Jarek Mikeš - CEO Webseller ltd
Podnikání na internetu nebylo nikdy jednodušší, a to především díky sofistikované softwarové platformě pro online podnikání Digimadi. Digimadi není jen nějaký software, je to zkrátka životní styl, který vám dopřeje maximální volnost, a přesto perfektní přehled o tom, kde se co ve vašem podnikání šustne. Seznamte se s digitálním nomádstvím a Digimadi, které by žádnému podnikavému dobrodruhovi nemělo chybět. Oslovila vás tato myšlenka? Jarek Mikeš vám o novém revolučním trendu řekne více v tomto obohacujícím rozhovoru.
1 fotografie ve fotogaleriiNa internetu jste celkem aktivní, založil jste několik firem, co vás vedlo k založení firmy v Anglii a proč zrovna technologickou firmu?
Ono v podnikání to je tak, že když založíte další firmu, tak vlastně jen doplňujete něco, co vám chybí. Všechny mé firmy se snažím propojovat, tak aby jedna druhé mohla poskytnout maximum.
Založení firmy v Anglii bylo pro mne důležité rozhodnutí v rámci expanze do zahraničí. Společnost WEBSELLER LTD je tak dceřiná jednotka české firmy WebSeller s.r.o., která vyvíjí softwarovou platformu pro on-line podnikání – Digimadi.
Tato platforma jde s dobou a snaží se vycházet vstříc digitálním nomádům a těm typům podnikatelů, co přesunuli svoji agendu i obchodní činnost na internet.
Digitální nomádství zaznívá v médiích čím dál častěji, můžete popsat, o co se přesně jedná?
Digitální nomádství je čím dál více oblíbené. Je to vlastně životní styl, kdy „nosíte“ svoji kancelář neustále s sebou.
Často vám stačí notebook, tablet nebo chytrý telefon a samozřejmě připojení k internetu.
Ti skuteční digitální nomádi podle této filozofie opravdu žijí a často jejich jediný majetek je to, co si vozí s sebou, společně s financemi na svém bankovním účtu. Cestují po celém světě, pracují a užívají si života, bydlí tam, kde se jim v ten daný okamžik zalíbí.
Je tu ale ještě druhá odnož digitálních nomádů, které lákají podobné cíle jako tu první skupinu. Tedy cestovat, pracovat odkudkoliv, nebýt závislý na pracovní době, ale navíc chtějí mít rodinné zázemí. Ono popravdě, k tomuto stavu směřuje opravdu čím dál více lidí. Mezi ně patří podnikatelé, ale i studenti.
Během pohovorů, které ve firmě máme, se velmi často setkáváme s tím, že uchazeči přímo vyžadují možnost „práce z domu“ nebo „na cestách“, bez pracovní doby, práci zaměřenou na výsledek. Podnikatelé se pak snaží byznys co nejvíce automatizovat a k tomu využívají nejčastěji SaaS služby, cloudová řešení a vzdálené přístupy.
Jsem přesvědčen, že tento trend bude v budoucích letech rapidně růst. Lidé budou chtít být mobilní a více svobodní. A myšlení spojené s dělnickým průmyslem, které se tu za posledních 200 let vytvářelo, začne pomalu upadat. Alespoň u té mladší generace.
Takže Digimadi je zkrácený výraz digitální nomádi?
Ano. Digimadi je zkratka digitální nomádi.
Jak se dá několika větami vystihnout podstata Digimadi?
Digimadi je vlastně místo, kde můžete vytvářet, a hlavně neustále rozvíjet libovolné množství internetových projektů současně. Třeba e-shopy, blogy a nebo jen jednoduché webové stránky.
Hlavní podstatou je ale to, aby uživatel nemusel „cestovat“ po desítkách služeb, jen proto, aby mohl na internetu podnikat.
Pro ty, co neví, o čem hovořím, tak si představte tento příklad: Chcete jednoduché webové stránky, potřebujete webhosting. K webhostingu dostáváte FTP přístupy s přihlašovacími údaji. Dále potřebujete doménu, tu napojit na webhosting. K doméně i webhostingu máte separátní správy. Tedy další přihlašovací údaje, hesla. Často rozdílné administrace. Tím to ale nekončí, pak musíte řešit výrobu a naprogramování svých webových stránek či e-shop. Začnete řešit technickou část redakčních systémů CMS nebo e-commerce systémů. Máte opět další přístupy a další administrace na správu těchto stránek, často těch přihlašovacích údajů máte tolik, co máte projektů. V praxi málokdo končí u jedné domény a jednoho projektu. V průběhu zjistíte, že chcete úpravy na míru a začnete hledat nejrůznější profese. Programátory, kodéry, grafiky, copywritery, atp.
