#Marketing

EXPORTNÍ CENA DHL

Redakce26.6.2017

Soutěž Exportní cena DHL UniCredit oslavuje letos kulaté výročí. Je to již 20 let, co podporuje a oceňuje malé a střední exportéry z celé České republiky. To vše pod záštitou vládní agentury CzechTrade.

EXPORTNÍ CENA DHL 5 fotografií ve fotogalerii

Soutěž Exportní cena DHL UniCredit oslavuje letos kulaté výročí. Je to již 20 let, co podporuje a oceňuje malé a střední exportéry z celé České republiky. To vše pod záštitou vládní agentury CzechTrade.

Podle informací Českého statistického úřadu činili v loňském roce objem exportu 3976 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o zhruba 93 miliard korun. „Jsem velmi ráda, že letos můžeme opět ocenit výjimečné úspěchy českých firem na zahraničních trzích. Jsme si vědomi toho, že vývoz z České republiky má na fungování a růst celé její ekonomiky významný vliv. To, že neustále objem vývozu z České republiky je pozitivní zpráva,“ říká Helena Kohoutová, majitelka Agentury Helas, která je organizátorem soutěže. 

Nejčastějšími exportními destinacemi v rámci Evropské unie jsou tradičně Německo, Slovensko, Polsko, Francie nebo Velká Británie. Mimo schengenský prostor pak míří české zboží zejména do Ruska či Spojených států amerických.

Držitelem letošní ceny „Exportér teritoria“ se stane společnost, které se významně daří vyvážet své produkty či služby na severoamerický kontinent, tedy do Spojených států amerických a Kanady. A s tím souviselo i hlavní téma našeho letošního prvního klubového setkání exportérů. Díky prezentaci Jiřího Flégla, ředitele společnosti UniCredit Factoring, bylo možné srovnat podmínky pro české vývozce v  tradičních exportních teritoriích s podmínkami v těch nově nastupujících.

Příkladem tradičních exportních destinací pro tuzemské podniky je již zmíněné Rusko, jehož ekonomika prochází v poslední době bouřlivým vývojem. „Dnes je však v situaci, kdy se již pomalu začíná vyrovnávat se situací, do které se dostalo pro zavedení sankcí. Rubl byl extrémně oslabenou měnou a hlavně nestabilní, což řadě firem způsobilo nemalé problémy,“ řekl Jiří Flégl s tím, že dnes tak Rusko pět nabízí exportérům příležitosti, jak uspět. Vývozci, kteří styk s ním nepřerušili, z toho dne mohou velmi těžit.

Tradiční obchodní partner a nejdůležitější exportní teritorium je pro české exportéry Evropská unie, do které jde 84 procent celého českého exportu. Pro tento trh je dle Jiřího Flégla typická silná koncentrace na sektor automotive. EU i nadále pro tuzemské vývozce bude klíčovým trhem, a to i přes problémy, se kterými se momentálně potýká.

Destinace zvolené pro letošní ročník Exportní ceny DHL UniCredit, tedy Kanada a USA, jsou velmi náročnými trhy. „Jsou vysoce konkurenční. Pro úspěch na nich je důležitá vysoká míra inovací. Pro firmy, jež se v Kanadě a USA rozhodnou působit, je nezbytná znalost místních poměrů. V případě USA musí hlavně pamatovat na to, že regionální rozdíly mezi jednotlivými státy federace mohou být velké,“ upozornil Jiří Flégl.

Nejčastějšími exportními destinacemi v rámci Evropské unie jsou tradičně Německo, Slovensko, Polsko, Francie nebo Velká Británie.

Nové příležitosti pro české vývozce lze dle Jiřího Flégla dnes najít mimo jiné na Blízkém a Středním východě. Jde totiž o velké trhy s mladým vzdělaným obyvatelstvem, na kterých místní výroba nedokáže uspokojit spotřebu. Výhodou je, že české podniky a výrobky zde mají dobrou pověst. Co se týče afrického kontinentu, největší potenciál existuje na jejím severu a jihu. K zakázkám ve střední Africe není podle Jiřího Flégla zatím vytvořena systematická cesta. Pozitivní vývoj lze zaznamenat v Ghaně nebo Senegalu. Stále však platí, že investice ve většině oblastí subsaharské Afriky, jsou rizikové.

