Státní podnik České dráhy, a.s.
Politici, potažmo bývalý manažeři dali podnět k tomu, respektive vytvořili takové prostředí, aby vstoupila na dráhy jejich současná konkurence. Přepravní společnost Leo Express a RegioJet. Hlavně RegioJet vstoupil velmi agresivně a sklízel a sklízí úspěch. Tehdejší reakce Českých drah byla doba dotovaných cen jízdenek. Podobným způsobem ztratila pozici na našem trhu Česká pošta v rámci doručování balíků.
Všichni účastníci jezdí po stejných kolejích. Tedy úspěch RegioJet tkví ve službách, které nabízí svým zákazníkům. V prostředí, ve kterém jejich zákazníci cestují a samotnou formou komunikace právě na jejich půdě, tedy v samotných vlacích. To je ten kontaktní marketing, který je efektivní, flexibilní, osobní a hlavně s minimálními náklady. Jasně, nikdy není nic dokonalého, ale jejich dlohodobá strategie je daná a přináší úspěchy. To je i ten důvodu, proč nepotřebují mít reklamní spoty v televizi. A to je soukromý dopravce.
A jakou strategií se budou ubírat v Českých dráhach? Především to musí být neustále zlepšování přepravního komfortu, přepravních služeb na dennodenní bázi. Neustála komunikace s cestujícími. Vše nicméně musí probíhat v jejich prostředí, tedy na nádražích a ve vlacích. Tedy oslovovat ty, kteří dennodenně využívají služeb Českých drah. A z výše uvedených důvodů mě uniká smysl reklamních spotů Českých drah v televizi. Každý ví kolik takový reklamní spot stojí. V současně době běží reklamní spot s jedním z nejlepších herců Ondřejem Vetchým na téma nové aplikace na koupi jízdenky přes telefon. Herecký výkon Ondřeje Vetchého je opět nejlepší z nejlepších. Ale když se podívám z pohledu nákladů na tento reklamní spot, co nabízí, tak si musím položit otázku, koho měl tento reklamní spot oslovit? Jaký dopad očekávali manažeři? S jakým očekáváním?
Z mého pohledu jsou to opět vyhozené peníze nás, daňových poplatníků. A důvod? Sdílet informaci o mobilní aplikaci se právě komunikuje v prostředí nákupu jízdenek na nádražích a na webovém portále při koupi jízdenky přes jejich e-shop. Na jejich nástupištích. Dále mají k dispozi jejich vlastní, již nákladově pokryté, prostředí jejich vlaků. A pak se zeptám, kdo bude si chtít kupovat jízdenku přes jejich aplikaci? Lidé, kteří jezdí každý den za prací mají kupon. Neznám kolem sebe lidi, kteří by jezdili nahodile a rychle na nadraží by si chtěli kupovat jízdenku přes mobilní aplikaci. Každá další jízda je plánovaná, tedy lidi mají čas si vyhledat na počítači či na tabletech tu nejlepší přepravní službu. Pro koho je tedy aplikace určena?
Osobně si myslím, že jim to větší množství cestujících nepřinese. Uvedu osobní zkušenost. Využil jsem služeb Českých drah a zakoupil jsem si byznys jízdenku do definovaného vozu a definované sedačce. Nicméně po nástupu do vlaku jsem vůbec nenašel byznys třídu, natož moji zaplacenou sedačku. Zasedl jsem tedy do restauračního vozu, jelikož celý vlak byl plně obsazený. Po 20 minutách jízdy jsem byl informován, že mají o jeden vůz méně, tedy o ten byznys vůz. Ale že pro mne zajistili sedačku ve vedlejším voze. Šel jsem tedy na určené místo, avšak jsem žádné volné místo nenašel a na mém rezervovaném místě seděla matka s dítětem. Tak jsem se vrátil zpět do restauračního vozu, kde jsem naštěstí ještě místo měl. Jelikož České dráhy nenaplnili smluvní vztah předem definovanými parametry přepravy, požadoval jsem náhradu škody.
Myslím, že je nekorektní platit si byznys třídu a cestovat v restauračním voze. A odpověď českých drah? Dle jejich vyjádření mě průvodčí nabídl místo. A tím to bylo pro ně vyřešené. Tak takle NE. Až odstraní tyto brutální nedostatky, a budou vytvářet skutečný a nefalšovaný vztah se zákazníky, pak si můžou hrát s aplikacemi, protožo potom jim to cestující uvěří.
29.4.2019
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.