Ing. Jiří Slezák, MBA Potřebujeme zdravou bolest a dobrou strategii
Absolvent VUT Brno a MBA na Nottingham Trent University. Dlouhé roky pracoval na restrukturalizačních projektech převážně průmyslových, obchodních ale i těžebních firem, svoji kariéru začal v bankovnictví. Aktuálně se byznysově zabývá hlavně redefinicemi
4 fotografie ve fotogaleriiAbsolvent VUT Brno a MBA na Nottingham Trent University. Dlouhé roky pracoval na restrukturalizačních projektech převážně průmyslových, obchodních ale i těžebních firem, svoji kariéru začal v bankovnictví. Aktuálně se byznysově zabývá hlavně redefinicemi firemních strategií, dodávkami bolesti do firem a speciálními projekty. Firmám i vlastníkům přináší velké hodnoty. Působí ve společnosti MINTZBERGER, je partnerem projektu KUPŘEDU.CZ a zakladatelem spolku SAMBA (Spolek absolventů MBA). Je dlouholetým lektorem na britských vzdělávacích programech MBA a MSc a oficiálním ambassadorem Nottingham Trent University Alumni v České republice a na Slovensku.
Znám vás hlavně z akcí SAMBA, které pořádáte už pátým rokem. Čím se ale vlastně živíte?
Jsem projektový člověk. Už téměř dvacet let dělám ze ztrátových firem ziskové a z nefungujících projektů projekty fungující. Baví mě to a vnímám to jako své určité životní poslání. Samozřejmě mám obrovskou radost i z úspěšných neziskových aktivit jako je zmíněná SAMBA. Tyto aktivity jsou o vracení části energie do prostředí, ve kterém žijeme a podnikáme. SAMBA se za poslední čtyři roky stala zavedeným místem pro výjimečná setkání s příjemnými a úspěšnými lidmi. A také zdrojem zajímavé inspirace pro osobní i firemní rozvoj. Jde o kombinaci neformálnosti, pohody, networkingu, inspirace a o dlouhodobé budování vztahů a důvěry.
Jak děláte ze ztrátových firem ziskové?
Vlastně to není nic tajemného. Je to o kombinaci pracovitosti, selské logiky a energie. A možná i o některých darech, které mi byly dány. Mám rád velké výzvy a zdánlivě neřešitelné, někdy i krizové situace. Obvykle mne to opravdu začíná bavit tam, kde se jiní začínají hroutit a propadat zoufalství.
Důležité je taky štěstí na spolupracovníky, které aspoň zatím myslím mám. A také o štěstí na investory, majitele nebo management, kteří o projektech rozhodují. Klíčové pro úspěšné řešení problémů je, že musí cítit dostatečnou bolest a být schopni se správně a rychle rozhodovat. A být v rozhodnutích konzistentní.
A jsou takoví?
Jsou takoví a je jich poměrně dost. Obecně v Česku vidím řadu úspěšných a vysoce ziskových firem, které jsou na vzestupné trajektorii, a se kterými je velká radost spolupracovat. Mám z toho pocit velkého optimismu. Bavíme se o firmách s úžasnými příběhy, které se postupně dostávají do první světové ligy a kde vlastníci už neřeší problémy typu krátkodobě žít, ale koncentrují se na výzvy typu dlouhodobě jíst a to co nejlépe. Tedy na recepty na dlouhodobou úspěšnost, i když samozřejmě velkou výzvou je řešení nedostatku kvalifikovaných kapacit – v operativních i strategických činnostech. Pravdou je, že o těchto firmách moc neslyšíme, nemají potřebu se chlubit nebo být populární. Tahle země má spoustu skvělých lidí.
Co neustále skloňovaná krize?
Jestli někde vidím krizi, tak nejčastěji bohužel v hlavách řady lidí. Žijeme ve skvělé době plné příležitostí a také plné výzev a práce, kterou je potřeba udělat. Ne úplně pozitivně vnímám sklony k orientaci na krátkodobé výsledky a ignorování dlouhodobých trendů, ze kterých se může v dlouhodobějším horizontu vyvinout opravdová krize. Hodně mě trápí také bezohlednost a zbabělost, kterou část Čechů v sobě má.
