#Startupy

Airbō přichází s neotřelým nápadem na využití airbagů z vrakovišť

Eva Sovová4.3.2024

Pavla a Markéta, dvě designérky, mámy a kamarádky, které společně tvoří unikátní tašky a batohy vyrobené z upcyklovaných airbagů pod značkou Airbō, která jak samy říkají reprezentuje fúzi dvou světů. Jak vidí trh s upcyklovanými produkty a jaké mají plány do budoucna?

Airbō přichází s neotřelým nápadem na využití airbagů z vrakovišť

Jak jste se seznámily, co vás přivedlo na společnou podnikatelskou cestu? 

Jsme Pavla a Markéta dvě designérky, mámy a kamarádky. Společně tvoříme kreativní studio Naranu pod kterým vzniká také značka Airbō. Poprvé jsme se setkaly v Brně, potom znovu v Ateliéru design oděvu a obuvi na pražské UMPRUM a potkávaly jsme se tak dlouho na různých projektech až z toho vzniklo studio. Zaměřujeme se na ekologický design a upcyklaci nevyužitých materiálů.

Jak byste představily svou značku? 

„Dáváme nový život airbagům ze starých aut.“ Airbō je udržitelná značka, která se specializuje na výrobu tašek a batohů z upcyklovaných airbagů. 

Udržitelnost pro nás není prázdný pojem. Stejně tak upřímnost v tom, co děláme a jak to děláme. Začněme u materiálu, naprostá většinu materiálů, ze kterých šijeme by buď skončila ve spalovnách, je zbytkový nebo deadstockový materiál od firem, které pro něj nemají další využití. Dalším důležitým aspektem je lokální výroba v ČR a ekologické balení našich tašek na cestě za zákazníky. Nabízíme také možnost opravy našich poškozených tašek. Tím minimalizujeme uhlíkovou stopu na naprosté minimum. A zároveň pomáháme řešit problém obrovského množství odpadu v automotive průmyslu. Cítíme velkou zodpovědnost za produkty, které vyrobíme, proto je tvoříme tak, aby vydržely po generace. 

Kde jste vzaly inspiraci pro název značky? 

Název AIRBŌ vznikl spojením anglického slova AIR a japonského slova pro „parťáka“ AIBŌ. Je to taková fúze dvou světů a nějakého západního přístupu k životu, který tu zastupuje lehkost, vzdušnost a technický přístup a japonská jednoduchost, nám blízká estetika a východní filozofie a hloubka skrytá pod pokličkou všedních věcí.

Jak vznikl celý nápad vyrábět tašky z airbagů?

Měly jsme velmi konkrétní představu o tom, jaké požadavky by měl materiál na výrobu tašek splňovat. Od začátku bylo jasné, že chceme pracovat s materiálem, který již existuje, kterého je hodně a který nebude problém zdrojovat ve velkém množství. Když jsme dostaly do ruky airbag, bylo jasno. Je to na první pohled velmi dobře rozpoznatelný materiál, který splňuje ty nejnáročnější požadavky na kvalitu. V autě totiž musí odolat nárazu nebo požáru. V praxi je známější jako cordura. Zároveň je to krásný materiál s hedvábným leskem a mnohdy zajímavým prošitím kontrastní nití. 

 

V celosvětovém měřítku jsme nenašli nikoho, kdo by se zpracováním airbagů zabýval na profesionální úrovni.

 

Kde vůbec běžně končí airbagy? Využívá je ještě někdo nebo jste jediné? 

To je na celém projektu asi nejzajímavější! V celosvětovém měřítku jsme nenašli nikoho, kdo by se zpracováním airbagů zabýval na profesionální úrovni. Existuje pár studentských projektů a společnost Freitag zařadila nedávno do své kolekce jeden batoh z airbagů. Okrajově také jedna firma v Americe a v Japonsku používá materiál z airbagů pro části batohů. Nedohledaly jsme ale nikoho, kdo by zpracovával takto nosné téma. Jen v ČR končí na skládkách 140 tisíc aut a každé má 3-25 airbagů. Tohle obrovské množství nerecyklovatelného materiálu končí ve spalovnách.

Airbagy obsahují senzory, které řídí jejich nafouknutí. Jak obtížné je airbag z automobilu získat? 

Airbagy nám vymontovávají přímo na vrakovištích, dostáváme pouze textilní část, ostatní je nebezpečný odpad, který likviduje dál vrakoviště. Ze začátku jsme je ale vymontovávaly samy - je to taková plastová patrona, která obsahuje bombičku a jednoduchý spínač na nafouknutí. V autě jsme vozily krabice plné airbagů a občas si představovaly co by se stalo, kdyby do nás někdo naboural…

Jsou mezi airbagy nějaké rozdíly? Dáváte přednost airbagům z luxusnějších vozů nebo je to jedno? 

