Andrea Tkačuková - Foreigners.cz
Foreigners.cz se stará o to, aby se cizinec cítil v České republice co nejméně jako cizinec. Zastupuje klienty světových korporací, ale i jednotlivce, kteří k nám přicházejí za studii nebo za prací. Ulehčuje jim od strastí, které ač banální, jsou kvůli jazykové bariéře přímo k uzoufání. O projektu Foreigners.cz se rozpovídala jeho spoluzakladatelka Andrea Tkačuková.
1 fotografie ve fotogaleriiProč vznikl projekt Foreigners.cz a pro koho je konkrétně určen?
Naše agentura vznikla, když jsme s Vojtěchem Stehnem studovali na Univerzitě Hradec Králové. Chtěli jsme poskytovat komplexní služby cizincům, kteří se do ČR stěhují a neumí česky. Vadilo nám, že někteří poskytovatelé služeb zvyšovali své ceny, protože oni když přicházeli, tak nevěděli, jak zde co funguje, kolik co stojí atd. V roce 2009 jsme začínali se studenty univerzit, protože v HK moc mezinárodních firem není. V této době jsou našimi klienty jak zahraniční studenti, tak z velké části již zaměstnanci mezinárodních firem, procentuelní zastoupení závisí na dané pobočce (Praha, Brno, Plzeň, HK, Olomouc).
O jaké mezinárodní firmy se například jedná?
Z těch známých, velkých firem máme klienty například z IBM, AT&T, RedHat, DHL, HCL, Lufthansa, Honeywell, Zebra, Faurecia, Siemens, ABB a dalších.
Kdo stojí za projektem Foreigners.cz a na jakými způsoby vás mohou klienti kontaktovat?
Agenturu jsme založili s Vojtěchem Stehnem a dále pokračujeme v rozvíjení tohoto konceptu společně. Pomáhají nám s tím také naši zaměstnanci a franšízanti, kteří vlastní pobočky v Plzni, Hradci Králové a Olomouci. A hledáme i další franšízanty např. do Ostravy a Bratislavy. Růst sítě přináší krásnou synergii, hlavně při sdílení know-how a příběhů mezi jednotlivými pobočkami.
Klienti nás kontaktují nejčastěji pomocí e-mailu nebo osobně v našich kancelářích, mohou se s námi také spojit přes skype či telefon.
Můžete se s námi o nějaký příběh podělit?
Příběhů je spousta, vlastně každý jeden klient je celým příběhem. Měli jsme například klienty za Saudské Arábie, mladý manželský pár, který měl šestiměsíční miminko. Potřebovali hlídání, aby paní mohla zvládat školu. Nakonec, i když jsme hlídání našli, tak to psychicky bylo tak náročné, že požádala své rodiče v SA, aby malého vychovali. Bylo zajímavé jim vysvětlovat například to, že je u nás v ČR normální být s miminkem v kočárku celý den venku na čerstvém vzduchu. U nich to tak není, protože mají hodně prachu a písečných bouří, tak se o něj venku báli a neměli pocit, že je to pro něj zdravé, jako si to myslíme my.
Jakých služeb vaši klienti využívají nejčastěji?
Základní službou, kterou potřebuje po příjezdu každý je ubytování. Většina klientů hledá byt k pronájmu, takže zde fungujeme podobně jako realitní kancelář s tím, že jim minimálně rok zůstáváme k dispozici, pokud mají nějaký problém a majitel nemluví anglicky. Stává se například, že jim před topnou sezónou nefunguje kotel, tak je na nás spojit se s majitelem nemovitosti a zjistit, jak se to bude řešit. Asistujeme také při odchodu z bytu, aby vše proběhlo bez problémů. Od tohoto roku jsme také spustili prodeje bytů, o které mají zájem a často se ptali, jestli tuto službu poskytujeme také. Jsou na nás zvyklí a díky komunikaci ví, že se na nás mohou spolehnout. Snažíme se jim vysvětlovat, jak věci v ČR chodí a chápat, že u nich je to jinak.
Dalšími službami je imigrační poradenství ať už potřebují zajistit vízum či přechodný nebo dlouhodobý pobyt, jsme schopni jim vše zařídit. Naší výhodou je, že si tyto všechny služby mohou pořídit u nás na jednom místě.
Z jakých zemí pocházejí vaši klienti nejčastěji?
Nemáme podrobnou statistiku, takže těžko říct. Jedná se hodně o klienty z EU, jižních států, kteří zde pracují. Pracuje tady také mnoho Rumunů. Pak také například hodně Britů či Norů, kteří přijíždí za studiem. Nejsem schopná říct, kterou národnost máme úplně nejpočetnější, a také se to v jednotlivých městech liší.
O jaký typ studia je v ČR největší zájem?
