Ecommerce Forum - co by vám z letošního 11. ročníku CEE Summitu nemělo uniknout
Ve dnech 12. a 13. června se v Olomouci uskutečnil již 11. ročník konference E-commerce Forum. Clarion Congress Hotel Olomouc se tak na dva dny stal centrem marketingových mágů a e-commerce expertů nejen z Česka, ale celé střední a východní Evropy, dokonce i Brazílie. Mezi čtenáři se nenajde snad nikdo, kdo by neznal silné značky jako Notino, Answear, Zásilkovna, Pilulka, Kiwi, Alza, Seznam a další. Tak přesně zástupci těchto gigantů, celkem více než 30 spíkrů, nechali nahlédnout do svého know how. A že to byl inspirativní zážitek, který může nakopnout i váš business.
4 fotografie ve fotogaleriiTématem letošní konference byl růst v e-commerce a Byzmag u toho nesměl chybět. Co nás zaujalo? Velmi zajímavé byly informace o potenciálu e-commerce v Rumunsku. Na tento trh si již nějakou dobu brousí zuby nejeden silný hráč. Svou rumunskou tour již před pár lety započal Answear, který již obsadil třetí pozici v segmentu fashion e-shop. Zdá se, že velkým tématem je expanze do této země také pro Zásilkovnu, nebo Pilulku.cz. Dozvěděli jsme se, jaká jsou specifika Rumunského trhu. Věděli jste třeba, že v oblasti zásilek z 90 % kraluje klasická dobírka? A že až 60 % transakcí jde přes mobilní telefon. Dle zkušeností Answer je pro úspěch na tamním trhu klíčová TV reklama, která v této zemi stále dominuje a má největší vliv na zákazníky. Co ještě zaznělo a zachytili jsme – Answear má například až 15 % celoročních tržeb v Rumunsku z Black Friday. Nevyplatí se tedy tento marketingový tahák podceňovat. Přestože je Rumunský trh a potenciál v současnosti minimálně dvakrát větší oproti ČR, počet e-shopů je aktuálně maximálně poloviční.,
Oficiální statistiky uvádí, že v Česku je nejvíce e-shopů v Evropě v přepočtu na počet obyvatel. Jen v loňském roce jich bylo funkčních přes 40 tisíc. Celkový podíl e-shopů v maloobchodních tržbách již přesáhl 10 % z celku a za rok 2017 to dělalo asi 115 miliard korun. To už je oblast, která stojí za naši pozornost. Naše malá země patří dokonce do top 5 v Evropě co do podílů online nákupů. S cca 10 % sice ještě máme co dohánět na lídra Dánsko, kde jde o pětinu celého trhu, i tak je to velmi slušné skóre. Například takové Bulharsko má jen 1,3 %. Že by tedy další tip – rozjet business v Bulharsku? Prozatím zkusme ale zůstat u zmiňovaného Rumunska. Více než 11 milionů obyvatel má přístup internetu, což je asi jen 55 % populace (dekstop), ale mobilní internet Rumunsku vládne, až 85 % zákazníků.
Je zajímavé, že úplně první zahraniční pobočkou Pilulky má být také právě Rumunsko. Cílem je otevřít ještě v letošním roce online prodej léků pro koncové uživatele. Jen pro připomínku, za Pilulka.cz stojí bratři Kasové, autoři projektu Kasa.cz a jde o třetí největší lékárenský koncept v ČR.
Další peckou byla přednáška Tomáše Anděla z Notina. V roce 2004 spatřil světlo světa relativně lokální projekt Parfums, v roce 2018 jde již o největší beauty e-shop v Evropě. Ne nadarmo je tak Notino absolutním vítězem soutěže ShopRoku za uplynulý rok a obhájil vítězství z předchozích let. Zajímavým zjištěním z konference je, že offline pick up pointy znamenají pro Notino 50 % ročního obratu. Nejvýkonnější pobočky zvládnou vydat až 2000 zásilek za den a v Notinu zvládnou za den vyexpedovat až 80 tisíc zásilek, přičemž plánovaný obrat pro tento rok je 8,2 mld. korun.
Dostáváme se více k logistice a na tomto místě nelze nezmínit Zásilkovnu v čele s úžasnou ženou českého byznysu Simonou Kijonkovou. Ta přiblížila své aktivity a růst Zásilkovny. Ta v současnosti spolupracuje už s více než 18 tisíci e-shopy, má po celé ČR přes 1700 výdejních míst a pyšní se tím, že zásilku lze vyzvednou většinou již druhý den od objednávky. Rumunsko bylo na této konferenci zjevně velmi trendy – tato země je v centru zájmu i Zásilkovny. Jak již bylo trochu zmíněno, také dle Kijonkové je potřeba si nastudovat zejména místní specifika. Konkurence údajně není velká, byť rychle roste. Je potřeba si dát pozor na rumunského zákazníka. Ten je stále konzervativní a lze od něj čekat spoustu dotazů, tedy customer servis bude asi v permanenci. Zákazník si prý klidně rád zavolá, zda se zásilka vyskladnila, zda platí uvedená cena a podobné věci. Musíte zůstat klidní i po pátém telefonátu, ten je mnohdy oblíbenější formou komunikace než e-mail.
Z mnoha nabitých příspěvků se těžce vybírají ty nejzajímavější. Ale asi bychom byli blázni, kdybychom nezmínili Kiwi.com – zatím nejúspěšnější český start-up všech dob. O tom, jak se vyhnout karambolům růstu pohovořil spoluzakladatel Jiří Hlavenka. Tento mág, který historicky stojí například za vydavatelstvím Computer Press či vůbec prvním internetovým obchodem Vltava.cz, zkusil reagovat na pár otázek. Zejména pak, na jaké překážky takto rychle rostoucí firma narazí? Zda je možné se překážkám vyhnout? Co vás může v růstu zbrzdit a jak se s tím poprat? Když bychom měli vybrat z jeho odpovědí to nejzásadnější a jednoduše, Kiwi.com podle něj uspělo hlavně ze tří důvodů: „Technologie, kterou nebyl schopný vyvinout nikdo jiný, vývojářský tým světové úrovně a schopnost řešit problémy.“ Důraz kladl zejména na ty překážky. O těch věděl každý v branži a konkurence, ale jen tým kolem Kiwi si řekl, že je prostě vyřeší a podařilo se. Zcela zásadní roli samozřejmě dle Hlavenky hraje dobrý tým lidí, který musí být dobře namotivovaný. Tak ne nadarmo i Steve Jobs tvrdil, že největším bohatstvím firem jsou lidé.
Pojmout v tomto krátkém reportu víc než třicet přednášek není reálné, rozhodně však stojí tato akce za Vaši pozornost a i my budeme sledovat přípravu dalšího ročníku u kterého snad Byzmag opět nebude chybět i vývoj v branži e-commerce.
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.