Kvalita airbagů je pro všechny vozy stejně vysoká. Hlavní rozdíl je pro nás ve velikosti - volantový airbag je kulatý, spolujezdec je zase většinou velká ledvina, podlouhlé boční a úplně malé střešní nebo ty, které jsou v sedačkách. Dostáváme také různé barvy od růžové přes tyrkysovou až po odstíny stříbrné. Bohužel barevnost je obvykle překvapení. Ale víme třeba, že růžové získáváme často z japonských aut. 

 

 

Tašky mají i další komponenty, ty jsou také upcyklované? Můžete je blíže popsat?

Upcyklované materiály používáme všude tam, kde to lze a kde to dává smysl. Používáme zbytky lan, látky na podšívky jsou deadstockový materiál, stejně tak například výztuhy zad nebo vyřazené tenké popruhy, které máme od firmy vyrábějící horolezecké vybavení. Nové používáme pouze zipy a minimálně také kovové komponenty. 

Tašky si samy navrhujete. Co všechno to obnáší?  

To je naše nejoblíbenější část! Navrhování zkoušení, testování a dlouhé večerní debaty nad každým detailem. Ostatní procesy ve firmě máme poměrně striktně rozdělené, ale na designu se potkáváme. Vývoj některých tašek trval i přes rok.

Během procesu navrhování jsme nahrazovaly postupně nové komponenty těmi upcyklovanými - většinu kovových spon a přezek nahrazujeme alternativním způsobem například spojujeme lany. 

Díky materiálu, který je unikátní svým charakterem, barvou i vlastnostmi vznikly nezaměnitelné a na první pohled rozpoznatelné designy tašek. Neinspirovaly jsme u žádného typu známé tašky, ale vyšly jsme přímo z tvarů airbagů. Kulatý volantový airbag jsme použily v případě Cloud bagu, celý airbag spolujezdce používáme například na výrobu tašky weekender nebo nákupní tašky. Díky tomu minimalizujeme také náš vlastní odpad, protože díky tomu máme minimální prostřihy.

Jaké jsou jejich přednosti? 

To, že jsou doslova nafukovací! Opravdu! Většina našich tašek a batohů se zvětší a zmenší podle toho, jak velký prostor zrovna potřebujete. Je to díky popruhům, které jsou volně připevněné a tašky díky tomu mění svůj tvaru a objem podle obsahu. 

Jak je to s údržbou takových tašek? Dají se prát v pračce? 

Obrovská výhoda tohoto materiálu je, že se špatně špiní. Když je ale třeba, jednoduše je můžete vyprat v pračce v ochranném obale na praní.  

Hodně tašek na e-shopu máte na objednávku, je to kvůli aktuální poptávce nebo nechcete držet zbytečné zásoby?

Právě jste nás zastihla ve fázi naskladňování e-shopu. Ten jede teprve měsíc, takže spousta tašek je teď na stole v šicí dílně. Většina tašek bude stále skladem, pouze dvě větší tašky (allrounder a weekender), vyrobené z jednoho specifického airbagu, který nedostáváme tak často, mohou být na objednávku. 

Na první pohled to vypadá na výhodný byznys. Posbíráte to, co je pro ostatní firmy odpad, který dáte dohromady a prodáte jej…

To je ta romantická představa. V praxi to vypadá tak, že například zpracovaní airbagů je pro nás o něco nákladnější než nový materiál. Airbagy dostáváme ve velkých pytlech, je třeba je roztřídit, vyprat, vybrat vhodné airbagy pro konkrétní tašky. Navíc airbagy se liší v prošití, odstínu barev - to přináší svá specifika i pro prodej. Obrovskou výhodou je ale naše partnerství s firmami, které nám dávají deadstockový nebo zbytkový materiál, který bychom musely jinak kupovat. To je přínos pro obě strany a s některými z nich navíc jednáme o spolupráci, kdy bychom přímo pro ně vytvořily produkt z jejich nevyužitých materiálů. 

Jaká je poptávka po produktech Airbō? Splnila vaše očekávání? 

Stále jsme na začátku, ale feedback zatím předčil naše očekávání. Minulý rok jsme se účastnily několika marketů, výstav a prodejních akcí a zároveň realizujeme prodeje na Instagramu. Baví nás jaká komunita kolem Airbō začíná vznikat.

 

 

Jak vypadá trh upcyklovaných produktů v ČR a v zahraničí? Roste, stagnuje, …?

Trh s udržitelnou módou velmi rychle roste zároveň s tím, jak se zvyšuje povědomí o škodlivosti rychlé módy. Řečeno čísly: hodnota trhu s udržitelnou módou dosahovala hodnoty 7 021 milionů dolarů v roce 2022. Očekávaný růst do roku 2028 je 9,49 % CAGR (poznámka redakce: složená roční míra růstu) a měl by dosáhnou 12 049 milionů dolarů. Očekává se také výrazný růst trhu s taškami a zavazadly v důsledku rostoucí městské populace a rostoucího počtu pracovních cest.