A toto je pouze příklad s webovými stránkami. Pokud chcete ale dělat marketing, potřebujete další a další nástroje. Tedy další služby s přihlašovacími údaji a učení dalšího ovládání.
A nakonec je tu vaše agenda, tedy faktury, účty, kontakty, pokladna, on-line platby a jiné. I na toto je řada služeb, opět stejný případ jako výše = další přihlašovací údaje a rozdílné administrační rozhraní.
Když si toto všechno sečtete, zjistíte, že pro malé podnikání s malým projektem komunikujete s desítkami dodavatelů. Máte desítky přihlašovacích údajů a různých administrací. I když je řada služeb co právě mají ulehčit a zefektivnit práci, výsledek bývá často opačný z toho globálního pohledu. Naprostá většina uživatelů se tak následně do užívání on-line nástrojů zamotá, cítí se zmatena a postupně nad vším ztrácí kontrolu a nadhled.
Vize je tedy jasná, mít podnikatelský základ, který vás nebude nutit cestovat, kde bude jednotné prostředí.
Jak v praxi funguje zmíněný podnikatelský základ?
To je vlastně to co jsem nastínil v předchozí otázce. Věřím, že k podnikání na internetu potřebujete mít za prvé na čem své projekty dělat, za druhé musíte být schopni odbavovat svou agendu. Například již zmíněné faktury, banku, kontakty a jiné. Za třetí pak potřebujete mít nástroje a prostředí podporující marketing a propagaci jako takovou. A v neposlední řadě pak dostatečně intuitivní systém, který vám poradí, nasměruje vás na základě analýzy dosažených výsledků. Dokonce pokud si nebudete vědět s čímkoliv rady, tak by měl dát prostředí k tomu, abyste tento problém vyřešili ideálně opět uvnitř toho systému.
A to je vlastně podnikatelský základ - čtveřice, kterou beru jako hlavní pilíře platformy Digimadi.
Co navíc nabízí Digimadi oproti konkurenci?
Jsem přesvědčený, že pokud budete chtít začít podnikat na internetu, bude vám stačit z 90% pouze platforma Digimadi. Ta má v sobě pokročilý CMS a e-commerce systém, které jsou vlastního vývoje. Nejsou založeny na žádných OpenSource řešeních. Umožňují však i pokročilým uživatelům zasahovat „do kódu“ přesněji řečeno do kódu front-endu a využít napojení dalších systémů prostřednictvím API. Dále je v rámci platformy robustní fakturační systém s možností napojení na on-line platby, datové můstky, banky či libovolné množství e-shopů. Máte zde aplikace podporující SEO, internetový marketing. Součástí je také analytický asistent, který dokáže vyhodnotit výsledky a přímo poradit co můžete udělat, abyste je ještě zlepšili.
Nabízí opravdovou úsporu času. Myslí za vás, co bude potřeba, když vyrostete. Nedostanete se tak například do neřešitelných situací typu: Mám třicet rozjetých stránek na WordPressu na třiceti hostinzích, dva krabicové e-shopy a tři blogy na veřejných službách a už to nezvládám udržovat ani po technické stránce ani po stránce rozvojové.
Digimadi je přímo navrženo tak, abyste projektů měli více.
Obrovskou výhodou je právě zmíněná konsolidace základních nástrojů do jedné platformy, kde máte vše k dispozici pod jedním uživatelským účtem. Všechny aplikace uvnitř platformy jsou navíc vždy zdarma. Za jejich aktivaci nepřiplácíte, vše je v rámci předplaceného provozu.
Digimadi tak nabízí ideální řešení pro začínající a středně pokročilé uživatele, které se nebojí dále růst. Právě tato skupina potřebuje nejvíce času pro rozvoj svého podnikání či svých projektů.
Součástí Digimadi je i tržiště služeb, o co se jedná?
Ano. Již několik let pro uživatele platformy zprostředkováváme práce nejrůznějších typů. Pokud chce například některý náš uživatel něco naprogramovat, nakódovat nebo vytvořit grafiku, vždy jsme byli schopni tyto služby zprostředkovat přes náš interní systém.
