Jaký je příběh Yieldiga? To nám poví jeden z jeho zakladatelů David Klečka.
Napadlo by vás někdy, že matematika může být klíčem k nárůstu profitu u retailových řetězců až o 10% ba dokonce více? Kluci z Yieldiga jsou jedni z prvních na světě vůbec, kteří do retailu aplikují metody tzv. Dynamic Pricing, který je nám
3 fotografie ve fotogaleriiNapadlo by vás někdy, že matematika může být klíčem k nárůstu profitu u retailových řetězců až o 10% ba dokonce více? Kluci z Yieldiga jsou jedni z prvních na světě vůbec, kteří do retailu aplikují metody tzv. Dynamic Pricing, který je nám již poměrně dobře znám, pokud jsme někdy kupovali letenku. Že má tento startup našlápnuto k zajímavé budoucnosti, dokazuje i podpora z řad investorů Bohemia Venture Capital a Logio Holding. O co v Yieldigu jde? To nám poví jeden z jeho zakladatelů David Klečka.
Jaký je příběh Yieldiga?
Pěkný, vydatný, v detailech místy román. Long story short. V první polovině roku 2016 jsme se hodně potkávali s hráči na retailovém trhu jak na straně velkých obchodních řetězců, tak na straně předních českých dodavatelů technologických řešení. Ptali jsme se jich na různé a různě divné otázky, přitom jsme se zajímali o to, co je v retailu trápí. Tehdy jsme se domnívali, že dynamická cenotvorba a velice přesné předpovídání budoucích prodejů by mohlo být něco, co retailový trh lehce postrádá. Teď už víme, že jsme byli blízko pravdě. Před založením společnosti jsme se s Radimem Dudkem scházeli v azylu na naší alma mater - katedře matematiky na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské - kde jsme do nocí pracovali na matematickém R&D současného Yieldiga. To bylo extrémně klíčové a zároveň těžké období a tam se lámal chleba. Po nějakém čase se již dalo začít přemýšlet o produktu, firmě, vizi. V tu chvíli se k nám připojil do role softwarového inženýra Jiří Psota, který nám pomáhá přetavit bohaté R&D do formy produktu postaveného na moderních technologiích. V říjnu 2016 jsme založili Yieldigo, vzápětí jsme prošli seedovou investicí. V tu chvíli jsme již věděli o několika prvních klientech, kteří Yieldigo chtějí ihned vyzkoušet. Před Vánoci se nám povedlo dodělat MVP pro první dodání produktu klientům. Do toho jsme montovali nábytek v nových kancelářích u Staromáku, vítali nové kolegy a všude možně validovali vizi a market-fit s trhem a poskytovateli. I díky zkušeným investorům z retailového businessu jsme v tomto procesu validace byli rychlí (čímž neříkám, že dnes s ním končíme). Nyní dokončujeme dynamickou pro e-commerce a za pár dní rozbíháme dalšího klienta. Takže bych řekl, že start se povedl.
Kdo byli ti první klienti?
To je zatím tajné (smích). Mohu říci, že pilotní projekty běží ve všech oblastech, ve kterých si věříme a to jsme si moc přáli – namátkou potravinové řetězce, drogistické a farmaceutické zboží v rovině jedné, online i offline v rovině druhé
O co konkrétně v Yieldigu jde?
Ve zkratce nám jde o to globálně změnit přístup retailových společností k problémům, při jejichž řešení umí věda, nebo konkrétně matematika, ve spojení s novými technologiemi, pomoci lépe, než tomu bylo v minulosti. Yieldigo zajišťuje optimální cenotvorbu retailových společností prostřednictvím větší spokojenosti cílových zákazníků s cenami. Na základě nashromážděných dat jsou naše metody schopny pomocí matematicko-stochastických modelů simulovat chování zákazníka stojícího před regálem v obchodě (nebo sedícího před internetovým obchodem) a díky machine learning procedurám s velkou přesností určit, jak se zákazník rozhodne. Právě to dělá z Yieldiga unikátní systém. Navýšit obrat retailového řetězce tak jde na části sortimentu i o více než 10%, aniž by došlo ke zdražení pro cílového zákazníka.
Kdyby nebylo tolikrát zmíněno, že se zaměřujete na maloobchod, myslela bych si, že hovoříte o prostředí internetu. Jak moc se online platformy liší od té vaší? Co v retailu jde a v eshopech ne a naopak?
Popravdě máme již i ryzí online klienty. Nicméně jedním z hlavních rozdílů je, že v případě online nakupování jsou často k dispozici cenové srovnávače, které mají veliký vliv na rozhodování zákazníka při nákupu. V prostředí kamenných obchodů je tento efekt daleko menší. V létě 2016 toto naše modely neuměly zvládnout. To jsme během podzimu změnili a nyní jsme připraveni. Pokud bych se měl vyjádřit k onlinu, nutno podotknout, že podobných produktů je tam méně než bychom možná všichni čekali. Pár řešení by se našlo, například nástroj běžící v Amazonu storu. Otázkou je nakolik jsou tato řešení generická.