Děláte na všem samy nebo máte své pomocníky? 

Jsme dvě, takže máme povinnosti rozdělené podle toho, kdo je v čem lepší. Na úplném začátku jsme dělaly vše od uklízečky po programátorku. Teď se snažíme postupně předávat věci, na které je někdo jiný lepší, ale je to postupný proces, který je momentálně navázaný na růst prodejů. A super bonus jsou konzultace na KUMSTu, kde je skvělá parta lidí, která nám pomáhá s různými tématy. 

Plánujete do budoucna rozšířit sortiment nebo zůstanete pouze u tašek? 

Stále vyvíjíme nové produkty, teď zrovna pracujeme na dalším typu batohu a do budoucna se chceme zaměřit na další možnosti využití tohoto materiálu. 

Plánujete expanzi do zahraničí? 

To jeden z našich nejdůležitějších milníků příštího roku. Nyní jsme ve fázi přípravy, nejdříve nás čeká EU a samozřejmě nás velmi láká japonský trh, myslím, že tam velmi dobře sedí naše estetika.

Nebojíte se, že se někdo chytne vašeho nápadu s využitím airbagů, což může zvednout jeho cenu nebo omezit dostupnost na vrakovištích? 

To je něco s čím se u podobných nápadů asi musí člověk smířit a snažit se udržet náskok hledáním nových možností a inovací. 

Jak dlouho vám zabralo najít správné dodavatele? 

Po roce zkoušení a hledání jsme našly kvalitní dílnu, to je základ. A nejvíce překvapivé pro mne bylo to, že z pěti firem, které jsme oslovily se nám okamžitě 4 ozvaly, že pro nás mají deadstockový materiál. Ostatní dodavatele jsme vybraly, protože jsou jedničkami na trhu, např. dodavatel zipů YKK. 

Vaše podnikání je samo o sobě udržitelné a zodpovědné, jiné firmy musí hledat, jak vykompenzovat svou činnost …

Ukazujeme, že výroba čehokoliv s sebou nese určitou zodpovědnost. Někdo musel vyrobit materiál, ušít a zkompletovat, spoustu energie stojí přesuny komponentů i samotného produktu. Vznikne věc, která pak slouží mnohem kratší dobu, než by mohla, nebo se v horším případě nedostane k zákazníkovi vůbec. A nakonec nefunguje ani účinná recyklace. Nicméně ta by měl být až úplně poslední krok. První je prevence vzniku odpadu, tedy znovuvyužití a prodloužení životního cyklu jednotlivých kusů. Oblečení by mělo sloužit co nejdéle, být vyrobeno z kvalitních materiálů za férových podmínek z udržitelných, ideálně obnovitelných zdrojů. 

Jaká je vaše nejvyšší meta? 

Jedním z hlavních důvodů, proč pracujeme na tomto projektu je otevírat téma udržitelnosti v módě. 

Naším cílem je otevřít si vlastní výrobu a díky tomu zpracovávat signifikantní množství airbagů a dalšího např. deadstockového materiálu. Ukazovat, že lze změnit přístup k módě a tím pádem změnit kde, z čeho a za jakých podmínek se móda vyrábí. 

Co bylo na vaší cestě nejtěžší? 

Momentálně je to kloubení rodinného a pracovního života, protože obě jsme zároveň mámy dost malých dětí. Na druhou stranu to nás učí obrovské efektivitě a vynalézání neobvyklých řešení. To co děláme, děláme taky pro ně, protože nám záleží na tom v jakém světě budou žít. Proto dáváme hodně energie i do přednášek nebo jen diskuzí s lidmi kolem nás.

Na co nejraději vzpomínáte v souvislosti s Airbō?

Je těžké vypíchnou jednu věc. Airbō je projekt postavený na radosti z tvorby a na silném přesvědčení že to, co děláme má smysl. Díky tomu se kolem nás objevují lidé, kteří nám pomáhají vytvářet mnohdy nezištně značku a komunitu, která sdílí podobné hodnoty. 

Uvažujte o vstupu do nějakého podnikatelského akcelerátoru/inkubátoru? 

Ano, myslím, že teď na to přišla vhodná doba. 

Hledáte investory nebo si chcete udržet plnou kontrolu nad firmou?

Aktivně investora nehledáme, nicméně se o této možnosti začínáme bavit a rýsovat konkrétnější představy. 

Dostaly jste se mezi finalisty Creative Business Cup 2024, co to pro vás znamená? 

Velmi si vážíme možnosti prezentovat nejen náš projekt a ukázat náš přístup, v cestě k udržitelnější budoucnosti. 

Komentáře (1)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.


Pavla Podsednikova

10.04.2024 11:56

odkaz na stránky AIRBŌ >>>>> www.airbobags.com

Partneři magazínu
další partneři
© 2024 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.