Rozhodli jsme se však, že to posuneme ještě dále. A tak v rámci tržiště může kdokoliv cokoliv spojeného s podnikáním prodávat či nabízet. Na své si přijdou podnikatelé na volné noze, které mohou své služby nabídnout ostatním naším uživatelům, ale i samotní uživatelé, které mohou formou malých výběrových řízení vybrat dodavatele.
Najdete tak u nás nabídky mentoringu, marketingových a tvůrčích prací, zpracování účetnictví, ale dokonce i zakládání firem nebo pronájmy virtuálních sídel.
Obě strany jsou přitom chráněny, protože nemusí pro obchod opustit naši platformu. Obchod probíhá jejím prostřednictvím.
Jaký typ zákazníků vašich služeb využívá nejčastěji?
Nemáme přímo typ zákazníků. Jsou u nás třeba maminky, co si píší blog, pak třeba firmy co mají klasické stránky, ale i start-up projekty, které mají na naší platformě vlastní on-line služby nebo SaaS aplikace. Poslední dobou nám výrazně přibylo množství zákazníků, co se zajímají o e-commerce. Tedy ne jenom těch, co mají klasické elektronické obchody, ale i těch, kteří prodávají něco on-line.
Digimadi – tato platforma v sobě skrývá více nástrojů, než je v názvu písmenek. Jak dlouho trvalo její vytvoření?
Digimadi je vlastně výstup několika existenčních etap naší firmy. Začínali jsme tvorbou webových stránek, dále pak e-shopů a pokračovali jsme v zakázkovém vývoji nejrůznějších webových i newebových aplikací a nástrojů.
Během téměř 10 let vývoje jsme získali základ a v roce 2012 došlo k masivní investici, kdy celý systém dostal vizi a zcela nové jádro, takové které znáte dnes. Vývoj tohoto nového jádra zabral téměř tři roky.
Kdo je autorem platformy?
Vizi a směr vývoje platformy řeším osobně. Technické zpracování pak řeší tým programátorů. Externích a interních. Řada nových funkcí a rozšíření je také na žádost našich uživatelů. Snažíme se být velmi flexibilní a opravdu hodnotné funkce zapracováváme v co nejkratších časech.
Plánujete rozšíření Digimadi?
V Digimadi vznikají nové funkce prakticky každý den. Řada z nich je neveřejná, řada z nich je minoritní. Jednou za měsíc však vydáváme novou výraznější verzi do oběhu a u ní pak naši uživatelé mohou pocítit změny, jsem přesvědčen, že k lepšímu.
Do budoucna má platforma určitě tendence stát se něco jako interní sociální sítí pro internetové podnikání. Komunitu již máme, částečněji spojujeme, rád bych tímto směrem šel výrazně agresivněji.
Kde vidíte Digimadi za 5 let?
Rádi bychom se více rozšířili do zahraničí a znásobili naši komunitu. Chceme, aby synonymem univerzálního „nástroje“ podnikání na internetu bylo právě Digimadi. Velké cíle jsou důležité.
Jaká je vaše cesta k úspěchu?
Za ty roky se mi velmi osvědčilo nic zbytečně nekomplikovat. Řada začínajících podnikatelů vymýšlí složité obchodní modely, hledá investory k nápadům, které nebyly v praxi otestovány.
Úspěch je dle mého názoru ve vytrvalosti, někdy i tvrdohlavosti. Učit se z chyb, a hlavně obklopovat se úspěšnými a podobně smýšlejícími lidmi.
Hodně se na internetu dočtete, že máte mít fokus jen na jeden projekt a ten dělat naplno. Já si myslím opak. Podnikání je přeci množina velkého množství projektů, malých a velkých. Řada těchto projektů je vzájemně propojena. Pokud cítíte, že chcete víc a máte energii více mít, jděte rozhodně do toho.
Každé podnikání však začíná od něčeho malého a přesně tam je potřeba začít. Malé celky se pak snadněji spojují do něčeho většího.
A na závěr mohu doporučit jen to, abyste se obklopovali takovými lidmi, které vás budou pozitivně posouvat. Říká se, že váš příjem a způsob myšlení je průměr lidí ve vašem blízkém okolí, a něco na tom rozhodně je.
Děkujeme za rozhovor.
Foto: Archiv
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.