Co podle vás našim firmám chybí k úspěchu?
Je to obtížné soudit, receptů na úspěch je mnoho a každý máme svoji unikátní cestu... Některým firmám by pomohlo snad více pokory, více vyjasněné a lépe komunikované firemní hodnoty a více pracovitosti. Jako zásadní cítím ale v řadě firem chybějící dobrou strategii a absenci zdravé bolesti.
Dobrá strategie a zdravá bolest – co tím myslíte?
Každá firma potřebuje dobrou strategii, ale málokterá ji dnes má. Jasně to vyplynulo bohužel i z výzkumu, který jsme letos dělali na vzorku 323 majitelů a manažerů firem. Je to slabina, kterou mohou ale firmy překonat a transformovat postupně na příležitost a konkurenční výhodu. Strategie podle mé zkušenosti není věda, ale nutnost pro dlouhodobé přežití. Dobrá strategie by měla být jednoduchá a srozumitelná všem ve firmě. Atraktivní, aby se pro ni všichni zapálili. Implementovatelná – tedy akční, ne stohy nesmyslů. A také flexibilní - podmínky kolem nás se mění a ne vždy tak, jak bychom si přáli. Vytvoření nové strategie by mělo být i efektivní z pohledu času a peněz. Podle mne musíte mít za kvartál dobré práce vše hotovo a měla by to být investice do budoucnosti, která firmu nebude bolet.
A ta zdravá bolest?
Přítomnost pocitu zdravé bolesti, něco chcete-li zdravé nespokojenosti, je rozdílem mezi dlouhodobě úspěšnými firmami a lokálními mistry, kteří jsou odsouzeni k zániku. Spokojenost zabíjí, proto je dobré si najít chytrý způsob, jak si po přiměřených troškách způsobovat tu zdravou bolest a neusnout na vavřínech.
A jde to?
Jde to a je v tom fantastický potenciál. Desítky procent v tržbách, minimálně jednotky procent v maržích, transformace švejků na zapálené zaměstnance a především něco, co nazývám osvícený management. Zkuste si představit, jaké to má efekty, když to pokusíte vyčíslit. Jedná se o obrovské hodnoty. Přitom to není raketová věda. Implementace je poměrně levná a návratnost fantastická.
Není to ale pro každého. Řadě vlastníků, manažerů a firem není pomoci kvůli jejich vnitřnímu postoji. Jsou díky tomu odsouzeni k budoucímu neúspěchu, ale nejsou schopni si to přiznat. Bohužel.
To jsou mimořádně zajímavá témata. Jak je s tím v souladu vaše role lektora?
Dvanáctým rokem působím jako lektor především na britských MBA programech a beru to jako skvělý koníček. Je to výjimečná příležitost jak sdílet zkušenosti a diskutovat důležitá témata s pro mě snad nejzajímavější skupinou studentů v rámci našeho vzdělávacího systému. Každý rok si toho vážím a užívám víc a víc.
A váš názor na trh MBA programů v ČR?
Faktem je, že určitá éra nebo etapa s postupným odchodem některých zahraničních prestižních MBA končí. Trh se transformuje do něčeho nového, je tu obrovská poptávka po kvalitním a specifickém manažerském vzdělání, na které zatím není ze strany univerzit a vzdělávacích institucí adekvátní odpověď. Na jedné straně dneska častokrát praxí netknutí doktorandi kážou teorie odtržené od praxe. Na druhé straně zažijete sice zábavné, ale obsahově sporné přednášky lektorů či údajných lídrů, kterým chybí prokazatelný track record úspěchů – tohle nejsou hodnoty, které rozumný člověk hledá. Řešení existuje, ale je jinde.
Závěrečná otázka – co byste si přál do budoucna?
Za sebe určitě dál průběžně rozšiřovat úspěšný tým spolupracovníků a tím pádem i další ještě zajímavější projekty pro ty správné majitele a investory. A BYZMAGu bych přál další úspěchy ve skvělé a záslužné práci, kterou pro nás čtenáře děláte.
Text: Redakce
Foto: Archiv
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.