ABC roku 2019
Vydavatel BYZMAGu Kamil Komenda mě na začátku prosince požádal, abych se ohlédl za uplynulým rokem 2018.
1 fotografie ve fotogaleriiNapsal jsem pro něj krátké haiku a myslel jsem si, že mu to bude stačit:
Ohlédnutí za rokem 2018
Minulý rok byl rokem GDPR.
Nedostatku dělníků, rolníků i číšníků a pracující inteligence.
On však nebyl spokojen. V následném telefonátu pokračoval v kladení otázek, nespokojil se s minulostí, a zajímala ho už i budoucnost. Co bude vládnout HR v nadcházejícím roce?, Myslím si, že přijde krize?, Bude tvrdší než ta v roce 2008?…
A tak jsem pro čtenáře BYZMAGu vybral dle mého soudu tři důležitá témata, okolo kterých se bude točit celý obor práce s lidskými zdroji v příštím roce. Takové ABC pro rok 2019:
Agile
Tradiční, procesně řízené firmy budou u řady projektů narážet na své limity, především v realizaci. Český trh práce za uplynulé tři roky dramaticky zrychlil, velká sídla a průmyslové zóny se potýkají s rychlejším „Brownovým pohybem“ zaměstnanců, případně neochotou stěhovat se za prací.
U technologických leaderů se v roce 2019 budeme nově setkávat s agilně řízenými náborovými projekty; sexy budou především ty, které budou využívat buzzwords moderních technologií (chatboty, automatizace). Jejich nasazení nebude možné všude, protože jde primárně o technologie podporující rychlé a transakční projekty. Takové projekty ale budou vítězit.
Being (well being)
Zaměstnanci žádného byznysu, ať už jde o IT nebo o výrobu obleků, se nepohybují v komunikačním vzduchoprázdnu. Rozdíly ve mzdách korporátních zaměstnanců, freelancerů sdružených ve startupech a běžných zaměstnanců se budou srovnávat a zaměstnavatele ke zveřejňování výše mezd bude tlačit legislativa (viz. Slovensko). Při výběru nové práce budou zaměstnanci hodnotit image společnosti (brand). A ten bude konfrontován s realitou sociálních sítí. Podobně jako jsme si zvykli chodit do restaurací s vyšším počtem hvězdiček, budeme se při změně práce v roce 2019 více zajímat o počty lajků. Well being zaměstnance bude generálním faktorem zahrnujícím mzdový systém, benefity, firemní kulturu i vzhled kanceláří (a například i Homeoffice). Pohodlí pracovníka bude vstupovat do popředí, produkt ustoupí do pozadí. Strategickou se bude jevit investice do zaměstnance, protože zaměstnanec = udržení a rozvoj byznysu.
Candidate Driven
Situace na českém trhu práce, neustále a všude diskutované téma nedostatku zaměstnanců, a společně s ním i zvyšující se průměrná mzda, „rozhoupou“ řadu zaměstnanců, kteří jsou na svých pozicích 3-5 let. První polovina roku 2019 proto bude ve znamení příprav na velké množství rychlých změn. Personální oddělení se silným mandátem budou firmám pomáhat v tomto kole vítězit. Korporace budou na české firmy v roce 2019 spíše dotahovat. Především v druhé polovině roku se poptávka po středním a vyšším managementu zvýší.
Jsem optimista, ale určitě se přes Vánoce podívejte na svůj účet na LinkedIn.
Váš
Marek Navrátil
Marek Navrátil (psycholog) je headhunter, který se specializuje na automobilový průmysl, výrobu a IT. Břitký glosátor současného HR publikoval první českou experimentální studii o vlivu Virtuální reality na psychiku jedince v roce 1997. Ve svém výzkumu agresivity a jejích psychofyziologických korelátů pracoval s detektorem lži přímo ve vězení. Akademickou dráhu poté opustil a do vrcholového managementu vstoupil v roce 2007; o čtyři roky později ukončil MBA na Notthingham Trent University prací o Byznys strategiích v prostředí učících se organizací. Už třetí dekádu svého života věnuje studiu myšlení, chování a fyziologických projevů lidí. „Lidmi jsem fascinován, neustále pozoruji, jak řeší problémy svého každodenního života, jak se vyrovnávají se změnami a jak vymýšlejí nová paradigmata svých životů.“ říká o své práci.
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.