Nejvíce studují medicínu. Je to dáno dlouhou tradicí a věhlasem Karlovy a Masarykovy univerzity, náklady na studium i život v ČR.
Co tyto lidi na České republice láká nejvíce? A čím naopak okouzleni nebývají?
Líbí se jim poloha ČR, že mohou lehce procestovat celou Evropu. Také vysoký životní standard v porovnání s náklady, kvalitní zdravotní péče, bezpečnost. A takové to klasické klišé “ženy a levné pivo!”
Okouzleni nebývají z proticizineckého přístupu, např. s velkou mírou administrativy, nebo pokud nejsou informovaní, jak tady věci fungují, tak je někdy “natáhnou” nejenom pražští taxikáři. A taky z toho, že se Češi neusmívají a koukají do země. Někdy si z nás dělají srandu, že se moc neumíme hezky oblíkat.
Přes to všechno jsou tu většinou spokojení a poté, co se usadí a mají zajištěné základní i další potřeby, tak se jim tu líbí.
Máte přehled o tom, kolik procent z nich se rozhodne v České republice nakonec zůstat a z jakých důvodů?
Kolik procent se jich rozhodne nakonec zůstat, nevíme, ale co víme je, že většina studentů, kteří zde studují v angličtině, míří po studiích zpět do své země či jinam. A ti pracující se tak různě stěhují mezi firmami, Brnem, Prahou a taky do dalších zemí EU. Většinou za lepší pozicí, pokud je v daném místě nedrží například založená rodina. Pokud zde zůstávají, tak určitě proto, že se tady mají lépe než ve své zemi. Mají zde práci, někdy i českého partnera či partnerku a chtějí vychovávat děti v ČR.
Co patří mezi nejtradičnější a naopak mezi nejnetradičnější požadavky vašich klientů?
Nejtradičnější požadavky jsou naše služby, takže od požadavků na ubytování - pronájem či koupi bytu přes víza, registraci na cizinecké, zdravotní pojištění, překlady, dopravu na letiště nebo různé konzultace, nostrifikace vzdělání a tyto záležitosti, které vyřizujeme na našich úřadech.
Už jsme také zajišťovali koupi štěňátka, pronájem limuzíny jako překvapení k narozeninám nebo paní na každodenní hlídání šestiměsíčního miminka našich saudských klientů. Víte, ono je to docela těžké komunikovat, když místní neumí anglicky. Některé informace jsou schopni si najít díky Googlu a přeložit, ale když pak mají něco domluvit, tak už je to náročnější. A ne každý Čech je k nečesky mluvícím vstřícný.
Jakým způsobem řešíte záležitosti týkající se marketingu?
Nejraději máme, když se šíří náš dobrý servis mezi klienty :) Zároveň si nás klienti najdou na Googlu a přes spolupráce s firmami či univerzitami. Do této chvíle nemáme nikoho speciálně na marketing. Dělám ho částečně já, částečně spolumajitel Vojta, částečně naši PR stážisti a hlavní PRka Anna a hlavně dobře odvedená práce a spokojený klient.
Jaké nástroje vznikly v reakci na migraci z oblasti Blízkého východu? Kolik % vašich klientů tvoří lidé z těchto krajin?
My jsme nezaznamenali nějaký větší nárůst těchto klientů, sem tam se někdo ozve, že chce koupit takovou nemovitost nebo že hledá práci, ale určitě to není nijak razantní nebo o hodně vyšší počet než předtím.
Jaká je vaše cesta k úspěchu?
Baví mne, co dělám, baví mne, že si sama určuji a jsem zodpovědná za výsledky, a také mne baví spolupracovat s ostatními. Ať už lidmi v týmu nebo spolupracujícími firmami. Je pro mne důležitý neustálý osobní rozvoj, jak udělat věci lépe, jak být sama lepší. Jak to udělat, abych měla život v rovnováze, jak chci já, ne jak říkají příručky, že by to mělo být, a mít dost času i pozornosti na práci, lidi v týmu, rodinu i sebe. Je to o stálém prioritizování, protože při dnešním možnostech bych opravdu mohla a chtěla dělat spoustu věcí, aktivit, cestovat, koučovat, rodit, přednášet, zpívat, tancovat, sportovat atd. atd. Dívám se vždy na to, co a komu je v tu chvíli přínosem krátkodobě a co je dlouhodobě a snažím se to vybalancovat. Často se něco nevydaří nebo něco neodhadnu, tak se snažím neutápět v té chybě, ale poučit se a příště to udělat lépe. Nebo například pracovně - co je potřeba udělat, třeba nám někdo vypadl z týmu, a mě se do toho nechce, tak pokud vidím ten vyšší cíl, donutím se vystoupit z té komfortní zóny a prostě to udělám (smích). A to je ta cesta, která pro mne nikdy neskončí.
Děkujeme za rozhovor.
Foto: Archiv
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.