysleli se nad svým konáním, jestli směřují k naplnění své vize, eventuálně co potřeba změnit.
Tou nejdůležitější odlišností je, že v DOLLERu naleznete místo na vykreslení již zmíněné vize, Kým jsem za 5 let. Diář je vlastně úplně posledním prvkem, který je dobrý akorát na operativní plánování. DOLLER také umožňuje kontrolovat a hlídat si výdaje, udržovat vztah s blízkými, kterým se už̌ nezapomenete ozvat. Je doplněn o citáty.
Navíc je kompletně vyroben v České́ republice, vytištěn na ekologicky šetrném papíru s certifikací FSC (Forest Stewardship Council).
Nemohu se zbavit dojmu, že jste se při vytváření Dolleru tak trochu inspirovali Bronštejnovou metodou. Zkuste, prosím, Bronštejnovu metodu porovnat s Dollerem. (Pro ty, kteří potřebují nápovědu: Této metodě, resp. logickému uspořádání předmětů na ploše stolu, vyučoval Zdeněk Svěrák alias doc. Zajíc ve filmu Jak básníci přicházejí o iluze.)
Upřímně, Bronštejnovou metodou jsme se vůbec neinspirovali. Chápu ale, proč Vás to napadlo. Dalo by se to přeneseně uplatnit na DOLLER, kdy důležitost a rozmístění segmentů na stole odpovídá velikostem a časovým nárokům a důležitosti jednotlivých kroků, cílů a snů.
Jakým způsobem řešíte marketing?
Máme velké štěstí, že do určité části za nás marketing dělají fanoušci. Není to tak marketing, jako doporučení. Pokud jsou totiž spokojeni s DOLLERem, často ho ukáží nebo alespoň o něm řeknou dál a tak se to šíří. Za což my hrozně moc děkujeme, protože to je pro nás obrovská pomoc a jsme za ni velmi vděční.
Dále se pak snažíme šířit naší myšlenku přímo, takže jezdíme na různé konference a workshopy. Úžasně nám pomáhají i blogerky, kde spousta jich DOLLER už má a tak snadno můžou o nás psát. A samozřejmě jsme aktivní i na sociálních sítích.
DOLLER je už vyprodán. Kolik DOLLERů celkově bylo a kolik jich bude zase v oběhu? A kdy? Jak tohoto úspěchu ceníte?
Od 23. listopadu loňského roku, kdy jsme začali na Startovači, jsme prodali na 4135 kusů DOLLERů. Do výroby jde již 4. dotisk, který bude zhotoven v polovině července. A moc se na něj těšíme! A co to pro nás znamená? Pro mě neuvěřitelný pocit štěstí, pýchy i pokory. A myslím si, že budu mluvit i za Honzu, když řeknu, že jsme hrozně hrdí, že nám lidé věří a že si společně s námi chtějí plnit své sny. Nejvíce si pak ceníme toho, že máme tu možnost, společně s ostatními, být na cestě za svým osobním štěstím a pomáhat ostatním pracovat na jejich snech.
Jaké zkušenosti jste díky vývoji DOLLERu získali?
Upřímně jich je mnoho. Od zmiňovaného marketingu, založení a nastavení e-shopu včetně online propagace a logistiky, přes další rozvoj nás samotných až po budování a řízení začínající firmy.
Naučili jsme se toho opravdu spoustu. Nejen technického charakteru, ale i o nás samotných. Proto si myslíme, že podnikání je výborný doplněk ke klasickému vysokoškolskému vzdělání. I kdyby se to nepovedlo, naučíte se spoustu nových věcí, potkáte mnoho zajímavých lidí, inspirativních lidí, které byste jinak poznat ani třeba nemuseli. Ty zkušenosti jsou k nezaplacení a posouvají člověka neuvěřitelným skokem dál.
Jakou má DOLLER zpětnou vazbu od zákazníků?
Nechceme, aby to neznělo vychloubavě, ale je pravdou, že jsme ze zpětné vazby nadšení. Dostali jsme už hodně emailů a děkovných zpráv. Píší nám nejen ženy, ale i muži, jak moc se jim DOLLER líbí a jak jsou z něho nadšení.
Velmi nás potěšil i jeden pán, který nám napsal, že DOLLER je jediný diář, který používá ještě v únoru. A takových zpráv máme víc. Často slýcháme, že takový nástroj dlouho hledali a pomocí něj se jim daří být efektivnější a také daleko více přemýšlejí nad svým životem.
Kde se dá DOLLER zakoupit?
DOLLER se dá pořídit zatím skrze náš e-shop www.doller.cz, protože nechceme, aby ho lidé kupovali kvůli líbivému vzhledu někde v knihkupectví a kavárnách, ale hlavně kvůli tomu, že se sebou chtějí něco dělat, chtějí nad sebou přemýšlet a plánovat si své velké sny, které si chtějí splnit.
Kde byste rádi DOLLER viděli v budoucnu?
Mladí́ lidé mají́ velký́ potenciál v současné́ době̌ díky digitální́ éře, ale často neví, jak na něj nebo jak ho využít. Výzkumy uvádí, že pouze 3 % lidí na světě̌ si splní́ své́ sny. Novoroční́ předsevzetí́ dodrží́ 8 % lidí. Lidé často ztrácejí́ motivaci, neznají́ efektivní́ kroky k seberozvoji, výhody vizualizace a plánování.
Chtěli bychom DOLLER rozvíjet, zlepšovat a inovovat tak, abychom dokázali osvobodit, povzbudit a posílit jednotlivce i společnosti na cestě̌ za splněnými sny v co největší míře. Proto nyní připravujeme zahraniční verze, abychom se mohli pokusit šířit tyto myšlenky i v zahraničí a splnili tento cíl.
Jak si plánujete užít léto?
Chtěli bychom zvládnout přípravu na vstup na zahraniční trhy, budovat pevné základy a lépe sbírat zpětnou vazbu od uživatelů DOLLERů. Dále bychom rádi udělali radost slečnám, které touží po barevném provedení, a já mám ještě nějaké resty ve škole, takže mě nemine psaní odborných článků v rámci mého výzkumu.
A v poslední době se nevěnujeme až tolik přítelkyním a přátelům, takže bychom jim to chtěli vynahradit a najít si čas alespoň na nějaký výlet. Každopádně to bude nabité léto a moc se na něj těšíme.
Jaká je vaše cesta k úspěchu?
Snít ve velkém, ujasnit si, co chce člověk v životě dosáhnout a pak cíleně za tím jít. Je to o tvrdé práci. Ale pokud člověk dělá to, co ho baví, je to náročná, vyčerpávající, ale přesto krásná cesta.
Text: Jana Albrechtová
Foto: Renáta Muchová
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.