Politická a ekonomická nestabilita některých států brání masivnějšímu vstupu českých firem i do Latinské Ameriky. Navíc zde lze, například v Brazílii, narazit na silně protekcionistickou vládu. Řada firem je tak nucena zde zakládat joint venture s místními partnery. „Příležitost v zemích Latinské Ameriky je zejména pro strojírenské firmy a pak také v oblastech jako je energetika, zdravotnictví, doprava, těžební průmysl či potravinářství,“ doplnil Jiří Flégl s tím, že na kontinenty jako je Asie, Amerika a Afrika putuje z České republiky 10 procent exportu.

Se svými praktickými zkušenostmi se s námi v diskuzi v rámci 18. klubového setkání Exportní ceny DHL UniCredit podělili majitelé dvou úspěšných firem, jež se na export zaměřují. Pozvání přijal Jiří Konečný, zakladatel a majitel společnosti ELKO EP HOLDING, která patří mezi nejvýznamnější výrobce přístrojů pro domovní a průmyslové elektroinstalace v Evropě. Jiří Konečný ji vybudoval z nuly a dnes je z ní jeden z největších zaměstnavatelů na Zlínsku. Vedle něj zasedl Michael Tělecký, investor a spolumajitel společnosti Tonak. Ta je jedním z největších oděvních podniků Česka. Zajímavé je, že jen nepatrná část produkce Tonaku končí na hlavách Čechů a Češek.

Příležitost v zemích Latinské Ameriky je zejména pro strojírenské firmy a pak také v oblastech jako je energetika, zdravotnictví, doprava, těžební průmysl či potravinářství.

Oba pánové se nám svěřili s tím, jak těžké byly jejich začátky. Jiří Konečný budoval firmu na „zelené louce“, zapojil do ní celou rodinu i sousedy z vesnice, ve které bydlí. Příběh Michaela Těleckého je poněkud odlišný, spolu s dalšími investory koupil tradičního českého výrobce klobouků Tonak, jehož historie sahá až do roku 1799, a společně se snaží budovat značku nejen u nás, ale hlavně v zahraničí, zejména na západních trzích.

Z diskuze jsme se dozvěděli, jak se obě firmy vypořádávají s nedostatkem kvalitních zaměstnanců, a to jak těch kvalifikovaných, tak i těch na dělnickou práci ve výrobě. Jak Michael Tělecký, tak i Jiří Konečný prozradil, jak těžké je s jejich produkty uspět na zahraničních trzích a jaké plány mají se svými firmami do budoucna. Řešení budoucnosti firem je totiž dalším tématem, které nejen exportéři v dnešní době řeší. Odpovědi na podobné otázky mohou podnikatelé najít i díky setkávání v rámci projektů jako je Exportní cena DHL UniCredit.

„Cílem celé soutěže Exportní cena DHL UniCredit pod záštitou agentury CzechTrade je vytvořit pro účastníky soutěže výjimečné a atraktivní podmínky, které jim pomohou při rozvoji jejich podnikání. Díky sdružování českých exportérů se nám daří budovat platformu, na jejímž základě se mohou představitelé vývozců setkávat, vyměňovat si zkušenosti, informace a pomáhat si tak k dosažení ještě větších úspěchů. A to vše formou spolupráce. Jen tak se nám bude i nadále dařit budovat hrdé Česko,“ dodává Helena Kohoutová.

Během setkání byli představeni i noví partneři projektu, kterými v letošním roce jsou Toyota Material Handling a QuickGame.

Není tajemstvím, že je to český export, který stojí za růstem naší ekonomiky. Posláním soutěže Exportní cena DHL UniCredit je najít a ocenit malé a středně velké exportní firmy v České republice. Soutěž založila před devatenácti lety společnost DHL a od té doby tak existuje platforma, kde si exportéři a všichni zájemci o export mohou předávat své zkušenosti, sdílet informace a scházet se na společensko-odborných setkáních, na kterých mohou čerpat exkluzivní informace a data partnerů projektu o současné ekonomické a geopolitické situaci. A samozřejmě, mohou se stát některým z vítězů oceněných na slavnostním galavečeru, který probíhá pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu. Záštitu soutěži poskytuje agentura CzechTrade.

www.exportnicena.cz

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

Partneři magazínu
další partneři
© 2024 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.