#Lidé a projekty

Ano, to tu ještě nebylo.

Kamil Komenda10.5.2021

Je to pro nás překvapení?

Ano, to tu ještě nebylo. 1 fotografie ve fotogalerii

Už je to rok, co je zavřená ekonomika. Stav, se kterým neměl nikdo jakékoliv zkušenosti. Nejenom majitelé firem, ale ani manažeři.  Ze dne na den byli postaveni před hotovou věc. A nikdo před rokem ani nedomýšlel, že tento stav bude ještě stále trvat. 

Většina firem v době konjuktury bylo ponořeno do řešení provozních záležitostí pro zvládnutí vykrývání objednávek. A z důvodu nemožnosti najít v době konjuktury kvalifikované zaměstnance, všichni včetně majitelů firem neměli tolik času se zabývat strategickým plánováním, a především aktualizováním krizových scénářů (pokud s nimi pracovali). 

A výsledek byl a je, že se firmy dostávají do problémů, do krize. 

Krize firem mají několik stádií:

-        krize strategie

-        krize obchodu

-        krize výsledovky

-        krize rozvahy

-        krize cash flow

Ano, i v dnešní době se stále setkáváme s firmami, které až v dnešní době zjistili, že neví co dál. 

Poslední rok byl rokem plný zvratů, nejistoty. Vládní kompenzace pro jednotlivé průmyslové odvětví nebyly dostačující. Jelikož nikdo nevěděl, kdy to skončí, majitelé firem se snažili udržet firmy i za cenu sanovat jakékoliv výpadky z vlastních zdrojů. 

A které firmy přežily krizi nebo májí možnost přežít krizi? 

Jsou to majitelé firem a manažeři, kteří si přiznají, že neví co dál. A čím dříve si to uvědomí, tím dříve se z krize můžou dostat.

Současná krize byla z počátku poznamenána snížením objednávek, sníženou poptávkou po produktech a službách. Z pohledu majitelů a manažerů firem došlo kontinuálně k hledání úspor a ke snižování nákladů. První krok zvládli.

Ale to důležité bylo a je před nimi. Co dál? Musí řešit krizi v obchodu. Co budou dále vyrábět, prodávat? Jakou přidanou hodnotu musí nabídnout trhu, aby vytvořili poptávku? S tím souvisí krize cash flow, krize výsledovky a v neposlední řadě krize strategie. 

Nečekejme, že majitelé a manažeři firem, kteří vedli firmy v době konjuktury, budou vědět, jak vést firmu v době krize. Intuitivně dělají kroky, které vypadají jako řešení krize, nicméně v čase zjistí, že se nic podstatného nepodařilo. Je to pochopitelné, protože řízení firem v krizi je zcela odlišné, časově omezené stádium životného cyklu firem. A k tomu neměli a nemají možnost se naučit. 

Na řízení firem v krizi se specializují interim manažeři. Ale i tady bych apeloval na výběr interim manažera. Zkušené a ověřené interim manažery najdete v CAIM (Česká asociace interim managementu)

Řada majitelů firem si není jista, zdali využít služeb interim manažera. Vždy doporučuji, nebojte se toho. Profesionální interim manažer pro Vás prvně připraví analýzu stavu a návrh možných kroků. 

A jsou dvě možnosti výstupu:

1.     buď Vám potvrdí, že jdete správným směrem, a Vy budete mít tímto potvrzené, že jsou Vaše kroky správné. Tedy získáte jistotu správných rozhodnutí.

2.     nebo Vám předloží skutečný stav Vaší společnosti s kritickými ukazateli výkonnosti a navrhne scénáře. Takže budete vědět, co dál.

V obou případech majitelé firem získají jistotu, že firma má šanci přežít krizi.

Proto neváhejte, nečekejte, nic se samo nezmění. Využijte služeb profesionálních interim manažerů a připravte se na pokrizovou dobu.

 

Foto: Jan Vašek z Pixabay  

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

Partneři magazínu
další partneři
© 2024 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.