Plánujete (v lepších časech) přechod ze zaměstnání na OSVČ?

mvranova18.3.2020
Plánujete, že se vydáte z práce na volnou nohu? Chápu, ne teď. Teď všichni řešíme úplně něco jiného a budeme rádi, když se zase do podnikání či zaměstnání vrátíme za nějakou dobu naplno. Pokud už OSVČ jste, asi zrovna tápete, kde najít ucelené a aktuální informace pro podnikatele v souvislosti s výskytem onemocnění COVID-19.

K OSVČ a koronaviru


Tedy za prvních 14 dnů vyplácí zaměstnanci zaměstnavatel „NÁHRADU MZDY“ (60 % redukovaného
průměrného hodinového výdělku), od 15. kalendářního dne náleží zaměstnanci nemocenské, které
vyplácí okresní správa sociálního zabezpečení. OSVČ náleží od 15. kalendářního dne nemocenské, pokud jsou dobrovolně účastny nemocenského pojištění.

Informace z https://koronavirus.mzcr.cz/. Nezapadá do článku o přechodu na OSVČ, přesto nezmínit důležitou informaci spojenou s podnikáním a současnou situací by nebylo dobré.

Začátek podnikání v lepších časech?


Ale až nastanou lepší časy, víte, co si před tak zásadním rozhodnutím, jakým je odejít na volnou nohu promyslet? Přečtěte si, jaké byly mé začátky a jak přesně jsem začala podnikat já.

Jaké má podnikání výhody a nevýhody?


Dříve než se do podnikání pustíte, vše si promyslete. Přece jen tato cesta není pro každého a oproti klasickému zaměstnání se jedná o poměrně zásadní změnu.

Hlavní výhodou podnikání je to, že si veškerou práci řídíte a organizujete sami a jste tedy pánem svého času. Můžete dělat to, co vás opravdu baví a mnohdy se tak z vaší práce stane i váš koníček. V určitých případech navíc můžete pracovat z domova a být tak na blízku vaší rodině, zejména dětem.

Na druhou stranu je třeba počítat s tím, že podnikání vám obvykle zabere mnohem více hodin, než je běžná pracovní doba v zaměstnání. Příjem není tak úplně pravidelný a mohou se v něm objevovat určité výkyvy. Zároveň se pravděpodobně nevyhnete stresu a práci pod tlakem.

Začátky podnikání bývají těžké. Důležité je udělat si ve všem pořádek.

Jak jsem začínala já?


Já jsem na volnou nohu vykročila před více než 10 lety. Po škole jsem nejdřív pracovala jako administrátorka webu o památkách, restauracích a ubytovacích zařízeních.

Později jsem v Praze nastoupila do České pojišťovny jako asistentka. Později jsem v digitální agentuře začala nakukovat pod pokličku SEO. Zaměstnání jsem vyměnila ještě jednou. V nové práci jsem se seznámila s mým současným manželem Adamem. Jo a taky jsem chvilku seděla v Economii. Moje cesta k podnikání byla tedy dlouhá (i když živnost jsem si založila již při zaměstnání).

Na volnou nohu “na ostro” jsme vykročili s manželem společně, těsně před narozením naší dcery. Rozdělení našich rolí vyplynulo z dřívějších zkušeností.

Začátky byly pro nás oba jako skok do neznámé vody a my se v ní museli naučit plavat. Zjišťovali jsme si spoustu informací o tom, co vlastně podnikání obnáší a co je potřeba si zařídit. V našich hlavách se objevovaly otázky:


  • „Jaké máme povinnosti ve vztahu k úřadům?“

  • „Co musí obsahovat faktura a jak ji vystavit?“

  • „Kdy přesně budeme mít povinnost platit DPH?“


A mnoho dalších.

Čekalo nás zkrátka několik hodin (spíše dnů) pátrání na internetu a vyptávání se našich známých.

V čem si udělat jasno?


Jakmile budete vyhledávat, co všechno potřebujete zařídit, vždy vycházejte z ověřených a aktuálních zdrojů. V opačném případě můžete být nemile překvapeni, pokud budou informace nepravdivé.

Podívejte se na tyto zdroje



  • https://www.pruvodcepodnikanim.cz/nastroje/,

  • https://www.podnikatel.cz/pruvodce/,

  • skvělé je, když máte svého účetního - toho jsme potřebovali velmi rychle <3 .

    Jak si založit živnost



    Samotné vyřízení živnostenského oprávnění je poměrně jednoduché. Stačí, když vyplníte takzvaný Jednotný registrační formulář a zaplatíte správní poplatek ve výši 1 000 Kč. Dále budete potřebovat už jen občanský průkaz, doklad o úhradě a případně výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouvu nebo souhlas vlastníka nemovitosti (v případě, že se místo podnikání nebo provozovna nenachází na adrese vašeho trvalého bydliště).

    Udělejte si podnikatelský plán



    Než začnete podnikat, měli byste si ujasnit hlavní body vašeho podnikání a definovat si, co, komu a jakým způsobem budete prodávat. Pokud se později budete cítit ztracení, pomůže vám vzor podnikatelského plánu.

    Proveďte analýzu konkurence



    Počítejte s tím, že konkurence na vás číhá na každém rohu. Udělejte si proto malý průzkum a zjistěte, jaké firmy nebo jednotlivci v dané oblasti působí. Prostudujte si jejich produkt, cenu i způsob komunikace. Snažte se odhalit případné nedostatky a ve vlastním podnikání se jim vyvarovat.

    Co si OSVČ platí


    Co byste si jako podnikatelé měli platit?

    • sociální pojištění,

    • zdravotní pojištění,

    • nemocenské pojištění je dobrovolné, já si ho platím.



    Kdy platit daně



    Jako podnikatelé se pochopitelně nevyhnete placení daní. Pokud tápete v tom, kdy jakou odvést, může vám pomoct praktický daňový kalendář.

    Nebojte se vykročit do neznáma



    Tyto kroky jsou samozřejmě pouhým základem. Pokud například budete najímat zaměstnance, čeká vás studování povinností spojených s jejich zaměstnáním. Spočítat byste si také měli náklady vašich produktů a služeb, abyste dokázali určit správnou cenotvorbu.

    Pokud se stále chcete vydat na podnikatelskou cestu a vyzkoušet něco nového, přeji vám hodně štěstí. Někdy je to náročné. Někdy to možná budete chtít vzdát. Ale věřte mi, že seberealizace a radost z úspěchů vás poženou dál.

18.3.2020

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

mvranova

mvranova
Počet článků
13

Chcete psát vlastní blog?

Přidejte se
© 2024 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.