A jaký je vlastně současný přístup retailových řetězců k problémům?
Pokud bychom se měli bavit o problémech, které pomáháme řešit my, tak rozhodně logický - využívají možnosti, které mají, na jejich místě bychom se všichni chovali stejně. Zjistili jsme však, že se snaží hledat alternativu k internímu manažersko-analytickému přístupu nebo konzultačním společnostem. Mnohé retailové společnosti aktivně experimentují s novými produkty, které připojují do svých systémů. To je skvělé znamení, že nejen online ale také offline inovuje a v budoucnu nakonec nabídne lepší službu pro zákazníka.
Jaké jsou největší výhody využívání Yieldiga?
Jsme velice úzce zaměřeni jak produktově tak co se týká cílového trhu jakým je rychloobrátkový prodej. Díky této specializaci umíme nabídnout velice výkonné řešení, ať už hovoříme o přínosu na profitu nebo přesnosti předpovídání chování zákazníků a následné poptávky. V ostatních modulech budeme z vysoké specializace opět vycházet. Technologicky nikterak nezatěžujeme zpravidla velký IT systém našeho klienta. Prostřednictvím SaaS se mu snažíme vytvořit co nejpohodlnější podmínky, navíc mu tím dáváme možnost si naši platformu vyzkoušet, aniž bychom ho nutili k několikaletým licencím. V důsledku inovativním způsobem pomáháme našemu klientovi identifikovat vztah mezi jeho nabízeným sortimentem a cílovým zákazníkem. Pochopí tak, co má zákazník rád a o co naopak zákazník nestojí. V takovém případě je zbytečné tyto věci nadále naskladňovat, případně z důvodu expirace vyhazovat. To mimochodem koresponduje s trendem, který pozorujeme - vyhraňování sortimentu při jeho současném omezování co do počtu nabízených položek. Retailové řetězce se snaží být pro zákazníka produktově čitelnější a snaží se nabízet méně položek s rostoucím důrazem na kvalitu.
Jak jste se dali s Radimem Dudkem a Jiřím Psotou dohromady?
S Radimem jsme se poznali před 6 lety na katedře matematiky na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské. S Jiřím jsme spolupracovali v rámci jiného českého startupu Bileto, kam se k nám později připojil i Radim. Spolupracovalo se nám spolu nadstandardně dobře a trávili jsme spolu mnoho času i po práci.
Jakými dovednostmi každý přispíváte do Yieldiga?
V létě 2016 jsme procházeli typickým obdobím pro startup, kdy každý dělal všechno. Nyní máme jasné kompetence a u kluků jsem maximálně přesvědčený o jejich schopnostech. Radim je ve vší pokoře a skromnosti geniální matematik a Jiří je zkušený softwarový architekt, který má za sebou už několik zajímavých projektů. O sobě bych mluvit nechtěl - já stále dělám všechno (smích).
Aktuálně hledáte nové kolegy, jakými dovednostmi a vlastnostmi by měli potenciální kandidáti disponovat?
V tuto chvíli máme pokryté klíčové role v týmu. Platí, že chceme spolupracovat s šikovnými lidmi, kteří rádi intenzivně přemýšlí, jak by šly věci dělat jinak.
Jak těžké bylo získat investory do Yieldiga?
Ještě jsem nepoznal nikoho, kdo by řekl, že to pro něj byla hračka. My jsme hledali investory, s nimiž budeme na jedné vlně a najdeme jasnou společnou vizi. To se nám povedlo a za to úsilí to rozhodně stálo.
Kde vidíte Yieldigo v horizontu pěti let?
Jednoznačně roli platformy, kterou nazýváme kapesním vědcem. Jak už jsem naznačil, chceme jít mnohem dál a změnit přístup retailových společností k problémům, při jejichž řešení hraje prim matematika. Pro ty nejzásadnější výzvy, kterým čelí, jim nabídneme chytrého vědce, kterého budou mít vždy po ruce. Jen to nebude živý člověk ale webová platforma s velice úzce specializovanými moduly řešícími konkrétní věci, v čele s Dynamic Pricing, za pomoci vestavěných matematických modelů, strojového učení a nových technologií. V tuto chvíli máme naplánované další 4 moduly.
Jaká je vaše cesta k úspěchu?
Nerad bych neotřele hovořil v tuto chvíli o úspěchu. Vždy se snažím být na prvním místě pokorný. Ano, je za námi vidět kus práce a daří se nám. Avšak máme před sebou velkou výzvu, na kterou se moc těším.
Text: Jana Albrechtová
Foto: Archív
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.